Čtvrtek, 18. dubna 2024

Elektroletadel stále přibývá

Fandíte dopravním prostředkům na elektrický pohon? Věděli jste, že elektřina může být vhodným palivem také pro letadla? Můžeme snad v letectví brzy čekat ekologickou revoluci?

Elektroletadel stále přibývá

Na elektřinu dnes může jezdit prakticky cokoli. Elektromobily, elektroskútry nebo elektrokola již každý zná. Elektroletadlo je spíše novinkou, ačkoli první modely, bezpilotní letouny či prototypy elektrických letadel brázdí vzduch přibližně od 2. poloviny 20. století. První úspěšný start a let pilotovaného elektroletadla s energií akumulovanou v bateriích se uskutečnil v roce 2007. Elektromobilita je zkrátka fenoménem současnosti, který předvídá budoucí směr vývoje v oblasti dopravy.

Elektroletadlo můžete spatřit i na české obloze
Elektrická letadla se postupně vyvíjí v mnoha zemích. V České republice již byly k vidění první starty letadla D-14 Phoenix vyrobeného firmou Phoenix Air. Jedná se o malé dvoumístné letadlo s dobou doletu 40 minut. Tento letoun se poprvé veřejnosti předvedl v červenci 2011, kdy se vznesl z letiště v Hradci Králové.
Jak vypadá letadlo budoucnosti?
Podle různých indicií lze říct, že by budoucnost mohla patřit právě elektroletadlům. Konkrétní koncept letadla budoucnosti byl již dokonce představen na pařížské letecké přehlídce v roce 2011 ("Paris Airshow 2011") pod jménem VoltAir. Tento letoun by měl spatřit světlo světa přibližně za čtvrt století a měl by být určen pro přepravu 50 až 70 cestujících na krátkých tratích.
Elektromotory letounu by poháněly dvě protisměrné vrtule umístěné v zadní části stroje. Zdroj energie by zde měly představovat lithium-iontové baterie, které by se jen jednoduše vyměňovaly, vybité za nabité.
Oproti klasickým strojům s proudovými či spalovacími motory by měla elektrická letadla v budoucnosti celou řadu výhod, přičemž jednou z hlavních je příznivý dopad na životní prostředí.
Žádné emise a navíc velmi tichý provoz, takové parametry zní z dnešního pohledu takřka neuvěřitelně. Vývoj tohoto letadla je však teprve v plenkách a opírá se o použití materiálů, jejichž vývoj ještě zdaleka nebyl ukončen. Pro nástin budoucího vývoje letectví však VoltAir představuje zajímavou alternativu.
Historie létání na solární energii
Světově první oficiální let pilotovaného solárního letadla se uskutečnil již v roce 1979. Letoun "Mauro Solar Riser" využíval fotovoltaické články generující elektrickou energii do baterií, které poskytovaly elektřinu pro chod elektromotoru. Tento letoun byl ale koncipován jako kluzák s tím, že elektromotor jej dokázal pohánět 3 až 5 minut, což mu umožňovalo dosáhnout letové výšky. Následné nabíjení baterií trvalo 1 a půl hodiny.
Další solární letouny jsou s většími či menšími úspěchy vyvíjeny do dnešních dnů. Různé modely letadel na solární pohon se postupně objevují a testují po celém světě např. v Číně, Švýcarsku nebo v Německu. Většinou se však jedná o nejrůznější typy kluzáků, které zatím bez pomoci nejsou schopny uskutečnit úspěšný start a dosáhnout potřebné letové výšky nebo mají problémy při letu proti silnějšímu větru.
Ekologické problémy letecké dopravy
Na dopravní elektroletadla s čistým provozem si budeme muset ještě počkat. Současní výrobci letadel využívajících ropu se však snaží snižovat ekologickou zátěž, kterou letecká doprava představuje. V souvislosti s letectvím jsou největším problémem emise a hluk. Emise vyprodukované leteckou dopravou představují v současnosti přibližně 3 % z celkového objemu emisí skleníkových plynů v EU. V ČR se letadla podílí na celkovém množství emisí necelým 1 %. V celkovém kontextu se tedy nejedná o velká čísla, snahy o snížení množství emisí však stále pokračují.
Myšlenka využití elektrických letadel pro běžné dopravní lety se dnes může zdát velmi vzdálená. Významnější užívání podobných strojů je očekáváno až v horizontu 25 let, což je docela dlouhá doba na to, aby bylo možné přesně předpovědět budoucí směr technologického rozvoje. Z pohledu současného vnímání se však zdá tato technologie jako logická budoucí alternativa ke dnes běžně užívaným zdrojům energie v oblasti letectví.

ZDROJ: energieplus.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů