zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Eliminace spotřeby energie na železnici

29.10.2012
Doprava
Eliminace spotřeby energie na železnici

Zcela unikátní řešení pro železniční dopravu od ABB umožňuje americkému dopravnímu podniku zachytit nadbytečnou energii, kterou vytváří vlak při každém brzdění ve stanici, poté ji vracet o několik sekund později při rozjezdu vlaku a snížit tak celkovou spotřebu elektrické energie.

Dopravní podnik Southeastern Pennsylvania Transit Authority (SEPTA) provozuje šestý největší přepravní systém ve Spojených státech, který využívají více než čtyři miliony cestujících v oblasti města Filadelfie. K napájení vlaků tento subjekt zužitkuje 80 % roční spotřeby elektrické energie, z toho 60 % se využívá k vytváření kinetické (pohybové) energie. Většina však přijde nazmar pokaždé, když vlak brzdí při zastavování ve stanici. Zachycováním a recyklací této energie se o více než 10 % sníží celková roční spotřeba SEPTA.

SEPTA si zvolila ABB jako poskytovatele řešení, které umožní zachycovat, ukládat a znovu využívat přebytečnou energii vytvářenou brzdícími vlaky a ve spojení s optimalizačním softwarem zajistí regulaci kmitočtu a prodej velkoobchodních služeb v oblasti elektrické energie zpět na regionální trh s energií. Řešení je založeno na ABB Envistore, systému rekuperačního ukládání energie.

Jak Envistore systém funguje?

Brzdění vlaku trvá jen pár vteřin, ale generuje vysoký potenciál nadbytečné energie, zvláště při představě, jak často celoročně dochází po celém světě k tomuto dopravnímu jevu. Z těchto důvodů superkondenzátory představují ideální a efektivní technologii skladování. Envistore používá nejnovější generace dvouvrstvých kondenzátorů, které výborně zachycují brzdnou energii, aby ji během několika sekund vrátily zpět do systému na pomoc rozjíždějící se soupravě při odjezdu vlaku.

Využitím vysokého výkonu, on-line konfigurace a real-time kontroly lze Envistore jednotku naprogramovat tak, aby pracovala optimálně podle místních podmínek. Tím je zajištěno, že systém zachycuje a recykluje pouze skutečný přebytek energie a nespustí se na základě falešných událostí, jako jsou změny ve zrychlení.

Šém jak pro Golema

Pro projekt SEPTA nahradili v ABB toto úložné médium mnohem větším lithium-iontovým akumulátorovým systémem, který je schopen ukládat velká množství přebytečné brzdné energie a později, až vzrostou ceny na trhu s elektřinou, zpravidla během špiček a v době vysokých teplot, tuto energii vracet. Software poskytla firma Viridity Energy, která působí v oboru inteligentních sítí.

Řešení od dubna 2012 úspěšně funguje v měnírně na rušné lince rychlodráhy Market-Frankford ve Filadelfii, kde slouží pěti stanicím a rekuperuje energii z téměř 400 každodenních zastavení vlaků v každé stanici.

Očekává se, že díky tomuto řešení se zrecykluje více než 1200 megawatthodin energie ročně a vzniknou roční úspory nebo tržby až 440 000 USD. Vzhledem k úsporám a tržbám tohoto rozsahu projekt pochopitelně vyvolává spoustu nadšení mezi odborníky v oboru železniční dopravy a energetické účinnosti po celém světě.

Envistore si nedávno vybrala také společnost AGP Metro Polska pro novou, druhou linku metra ve Varšavě, kde bude toto zařízení recyklovat brzdnou energii ze stanic metra a gravitační energii z podjíždění pod řekou Vislou.

Zdroj: Technik

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
7
8. 2017
7-11.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí