zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Vůně jako funkční doplněk

01.12.2012
Vůně jako funkční doplněk

Osvěžovače vzduchu již neslouží jen k překrytí pachů. Některé z nich už dokážou i čistit vzduch.

Vyhledávané jsou také pro svou estetickou funkci - ať už jako designový doplněk do bytu, který domácnost navíc i provoní, tak jako drobný dárek.

Kategorii osvěžovačů vzduchu se celkově moc nedaří: "V meziročním srovnání (období září 2011 až srpen 2012 ve srovnání s obdobím září 2010 až srpen 2011) klesla hodnota prodejů celé kategorie o -9,5%," uvádí Miroslav Strnad z agentury Nielsen. Nejhůře jsou na tom z hlediska hodnoty prodeje především specializované produkty: "Nejvyšší absolutní prodeje kategorie tvoří segment elektrických/bateriových osvěžovačů (29 % veškerých prodejů kategorie), naopak segmenty osvěžovačů koberců, skříní a lednic tvoří v absolutním vyjádření prodeje nejnižší. Pokles hodnoty prodeje je tažen v podstatě všemi segmenty kategorie, Největší pokles zaznamenaly osvěžovače vzduchu určené do skříní, lednic apod. (-25,3 %)," uvádí dále Strnad. Meziročně v hodnotě rostl pouze segment vonných svíček (+8,4 %).

NOVÉ VŮNĚ I TECHNOLOGIE

Českému trhu osvěžovačů vzduchu v současnosti dominují především velké společnosti, které investují do mediálních kampaní. Dokládá to i obliba elektronických/bateriových osvěžovačů, které jsou v televizi promovány častěji. Spotřebitele lákají na nové technologie použití - například senzorem, který vůni postupně uvolňuje na základě časovače nebo pohybu apod. Segment vonných svíček, který zaznamenává zvýšený zájem, bude vyhledáván v předvánočním období ještě více - nejen kvůli provonění domácnosti, ale i jako drobný dárek.

TOP 5 VŮNÍ

Osvěžovače vzduchu často vyhledávají i kuřáci. Svědčí o tom obliba vůně "Antitobacco", která s 5,3 % zabírá v rámci kategorie první příčku. Druhou nejoblíbenější vůní je Aplle & Christmas spices (s 3,7 %). Zvýšený zájem o ni budou lidé projevovat právě nyní před Vánoci, stejně jako o vanilkovou vůni, která je v oblibě hned za ní (3,6 %). Dalšími oblíbenými druhy osvěžovačů jsou aromata Japanese Garden a Fresh Cotton. (Zdroj: Nielsen)

VĚTŠINA OSVĚŽOVAČŮ SE PRODÁ V DROGERIÍCH

V rámci důležitosti jednotlivých prodejních kanálů tvoří v podstatě celý trh osvěžovačů vzduchu pouze hypermarkety a drogerie: "Dominují drogerie, které za období posledních 12 měsíců tvořily v hodnotových prodejích 44% podíl na celkovém trhu (navíc s nárůstem 1 % oproti předchozímu období). V těsném závěsu následují hypermarkety podílem 38 %, s poklesem oproti minulému období cca půl procenta," uvedl Miroslav Strnad.

VÁNOČNÍ BALÍČKY NA ZVLÁŠTNÍ STOJANY

V prodejně osvěžovače vzduchu můžou zákazníky oslovit především na stojanech druhotného umístění a v čele regálů. V menších obchodech je nejlepší mít tyto výrobky u pokladen. Druhotné vystavení má význam především nyní, ve vrcholné sezoně: "Před Vánoci se totiž obchodníkům každoročně významně zvýší obraty, proto je výhodné použít pro ně druhotné umístění, nejlépe na podlahových stojanech nebo paletách," uvádí Juraj Králik ze společnosti Procter & Gamble. Osvěžovače vzduchu je podle něj ideální vystavit roztříděné podle jednotlivých formátů.

"Prodej podporují i cenové akce nebo vánoční edice," dodává Králik. Blížící se svátky totiž predikují zvýšenou snahu spotřebitelů koupit originální, funkční a cenově dostupný dárek. Výrobci proto připravují speciální vánoční kazety, které umísťují na dobře viditelná prodejní místa, např. u kasy. Úspěch slaví hlavně sezonní vůně, v období Vánoc jsou to zejména jablko, skořice, borovice apod. Vánoční tematiku podtrhují i motivy a barvy na obalech (červené barvy, bílé sněhové vločky, zasněžená chata apod.).

NEJEN PROVONĚT, ALE I VYČISTIT VZDUCH

Nová generace osvěžovačů vzduchu nejen příjemně voní, ale většinou již také dokáže pachy pohlcovat. Takový výrobek letos uvedla na trh například společnost Procter & Gamble ve své řadě Ambi Pur, s novou vůní Freshelle. Tento osvěžovač vzduchu obsahuje ingredience, které reagují s molekulami zápachu a pomáhají je zcela eliminovat. Na podobné bázi funguje také ekologický produkt s názvem Likvidátor pachu, který vyrábí česká společnost A.L.P. ekology. Přípravek je vyráběn v několika variantách odpovídajících typickým zdrojům zápachu a materiálům, na kterých se vyskytují. Oproti klasickým přípravkům pachy nepřekrývá vůní, ale neutralizuje je nebo snižuje na přijatelnou úroveň. Je vyrobený na přírodní bázi, takže je zároveň ekologicky šetrný. O tom, že je o pohlcovače pachu zájem, svědčí i slova jednoho ze společníků A.L.P. ekology Jiřího Paila: "V současné době působíme nejen na našem trhu, ale vyvážíme neutralizéry i do několika zemí EU (Polsk o, Slovensko, Estonsko, Lotyšsko a Litva). Vizí do budoucna je jednoznačně rozšíření exportu na západní trhy, jako je Německo, Rakousko, Francie nebo Itálie."

Úspěchy s pohlcovači pachu slaví také český prodejce luxusních domácích potřeb Potten & Pannen Staněk. Podle jednoho z majitelů společnosti Pavla Staňka jsou u jejich zákazníků v současnosti velmi vyhledávané tzv. katalytické lampy, které vzduch nejen provoní podle toho, jaký olej do nich použijete, ale chemickou reakcí také navážou a zneškodní molekuly pachu.


AUTOR: Jana Cvancingerová

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
E-expert, spol. s r.o.
25
10. 2017
25-27.10.2017 - Konference
Hotel SOREA MÁJ, Liptovský Ján, Slovensko
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí