zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Pět firem, které ukazují, jak na to

03.12.2012
EMS
Pět firem, které ukazují, jak na to

Coca-Cola

Americký nápojářský gigant patřil na počátku 21. století k nejkritizovanějším korporacím na světě. Firma proto začala rozvíjet své odpovědné strategie a postupně se v očích expertů vypracovala na jednu z "nejodpovědnějších" globálních firem. První zelená se v jinak výrazně červené korporátní identitě Coca-Coly objevila poté, co konkurenční PepsiCo přešla v roce 2007 na čerpání energie z obnovitelných zdrojů a dostala se mezi americké "nejzelenější" odběratele energie. V té době eskalovaly problémy Coca-Coly v Indii, kde byla společnost obviňována z bezohledného čerpání vody a vysušování zdrojů pro místní obyvatele a drobné farmáře. Tehdejší šéf Coca-Coly Neville Isdell záhy odstartoval kroky k ochraně vodního hospodářství v Indii. Dnes se firma podílí na mnoha různých projektech, jež mají zajistit lidem z rozvojových zemí přístup k pitné i užitkové vodě.

Danone

Francouzská mlékárenská firma, působící také v Česku, se dlouhodobě profiluje jako výrobce zdraví prospěšných jogurtů. Firma se zaměřuje na podporu vědy, výzkumu a vzdělávání. Danone stála například u založení Mezinárodního výzkumného centra Daniela Carassa v roce 1983, které se zabývá ideálním složením potravinářských výrobků. V roce 1991 společnost založila svůj první Institut Danone, který vznikl dva roky nato také v Česku. Jeho posláním je podnítit nutriční výzkum, zdokonalit znalosti veřejnosti o výživě a zlepšit kvalitu výživy obyvatel. Firma také vyvíjí technologie, jejichž cílem je snížit obsah cholesterolu v mléčných výrobcích. Danone dále stojí u projektů na ochranu pitné a užitkové vody v Indonésii, které zatím zajistily přísun vody až 70 tisícům tamních obyvatel. Značka Evian, spadající pod Danone, v současnosti pracuje na snižování spotřeby energie a omezení produkce CO2.

General Electric

Přední americká strojírenská skupina General Electric se vyšplhala v hodnocení společenské odpovědnosti firem vysoko poté, co představila svou novou elektrárnu "FlexEfficiency 50", která je schopna reagovat na nepravidelné dodávky elektřiny do sítě z větrných a solárních zdrojů. Odborníci ocenili integraci alternativních zdrojů energie do přenosové soustavy. Elektrárna by přitom měla zajistit dodávky energie pro 600 tisíc domácností. Firma navíc propojila podporu zelené energie s podporou malých začínajících firem, které přispívají oboru svými inovativními nápady. V rámci soutěžní výzvy "ecomagination challenge" chce do tzv. start-upů a zelenější přenosové soustavy investovat 200 milionů dolarů. GE také vyčlenila miliardy ze svého rozpočtu na zlepšení kvality a dostupnosti zdravotní péče. Tři miliardy dolarů z toho mají podle plánů firmy putovat na vědu, výzkum a vývoj.

IBM

IBM vyniká se svým CSR mezi ostatními technologickými firmami na globálním trhu. Asi nejvyzdvihovanějším počinem gigantu je uskupení Green Sigma Coalition, které společnost vytvořila spolu s deseti dalšími firmami z oboru. Jeho hlavním úkolem je zabezpečovat technologická řešení pro energetiku, vodní hospodářství, odpady a pro boj se skleníkovým efektem. Firmy by měly v jednotlivých oblastech pomáhat vládám s diagnostikou a navrhováním řešení výše zmíněných problémů. IBM se loni spojila například s indickou vládní energetickou agenturou, aby společně navrhly první chytrou rozvodnou síť. Společnost se tak bude podílet na rozvoji distribuce elektrické energie napříč Indií. Firma klade důraz na etiku podnikání a má mimo jiné velmi přísná pravidla spolupráce a chování dodavatelů IBM (řada z nich je z Asie). Odmítá najímání dětí či nedobrovolnou práci vězňů.

L'ORÉAL

Francouzská kosmetická jednička stojí vysoko v různých žebříčcích CSR. Podle odborníků firma svými odpovědnými aktivitami vyčnívá mezi ostatními kosmetickými společnostmi a zároveň každoročně doručuje podrobnou zprávu o společenské odpovědnosti. Firma má na rozdíl od konkurence vlastní výrobní kapacity, díky nimž realizuje nejen 95?% své produkce ve vlastních továrnách po celém světě, ale provádí i svůj výzkum. Společnost investuje do vědy a výzkumu ročně kolem čtyř procent svého obratu a díky systému mezinárodních patentů si udržuje mezi rivaly vůdčí technologické postavení. Do výzkumu se přitom snaží přivést více žen a absolventů. L'ORÉAL má významnou nadaci, která nejen finančně pomáhá nemocnicím s péčí o popálené pacienty. Společnost je vedle americké kosmetické firmy Body Shop také nejvýraznějším bojovníkem proti testování kosmetiky na zvířatech.

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
E-expert, spol. s r.o.
25
10. 2017
25-27.10.2017 - Konference
Hotel SOREA MÁJ, Liptovský Ján, Slovensko
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí