"Elektronický" vlak z Asie bez papírování
"Kazakhstan temir zholy" společně se společností "Interrail Holding AG" v rámci globálního projektu "Kazachstán - nová hedvábná stezka" spustily provoz pilotního kontejnerového vlaku po trase Wu-chan (Čína) - Pardubice (ČR). Tento vlak bude využíván pro převoz kontejnerů s produkcí společnosti Foxconn.
V prvním odeslaném vlaku bylo 50 kontejnerů s kancelářskou technikou. Vlaková souprava vyjela z Wu-chanu 24.října 2012, na hranici s Kazachstánem dorazila za 5 dní. Na kazachstánské celnici se vlak díky elektronickému odbavení dokumentů zdržel pouze 1,5 hodiny a na proces technické úpravy vlaku z úzké na širokou kolej bylo potřeba 10 hodin. Kazachstán vlak opustil 3.listopadu a dále směroval po trase "Dostyk - Ileck - Krasnoye - Brest - Malaševice - Pardubice". Po Kazachstánu vlak urazil vzdálenost 3.087 km a to za 3 dny a 22 hod. střední rychlostí 768 km/den. Do Pardubic vlak dorazil 9.listopadu ve 12 hod., po zdolání trasy v délce 10.569 km, za celkem 14 dní.
Společnost "Kazakhstan temir zholy" vyzdvihla, že mezi celními orgány Celní unie byla v tomto případě použita procedura výměny dat o nákladu bez použití papírové celní deklarace (tzv. standard "Elektronický vlak").
ZDROJ: kolektiv pracovníků obchodní mise MPO v Almaty.