Jaký druh dopravy je nejekologičtější?
Cyklistiku je třeba zakázat jako neekologickou, napsal nedávno na svém blogu Ladislav Jakl, tajemník prezidenta Václava Klause. Je to provokace a ironie, nicméně správně to ukazuje na to, že doprava považovaná za ekologickou ještě vůbec ekologická být nemusí.
Jakl upozorňuje na to, že cyklisté jedou na jídlo, které musí být někde vypěstováno. A na to jsou potřeba fosilní paliva - pro stroje i výrobu hnojiv a pesticidů. Znamená to produkci skleníkových plynů a další ničení přírody. Podle Jakla ve větší míře než u výroby paliv používaných do aut. Z diskuse podložené čísly, která před pár lety proběhla na serveru novin New York Times , však vychází opak. Přesto používání aut může být občas skutečně pro přírodu šetrnější než jiný typ dopravy.
V USA (údaje z Česka nejsou k dispozici) je to na delší vzdálenosti například v průměru lepší než autobus. Ekologové sice mají rádi hromadnou autobusovou dopravu, ale ta je ekologicky šetrnější jen v tom případě, pokud je autobus dostatečně zaplněn. Jenže to většinou není - v USA jezdí v průměru v autobuse deset lidí, a tak ekologičtěji vychází auto. I když v něm v průměru je jen 1,6 člověka. V roce 2010 bylo třeba na přepravu jednoho cestujícího na jednu míli v autě vynaložit 3447 jednotek energie BTU, zatímco v autobuse to bylo 4118 BTU. Efektivnější a ekologičtější byl vlak, ale to bude podle odborníka na dopravu Erika Morrise z Universtity of California platit jen do roku 2025.
Pak přijdou nové ekologické limity pro automobily a auto se rázem stane nejekologičtějším dopravním prostředkem poháněným strojem. Pokud tedy nepočítáme hromadnou dopravu ve městě. Ovšem podle Morrisových výpočtů jen v těch městech, kde je velká hustota obyvatel a třeba metro tam využívá skutečně hodně lidí.
AUTOR: Marek Hudema