zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Iveco získalo zakázku na 160 autobusů pro Belgii

20.02.2013
Doprava
Iveco získalo zakázku na 160 autobusů pro Belgii

První ekologické autobusy plnící emisní normu Euro 6 dodá do Belgie český závod společnosti Iveco. Belgický dopravce De Lijn s nimi bude provozovat veřejnou dopravu ve Vlámsku.

Šlo o první velkou soutěž, kdy zákazník požadoval splnění normy Euro 6. Výroba autobusů v Česku loni klesla. Poptávka se snížila doma i v zahraničí.

Vlámský síťový dopravce De Lijn koupí 160 autobusů značky Iveco z Vysokého Mýta. Soutěž na jejich dodávku byla první velkou evropskou zakázkou, kde objednavatel trval na splnění nové emisní normy Euro 6.

První dodávky nízkopodlažních autobusů Crossway mají do Belgie zamířit začátkem příštího roku. Vlámský státní dopravní podnik uvedl, že si zvolil české autobusy, protože nabízejí nejlepší ekonomickou i technickou hodnotu.

Do Belgie i Německa

Pro Iveco je to další velká evropská zakázka na české autobusy. Loni v září byl například podepsán kontrakt na 150 vozů pro autobusovou dopravu německých Deutsche Bahn. Jejich dodávky začnou již letos. Také v této soutěži byl kladen důraz na ekologický provoz vozů.

Norma Euro 6 je zatím nejpřísnější požadavek na složení výfukových plynů a její plnění bude pro výrobce autobusů povinné od začátku roku 2014.

Obě nové evropské zakázky znamenají pro Iveco příležitosti i do budoucna. Vlámská státní firma De Lijn provozuje 2300 autobusů a ročně přepraví půl miliardy pasažérů. Deutsche Bahn, ačkoliv jsou hlavně železničním dopravcem, přepraví ročně v autobusech více než tři čtvrtě miliardy cestujících.

Tuzemský trh se propadá

Informace o získání belgické zakázky přišla krátce poté, co Sdružení automobilového průmyslu vydalo zprávu o poklesu výroby autobusů v Česku o téměř deset procent. Celková tuzemská produkce klesla v loňském roce na 3217 z předloňských 3562 autobusů.

Pokles výroby dopadl zejména na firmu SOR Libchavy, která je více závislá na propadajícím se domácím trhu. Na něm čeští výrobci prodali meziročně o třetinu autobusů méně.

Společnost SOR Libchavy zažila rekordní rok předloni díky velké zakázce pro pražský dopravní podnik. Ten se ale dostal do finančních potíží, přebírání autobusů ze SOR zpomalil a na část z nich si dojednal snížení ceny. Výroba v Libchavech klesla loni o 23 procent, a to i přes růst vývozu.

"Ekonomické výsledky firmy byly loni také horší," uvedl bez bližších podrobností jednatel firmy Petr Hájek. V roce 2011 utržil SOR 2,5 miliardy korun a vydělal 261 milionů korun po zdanění.

SOR Libchavy patří skupině EP Industries, v níž drží 60procentní podíl podnikatel Daniel Křetínský.

Loňské údaje o hospodaření nejsou zatím k dispozici ani za závod Iveca ve Vysokém Mýtě. Ten v roce v roce 2011 při tržbách 9,6 miliardy korun dosáhl čistého zisku 705 milionů korun.

V loňském roce šlo 94 procent autobusů z Vysokého Mýta na export. Ekonomické otřesy v Evropě ale výrazně ovlivnily, kam autobusy míří. Největším trhem zůstává i přes pokles Francie, kde se prodá téměř polovina v Česku vyrobených autobusů. Propadl se vývoz do Itálie a Španělska, ale výrazně naopak rostou dodávky do Německa, Belgie, Lucemburska a Ruska.

Společnost Iveco patří do skupiny Fiat Industrial, do které italský koncern Fiat vyčlenil činnosti nesouvisející s výrobou osobních automobilů.

Výroba autobusů

3056 AUTOBUSŮ

bylo v loňském roce vyvezeno z Česka. Nejvíce jich mířilo do Francie, na Slovensko a do Itálie. Hodnota vyvezených autobusů přesáhla 9,5 miliardy korun.

-9,7 %

O tolik loni klesla tuzemská výroba autobusů. Částečně se snížil export, výrazně se ale propadl odbyt na domácím trhu.

2760 AUTOBUSŮ

vyrobila loni v Česku firma Iveco. Meziročně to představuje pokles o sedm procent. Plných 94 % produkce firmy míří na export.

AUTOR: Roman Šitner
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí