Změní český objev ekologické motory?
Každá automobilka vyvíjející dnes vůz poháněný vodíkem řeší vážný problém: v katalyzátoru musí být poměrně velké množství platiny. Ta je však tak drahá, že místo velkovýroby vznikají jen prototypy. Prozatím nikdo nepřišel na to, jak výrobu alternativních motorů zlevnit natolik, aby se vyplatilo je vyrábět.
Velice blízko k řešení je tým Vladimíra Matolína z Matematicko-fyzikální fakulty UK v Praze. Po osmiletém bádání přišel s kolegy na to, jak vyrobit katalyzátor stejně výkonný jako ty dosavadní s poměrně vysokým obsahem platiny, ale se zhruba stokrát menší přítomností tohoto kovu.
"Nahradili jsme běžný platinový katalyzátor speciálně vyvinutou tenkou vrstvou z oxidu ceru, která obsahuje jen mikrogram platiny na centimetr čtvereční, což je zlomek oproti normálnímu množství. Přitom výkon obou katalyzátorů je srovnatelný," říká Matolín.
Navíc je nový typ katalyzátoru nejen levnější, ale i odolnější než nynější typy. Vodík vyráběný ze zemního plynu proto nebude nutné tak nákladně čistit jako doposud, takže se zlevní i jeho výroba.
I když je Matolínův nízkoplatinový katalyzátor jen prototyp, má šanci prorazit. Jeho tým totiž před dvěma měsíci získal evropský grant - v přepočtu sto milionů korun -, pomocí něhož mají objev dostat do podoby použitelné ve výrobě.
Budou na tom spolupracovat se špičkovými univerzitami z dalších pěti evropských zemí. Profesor Matolín si už speciální nanopovrch z ceru nechal patentovat v Americe a Japonsku.
Pokud se podaří slibně nastartovaný projekt dotáhnout do konce, znamenalo by to převrat v mnoha průmyslových odvětvích: od aut přes notebooky až po mobilní telefony, ale například i pro výrobce vytápění na alternativní paliva.