Legislativa o šetrnějších vozech by dle studie pomohla EU k růstu
Úspory až téměř 80 miliard eur (více než dva biliony Kč) ročně a statisíce pracovních míst by mohl Evropské unii pomoci zajistit přechod na energeticky účinnější nebo hybridní vozy. Tvrdí to studie britských poradenských společností Cambridge Econometrics a Ricardo-AEA. Evropský parlament by se měl navrhovanou legislativou o energeticky účinnějších vozech zabývat v úterý. Automobilový průmysl ale návrhy rozdělují, napsala dnes agentura Reuters.
Evropská komise nové plány na rozšíření energeticky účinnějších vozidel zveřejnila loni. Podle cílů, které chce stanovit, by nově vyrobená vozidla v Evropské unii měla do roku 2020 vyprodukovat v průměru 95 gramů skleníkových plynů na kilometr. Předešlé cíle počítaly s průměrně 130 gramy na kilometr do roku 2015.
Poradenské společnosti Cambridge Econometrics a Ricardo-AEA na základě údajů EK a automobilového sektoru vypočítaly, že energeticky účinnější technologie motorů by v EU mohly pomoci ušetřit 57 až 79 miliard eur ročně na výdajích za pohonné hmoty. Přechod na vozidla s nižší spotřebou by podle analytika Phila Summertona z Cambridge Econometrics také snížil evropskou závislost na dovozu ropy a do roku 2030 vytvořil v evropském automobilovém průmyslu mezi 356.000 a 446.000 nových pracovních míst.
Irské předsednictví by chtělo dosáhnout dohody o legislativě do konce června. Někteří výrobci automobilů však návrh kritizují. Německo, kde sídlí výrobci luxusních vozidel, podle Reuters prosazuje speciální povolenky umožňující výrobu méně ekologických vozidel za podmínky, že automobilky vyrobí také vozidla s mimořádně nízkými emisními limity jako třeba elektromobily.