zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Konec kroužení nad přeplněnými letišti

10.04.2013
Doprava
Konec kroužení nad přeplněnými letišti
Sedíte v letadle, které ve výšce tří tisíc metrů krouží nad cílovým letištěm, a začínáte sledovat hodinky. Minuty neúprosně ubíhají a vy pohledem hypnotizujete mapu v palubním časopise, propočítáváte, kolik času potřebujete k přeběhnutí mezi příletovou a odletovou halou a kolik minut vám ještě zbývá do odletu navazujícího spoje. Uletí vám to nebo to ještě můžete stihnout?

Tento problém je však možné vyřešit. Díky digitální technologii Required Navigation Performance (RNP) mohou letadla cestovat po trasách přesně vypočtených pomocí satelitů GPS a nemusí se spoléhat na hlášení pozemního rádia a systému řízení letového provozu, který pamatuje ještě éru padesátých let minulého století. Zavedení této technologie "požadovaného naváděcího výkonu" by umožnilo efektivnější plánování letových tras, zkrácení doletových časů, úspory paliva a snížení emisí.

Pohodlně se usaďte, protože tento systém je skutečností. Nový systém řízení letu od GE Aviation totiž využívá mnoho z těchto praktických vlastností RNP. Společnost GE udává, že systém dokáže sledovat polohu letadla s přesností na deset metrů a určit čas příletu s odchylkou maximálně deseti vteřin. Díky softwaru a hardwaru tohoto systému by piloti mohli létat po kratších trasách a snižovat při klesání výkon motorů, čímž by snížili spotřebu, emise i hluk.

GE právě oznámila, že společnost Boeing si technologii objednala pro svůj Boeing 737 MAX, dopravní letoun nové generace s vysokou palivovou účinností. "Náš systém je klíčovou součástí plánů většiny aerolinek, které se chystají využívat RNP," uvedl viceprezident GE Aviation pro avioniku George Kiefer. "Systém aerolinkám umožňuje výrazné úspory nákladů a paliva, což je vzhledem k nižším emisím zároveň prospěšné pro životní prostředí."

Ale tohle všechno je jen začátek. Inženýři z výzkumné divize GE Global Research již zahájili práci na systému řízení letu, který využívá nejširší spektrum údajů, tzv. velká data. Tento systém shromažďuje a zpracovává informace o rychlosti větru, pravidelných letových trajektoriích, poloze a typech letadel v okolí, o dostupnosti přistávacích kapacit i o posádkách na cílových letištích. Na základě komplexních algoritmů vytvářených podle potřeb zákazníka pak systém tato data zpracuje a vypočte optimální cestovní rychlost. Cílem je, aby pilot mohl hned po vzletu nahlásit konkrétní dobu přistání a odpovídajícím způsobem upravit cestovní rychlost a letovou hladinu tak, aby přistál přesně v danou dobu.
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí