Legendární tramvaje T3 oslavili 50 let
Tvůrci tramvaje T2, především František Kardaus (autor designu) a Antonín Honzík (hlavní konstruktér), stvořili doslova legendu. "Tramvaje T3 vyjely 21. listopadu poprvé na linku číslo čtyři, a to ve chvíli, kdy měl dopravní podnik těchtovozů přibližně pětadvacet," vzpomíná ředitel muzea MHD Milan Pokorný. Velká změna přišla v roce 1974. Do tohoto roku jezdili v tramvajích průvodčí, kteří seděli za pokladnou - z tohoto důvodu se mohlo nastupovat jen předními dveřmi.
Stejné tramvaje jezdily i v Brně nebo Košicích
13 713Tramvaje T3 jsou zapsány v Guinnessově knize rekordů jako nejpočetněji vyrobený typ tramvají na světě. |
Dnes jezdí po Praze přes 600 různých typů těchto vozů a dodnes tak tvoří zhruba 40 procent vozového parku pražských tramvají. Smíchovská Tatrovka dodala pražskému dopravnímu podniku celkem 1184 tramvají T3. Odběrateli těchto tramvají byla v minulosti i další československá města s tramvajovým provozem, prvními byly v roce 1963 Brno a Košice. Tramvaje se objevily ale i v zahraničí. Nejprve v tehdejším východním Německu, v Karl-Marx-Stadtu, Schwerinu, pak v jugoslávském Osijeku a Sarajevu.
Největším odběratelem se ale stal bezesporu tehdejší Sovětský svaz. "Do 34 měst bylo v letech 1963 až 1987 dodáno neuvěřitelných 11 353 tramvají T3," vypočítává Pokorný. Jediným městem, kde v bývalém Sovětském svazu české tramvaje už nejezdí, je čečenský Groznyj. Koleje a tramvaje tu nepřežily válku.
Přestože od 90. let dochází k vyřazování T3 v českých městech, její zmodernizované verze budou po Praze jezdit ještě desítky let.
Nostalgická jízda tramvají T3
Zájem je i o vyřazené vozy
|
ZDROJ..www.metro.cz, kráceno