Pátek, 19. dubna 2024

Legendární tramvaje T3 oslavili 50 let

Legendární tramvaje T3 oslavili 50 let
Stejným symbolem, jaký představuje pro Londýn dvoupatrový autobus, je pro Prahu tramvaj T3. Před padesáti lety se poprvé mohli Pražané svézt v pravidelném provozu novou tramvají typu T3.

Tvůrci tramvaje T2, především František Kardaus (autor designu) a Antonín Honzík (hlavní konstruktér), stvořili doslova legendu. "Tramvaje T3 vyjely 21. listopadu poprvé na linku číslo čtyři, a to ve chvíli, kdy měl dopravní podnik těchtovozů přibližně pětadvacet," vzpomíná ředitel muzea MHD Milan Pokorný. Velká změna přišla v roce 1974. Do tohoto roku jezdili v tramvajích průvodčí, kteří seděli za pokladnou - z tohoto důvodu se mohlo nastupovat jen předními dveřmi.

Stejné tramvaje jezdily i v Brně nebo Košicích

Elegantní interiér prototypu T3 v původním provedení z roku 1960

Elegantní interiér prototypu T3 v původním provedení z roku 1960

Prototyp tramvaje T3 (tehdy ještě pod označením T III) na Mezinárodním veletrhu

Prototyp tramvaje T3 (tehdy ještě pod označením T III) na Mezinárodním veletrhu v Brně v roce 1960

13 713

Tramvaje T3 jsou zapsány v Guinnessově knize rekordů jako nejpočetněji vyrobený typ tramvají na světě.

Dnes jezdí po Praze přes 600 různých typů těchto vozů a dodnes tak tvoří zhruba 40 procent vozového parku pražských tramvají. Smíchovská Tatrovka dodala pražskému dopravnímu podniku celkem 1184 tramvají T3. Odběrateli těchto tramvají byla v minulosti i další československá města s tramvajovým provozem, prvními byly v roce 1963 Brno a Košice. Tramvaje se objevily ale i v zahraničí. Nejprve v tehdejším východním Německu, v Karl-Marx-Stadtu, Schwerinu, pak v jugoslávském Osijeku a Sarajevu.

Prototyp tramvaje T3 ve vozovně Motol. Zřetelně je vidět původní čelní

Prototyp tramvaje T3 ve vozovně Motol. Zřetelně je vidět původní čelní orientace s číslem linky a jménem konečné.

Největším odběratelem se ale stal bezesporu tehdejší Sovětský svaz. "Do 34 měst bylo v letech 1963 až 1987 dodáno neuvěřitelných 11 353 tramvají T3," vypočítává Pokorný. Jediným městem, kde v bývalém Sovětském svazu české tramvaje už nejezdí, je čečenský Groznyj. Koleje a tramvaje tu nepřežily válku.

Přestože od 90. let dochází k vyřazování T3 v českých městech, její zmodernizované verze budou po Praze jezdit ještě desítky let.

Nostalgická jízda tramvají T3

T3 eč 6102

T3 eč 6102

Původní interiér sériových tramvají T3 s koženkovými sedadly a se stanovištěm

Původní interiér sériových tramvají T3 s koženkovými sedadly a se stanovištěm průvodčího.

Zájem je i o vyřazené vozy

  • Přestože poslední tramvaje T3 opustily brány továrny Tatra Smíchov v roce 1989, jsou dodnes výborným exportním artiklem do zemí bývalého Sovětského svazu.
  • "Mnohé starší tramvaje jsou dnes odprodávány zahraničním zájemcům, některé z nich budou další roky sloužit kupříkladu v ukrajinské Oděse," říká mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.
  • I když T3 je v podstatě veterán, podle dopravního podniku je i o vyřazené vozy, které u nás dojezdily, stále zájem.

ZDROJ..www.metro.cz, kráceno

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů