zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

První čistě elektrický trajekt zavádí Norsko

16.04.2013
Vodní cesty
První čistě elektrický trajekt zavádí Norsko

ZeroCat-120 se staví v loděnici Fjellstrand a podle kontraktu má být jako první elektrický trajekt na světě na lince Lavik-Oppdal nasazen na jaře roku 2015.

Stále víc autoturistů se vydává do Norska za působivými sceneriemi rozeklaných hor, vodopádů a kouzelných fjordů. K malé radosti ekologů tak přibývá trajektových linek a s nimi i exhalací z provozu těžkých lodních dieselů. S podporou norské vlády byla loni pro jednu z nejvytíženějších trajektových linek na silnici E39 přes nejdelší a nejhlubší fjord Sognefjord vypsána soutěž na ekologicky čisté elektrické trajekty.

Ze čtyř soutěžících firem kontrakt na trajektovou linku mezi přístavišti Lavik a Oppdal vyhrál projekt norské loděnice Norled a společnosti Siemens, které představily revoluční, z palubních baterií čistě elektricky poháněný katamarán ZeroCat-120. Na pět pruhů horní paluby designově skvěle řešeného, 80 m dlouhého katamaránu najede až 120 automobilů a autobusů a nastoupí až 360 cestujících. Nejmodernější kormidlovací propulsní pohony systému Siemens-Schottel s výkony po 220 kW vystačí díky malému odporu štíhlých katamaránových trupů k dosažení rychlosti 11 uzlů (20 km/h) a včetně odjezdového a přistávacího manévru tak ZeroCat zvládne šest kilometrů dlouhou plavbu během půl hodiny. Potřebné lithium-iontové baterie podle vítězné studie s kapacitou nejméně 1500 kWh při hmotnosti kolem 15 tun zaberou v trupu objem deseti krychlových metrů. Při každém přistávacím manévru se plavidlo automaticky spojí s kontakty pobřežních napájecích stanic a pokročilé Li-ion bloky se naplno nabijí již během deseti minut! Špičkový nabíjecí výkon si ale vyžádá posilovací akumulátory, protože místní rozvodná síť v tomto regionu postrádá dostatečný výkon.

Současné lithiové baterie netrpí samovybíjením, při stejné kapacitě jsou o třetinu lehčí než dosavadní olověné akumulátory, jsou nevýbušné, nehořlavé a konstrukčně odolné proti vibracím. Nabití zkracují až na deset minut a mají mimořádně dlouhou životnost kolem 2000 nabíjecích cyklů.

Ve srovnání s dosavadními trajekty na lince Lavik-Oppdal s diesely o výkonu 1600 kW poprvé na světě u trajektů použitý elektrický pohon ušetří poměrně úzký a hluboký fjord ročně až 1700 t exhalací CO2 a NOx z ročně spotřebovávaného přibližně jednoho milionu litrů dieselového oleje.

V soutěži o ekologicky čisté plavidlo ZeroCat porazil jinak technicky velmi zajímavý projekt norské společnosti MultiMaritime, která nabídla 110 m dlouhý elektricky poháněný trajekt, kombinující dva různé zdroje elektrické energie na palubě: fotovoltaické panely s plochou 90 m2 a generátor poháněný motorem spalujícím LNG z tlakové nádoby. Ve fjordu, kde po většinu roku panují silné větry, měly plavidlu vypomáhat i dva větrné Flettnerovy rotory na přední a zadní palubě. Větrem rotující válce se svislou štěrbinou využívají tzv. Magnusova efektu a zastanou roli plachet, jak svět přesvědčil známý francouzský přírodovědec Jacques Cousteau, jehož oceánografické plavidlo Alkyone s jejich pomocí přeplulo roku 1985 Atlantický oceán.

AUTOR: Jan Tůma

Zdroj: Technik

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí