zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Nové škodovácké motory

14.04.2013
Doprava
Nové škodovácké motory

Zážehové motory

Nově vyvinutá řada EA 211 s hliníkovým blokem, která nahrazuje předchozí EA111, je kompaktnější (zástavbová délka se zkrátila o 50 mm) a má odlehčenou konstrukci. díky které klesla hmotnost. Lehčí jsou klikový hřídel, ojnice, jejich čepy i písty. Také vnitřní tření pohyblivých částí bylo sníženo. Chladicí systém je dvouokruhový: vysokoteplotní má mechanické vodní čerpadlo, nízkoteplotní prochází mezichladičem stlačeného vzduchu a turbodmychadlem. Kapalina vytápí také interiér a stará se o teplotu výfukových plynů, svod potrubí je integrován v hlavě válců.

Základní motorizaci představuje již zmíněný 1,2 TSI s výkonem 63 kW (86 k). Jeho točivý moment vrcholí hodnotou 160 Nm v rozmezí 1400 až 3500 min-1 a přenáší jej dopředu pětistupňová přímo řazená převodovka. Konzumaci paliva reprezentuje hodnota 5,2 l/100 km (emise CO2 činí 119 g/km). Motor váží jen 97 kg. Silnější varianta 1,2 TSI Green tec dává 77 kW (105 k). Maximálního točivého momentu 175 Nm dosahuje motor v rozsahu 1400 až 4000 min-1. Alternativou k manuálnímu šestistupňovému ústrojí je sedmistupňové dvouspojkové DSG. Green tec disponuje úsporným paketem s tolik proklínaným start-stopem a rekuperací brzdné energie. Je pochopitelně alespoň v laboratorních podmínkách úspornější: kombinovaná spotřeba činí 4,9 l/100 km a emise CO2 114 g/km.

Výkonnější jednotka 1,4 TSI Green tec poskytuje 103 kW (140 k). Největšího točivého momentu 250 Nm dosahuje mezi 1500 a 3500 min-1. Na výběr jsou znovu šestistupňový manuál a sedmistupňová dvouspojková skříň. V kombinaci s prvně jmenovanou převodovkou tato Octavia spálí 5,3 benzinu na 100 km (emise CO2 121 g/km), opět nechybí start-stop. Agregát má 106 kg.

Špičku představuje 1,8 TSI, rovněž pouze s přídomkem Green tec, se 132 kW (180 k). Točivý moment až 250 Nm může řidič využít v pásmu mezi 1250 a 5000 min-1. Standardem je pro něj dvouspojkové ústrojí se sedmi rychlostmi, automobilka udává spotřebu 5,7 l/100 km, na kilometr jízdy vyprodukuje takto motorizovaný vůz 131 g CO2.

Vznětové motory

Rovněž přeplňovaná vznětová "srdce"z nové konstrukční řady EA288 se spoléhají na přímý vstřik s vysokotlakým systémem Common-Rail a čtyři válce i ventily. Vylepšen byl chladič stlačeného vzduchu, oxidační katalyzátor a filtr pevných částic se přesunuly blíže k motoru. Pro snížení vnitřního tření byly použity pístní kroužky s nižším předpětím a valivá ložiska vačkového hřídele s mimořádně nízkým třením. Také naftové motory fungují s moderním termomanagementem. Během zahřívání jsou blok a hlava chlazeny různými chladícími okruhy. Do provozní teploty se tak agregáty dostanou dříve a vnitřní prostor se v zimě rychleji vytopí.

Paleta turbodieselů začíná motorem 1,6 TDI se 66 kW (90 k), spotřebou nafty 4,1 l/100 km a emisemi CO2 109 g/km. Úspornější je 1,6 TDI Green tec o výkonu 77 kW (105 k) a přímo řazenou pětistupňovou skříní. Ten žádá na 100 km jen 3,8 l/100 km a vypouští do ovzduší 99 g CO2 na km. 250 Nm mezi 1500 a 2750 min-1 může na přední nápravu přenášet i sedmistupňové DSG. Pouze pro verzi GreenLine bude k dispozici třetí varianta vznětové šestnáctistovky s výkonem 81 kW (110 k), která emituje jen 89 g CO2 na kilometr. Tento údaj odpovídá normované kombinované spotřebě 3,4 l/100 km. Manuální ústrojí nepostrádá šestku.

Nejsilnějším naftovým motorem pod kapotou třetí generace Octavia je 2,0 TDI Green tec o výkonu 110 kW (150 koní). Sílu 320 Nm/1750-3000 min-1 jsou schopny zvládat přímo řazená a dvouspojková skříň, obě se šesticí rychlostí. Ve spojení s DSG žádá za své služby pouhých 4,5 l nafty na 100 kilometrů jízdy (emise CO2 119 g/km).

ZDROJ: www.auto.cz, kráceno

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí