zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Vysokorychlostní železnice boří hranice

04.07.2013
Doprava
Vysokorychlostní železnice boří hranice

Evropské metropole se přibližují, alespoň pokud jde o železnici.

Německým drahám (DB) se daří s moderními vlaky po moderní vysokorychlostní infrastruktuře stále přibližovat sousední země - Francii, Rakousko, Švýcarsko, Nizozemsko nebo Belgii.

Například jízdní doba ze Stuttgartu do Paříže, z centra do centra dnes trvá 3 hodiny a 40 minut, a to žádné dopravní letadlo nedosáhne. Denně využívá více než 40 tis. cestujících přes 250 spojů, z nichž polovina je vedena vysokorychlostními jednotkami ICE a druhá polovina standardními soupravami vysokorychlostních vlaků.

PROPOJENÍ S EVROPOU

V současné době nabízí DB v kooperaci s partnerskými železnicemi spoje ICE do šesti evropských zemí: Rakouska, Švýcarska, Francie, Belgie, Nizozemska a Dánska. Proto je nadále rozšiřována mezinárodní síť pro vysoké rychlosti. Krátce před Mistrovstvím Evropy ve fotbale v červnu 2012 bylo v kooperaci s Polskou společností PKP Intercity rozšířeno spojení z Berlína do Gdaňsku. V březnu 2012 bylo ve spolupráci s francouzskými železnicemi SNCF uvolněno přímé spojení mezi Frankfurtem nad Mohanem a Marseille.

Švýcarsko je s Německem propojené jako žádný jiný sousedský stát. Již roky je v kooperaci se Švýcarskou železnicí SBB zavedena mezi oběma zeměmi hustá nabídka spojů. Tak například pravidelně jezdí 5 párů vlaků ICE denně mezi městy Frankfurt nad Mohanem - Curych s téměř čtyřhodinovou jízdní dobou. Méně než tři hodiny činí jízdní doba z Frankfurtu nad Mohanem do Basileje, na tomto spoji jezdí 12 párů vlaků denně. Denně jezdí z Německa do Švýcarska a zpět 34 párů vlaků, což je velmi široká nabídka.

Rovněž také pro dopravu do sousedního Rakouska - čtvrté nejoblíbenější zahraniční destinace Němců - je nejlépe vybudována železnice. S 33 přímými spoji za den jsou pohodlně dosahovány nejkrásnější regiony v horách a na jezerech a atraktivní rakouská města. Denně je hlavní město alpské země Vídeň propojeno s Německem celkem 14 vlakovými spoji ICE.

Také společná německo-francouzská vysokorychlostní doprava z Frankfurtu nad Mohanem a Mnichova do Paříže s vlaky ICE a TGV je velmi úspěšná. Od zahájení provozu již bylo přepraveno mezi oběma zeměmi více než 7 milionů cestujících po železnici, která se stala pohodlnou a pro životní prostředí příznivou alternativou vůči letecké dopravě.

DB nabízí s jízdním dokladem Europa-Spezial jednosměrové jízdy od 39 eur ve 2. vozové třídě z každé železniční stanice do Belgie, Dánska, Francie, Itálie, Chorvatska, Lucemburska, Nizozemska, Rakouska, Polska, Švýcarska, Slovenska, Česka a Maďarska. Rovněž z každé stanice jako pohodlná alternativa nabízí spojení do Velké Británie do Londýna přes Kolín nad Rýnem s přestupem v Belgii na vlak Eurostar.

MODERNIZACE VLAKŮ

Do poloviny letošního roku bude probíhat modernizace vysokorychlostních vlaků ICE2 druhé generace v Dílnách DB Norimberk. Osvěžení života 44 jednotek podle aktuálního designu DB probíhá od roku 2011, tak bude nově potaženo celkem 16 900 sedadel, ve 2. vozové třídě modrou látkou a v 1. vozové třídě tmavomodrou kůží, bude vyměněno 3200 stolků, 17 tis m2 koberců a 5100 okenních stínidel - rolet. Na nový nátěr každé jednotky bude spotřebováno 400 kg barvy. Modernizace si vyžádá 100 mil. eur.

DB investuje do nových vysokorychlostních vlaků řady ICx, které budou dodány v počtu 220 souprav v letech 2016 až 2030 od firmy Siemens za celkovou částku 6 mld. eur. Nové jednotky budou energeticky úspornější a pro cestující pohodlnější.

Do konce roku 2014 projde modernizací více než 770 osobních vozů pro expresní vlaky IC, které dosahují rychlost až 250 km/h. Renovace odpovídá aktuálnímu designu DB a vyžádá si investici ve výši 250 mil. eur.

PROČ NE ČESKO?

Závěrečná otázka by mohla znít: "Proč není dosud propojeno Německo s Českou republikou vysokorychlostní tratí?" Odpověď by nebyla tak jednoznačná, protože kolik odborníků se sejde, tolik odpovědí dostaneme. Jsem přesvědčen, že kdyby se ČD rozhodly pro nákup vysokorychlostních jednotek ICE, řešení by bylo snadnější a mohli jsme již dnes mít první úsek dobudován. Obdobně postupovaly malé země, které jsou uvedeny výše.

Určitě je nutné jednat s Německem, který směr bude pro obě země nejpříznivější, zda spojení na Drážďany, Norimberk nebo Mnichov. Budovat krátký vnitrostátní úsek je asi bezpředmětné s ohledem na pořizovací ceny vysokorychlostních vozidel.


Prof. Ing. Václav Cempírek, Ph.D.

Zdroj: Logistika

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
21
11. 2019
21.11.2019 - Seminář, školení
Hotel TRIM Pardubice
27
11. 2019
27.11.2019 - Seminář, školení
Dům techniky České Budějovice
29
11. 2019
29.11.2019 - Seminář, školení
13
12. 2019
13.12.2019 - Seminář, školení
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí