Úterý, 19. března 2024

Autobusy na zemní plyn dostanou zelenou

Chystá se zatím největší dotace do dopravy na zemní plyn...

Autobusy na zemní plyn dostanou zelenou

Již v průběhu června by podle sdělení Asociace NGV měla být vyhlášena výzva podporující pořízení autobusů na stlačený zemní plyn (CNG) a výstavbu plnicích stanic na CNG. Příspěvek z evropských fondů by mohl po schválení dosáhnout až jedné miliardy Kč. Peníze budou určeny pro oblasti s největší prašností.

Podle aktuálního harmonogramu výzev v rámci Operačního programu Životní prostředí bude v průběhu června tohoto roku ministerstvem životního prostředí a Státním fondem životního prostředí vyhlášena připravovaná výzva pro nákup nových autobusů v městské hromadné dopravě s pohonem na CNG a pro výstavbu plnicích stanic.

Takto podpořené CNG autobusy budou moci kromě měst nakupovat i soukromí dopravci, ale musí je využít pro městskou hromadnou dopravu. Plnicí stanice na CNG budou muset "sloužit" po dobu projektu jen městským autobusům. Výzva se nebude týkat celé ČR, ale pouze omezeného výčtu měst, která jsou dnes nejvíce zatěžována emisemi z dopravy, především prachovými částicemi. Ministerstvo se tak rozhodlo pomoci oblastem s nejhorším ovzduším.

Realizace samotných projektů je podmíněno schválením nové podpory v rámci Operačního programu Životní prostředí ze strany Evropské komise, v současné době stále probíhají konzultace.

Mezi města, která budou moci využít nově připravovanou podporu pro CNG, bude patřit Ostrava nebo Brno. Tato města patří do oblastí s největší koncentrací nebezpečných pevných částic PM 10. Za tento stav mohou lokální zdroje a doprava.

Podle Zprávy o životním prostředí ČR z roku 2011 bylo nadlimitní koncentraci pevných částic PM 10 vystaveno přes 50 procent obyvatel. Situace by se však díky chystané podpoře mohla markantně vylepšit.

Další z oblastí se špatným ovzduším je Ústecký kraj. Zde jsou sice již CNG autobusy využívány, ovšem zatím v malém počtu. Situace se postupně mění k lepšímu. Dopravní podnik města Ústí nad Labem totiž letos pořídí dalších sedm CNG autobusů. Jedná se o dva autobusy Mercedes Citaro a tři autobusy Solaris Czech, které by podnik měl mít k dispozici již koncem června. Další 15metrové CNG autobusy přibudou na podzim.

Již od roku 2014 bude možné prodávat v EU pouze autobusy splňující normu Euro 6, která je přísnější než norma Euro 5 z roku 2009. Hlavní změnou je o jednu třetinu nižší objem vypouštěných pevných částic a také nižší emise NOx.

"Rozdíl v ceně autobusů s motorem podle nové a podle staré normy Euro je cca 250 tisíc Kč. Je to dáno cenou instalace filtrů a dalších technologií, které jsou ke snížení emisí potřeba. Autobusy s pohonem na CNG tyto normy splňují jen tím, že spalují zemní plyn," říká Zdeněk Prokopec, předseda Asociace NGV.

Dnes je v ČR přes 400 autobusů s pohonem na CNG a jejich počet za poslední rok vzrostl o skoro 11 procent. V Evropě je již přes 278 tisíc CNG autobusů a celosvětově jich je skoro 700 tisíc.

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů