zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Propad prodeje elektrovozů v Belgii

12.08.2013
Ekologická auta
Propad prodeje elektrovozů v Belgii

V prvním trimestru tohoto roku je v Belgii znatelný propad v prodeji elektromobilů. V porovnání s vývojem v sousedních státech se jedná o výrazný kontrast. Za jeden z hlavních důvodů poklesu jsou povážovány fiskální změny, např. snížení daňových bonusů pro nákup těchto vozů.

Febiac (Federace aubomobilového průmyslu Belgie) hlásí nemalý propad v prodejích elektrovozů: v prvních třech měsících tohoto roku bylo v Belgii registrováno 96 elektromobilů, oproti 237 vozům v prvním trimestru 2012, což je propad o více než 60 %. Zároveň i počet těchto vozů z celkového čísla prodaných automobilů je poměrně malý: 900 elektromobilů prodaných v roce 2012 z celkového počtu prodeje 486 737 automobilů.

Co je považováno za hlavní příčiny? Zejména fiskální změny, které byly přijaty v rámci úsporných opatření. Od ledna 2013 zrušila belgická federální vláda daňový bonus pro soukromníky, který představoval 30 % hodnoty auta se stropem 9 510 euro. Pouze Valonsko ponechalo tzv. ekologický bonus ve výši 2 500 euro. Již v roce 2012 byly zkráceny výhody při pořizování elektromobilů společnostmi. Jedinou výhodou je odpis 120 % nákladů. Pro podniky je nyní pořizování elektromobilů méně atraktivní. Přitom právě podniky se o elektrická auta začaly zajímat nejdříve.

Vypracování podpůrných prostředků je nyní v rukou jednotlivých regionů. Elektromobily byly vždy dražší než jejich ekvivalenty používající palivo. Řada zemí zvolila fiskální podporu vozů - a to přinejmenším během prvních let kdy byla cena vyšší. I v současné době prodej elektromobilů téměř všude stoupá. A to především z důvodu koherentní a podpůrné politiky státu.

Belgie redukovala fiskální výhody z důvodu škrtů v rozpočtu. Jednotlivé regiony přijaly rozdílnou politiku. V Bruselu je například zájem o elektromobily opravdu malý, protože není tento druh transportu integrován do plánu mobility. Unie regionů ve věci mobility naopak preferuje propagaci jízdních kol a pěší chůze. Požadavek Evropské komise ohledně instalace 21 000 dobíjecích stanic pro elektromobily v Belgii do roku 2020 je považován za nadnesený, neboť Belgie není zemí výrobců elektromobilů jako Francie. V rámci Belgie tudíž není ani průmysl tohoto typu, který by stát měl podporovat. Navíc je fiskální příslušnost automobilů rozdělena mezi federální úroveň (daně z příjmu/ze zisku) a regiony (daně z uvedení do provozu, silniční daně), což koordinovaný přístup ztěžuje.

Zpracoval kolektiv pracovníků zahraničního zastoupení MPO v Bruselu.

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí