zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

CNG již proniká i na klasické čerpací stanice

24.06.2013
Doprava
Ekologická auta
CNG již proniká i na klasické čerpací stanice

Alternativní pohony se konečně dočkaly růstu zájmu, především díky nízkým provozním nákladů a rozvoji infrastruktury v oblasti plynných paliv. Na aktuální situaci ve využívání zemního plynu (CNG) a výhledy rozvoje v této oblasti pro nejbližší období jsme se zeptali Zdeňka Prokopce, předsedy představenstva Asociace NGV.

OTÁZKA: Jak vidíte perspektivy rozvoje alternativních paliv v České republice i v Evropě?

Evropa i ČR se snaží snížit závislost na klasických palivech dlouhodobě, ale v poslední době tyto snahy velmi zesílily. Každý alternativní pohon má svoje specifika v aspektech dojezdové vzdálenosti, nabídky vozidel, vlivu paliva na motor, celkové bilance CO2 atd. Právě zde má veliký náskok stlačený zemní plyn (CNG) oproti ostatním alternativám. Má totiž mnoho vyřešených problémů dávno za sebou.

Vyřešena je ekologie, rychlé tankování i nabídka malých domácích plniček, dostatečný výběr sériově vyráběných vozidel, vhodná legislativní opatření, velká dojezdová vzdálenost, podzemní garážování, příznivý vývoj ceny CNG, úlevy na spotřební i silniční dani, podpora CNG autobusů ze strany plynárenských společností ad.

CNG vozidla jsou velmi bezpečná, ekologická, moderní, nádrže nezabírají zavazadlový prostor. Ovšem největší výhodou CNG je jednoznačně jeho cena. Náklady na palivo jsou poloviční a řekněte mi, který motorista by nechtěl jezdit za polovinu?

OTÁZKA: V čem spatřujete naopak překážky: v legislativě, v technických parametrech vozidel, v konzervatismu zákazníka?

Legislativa ani technické parametry nejsou problémem. Ale řekl bych, že jsme skutečně trochu konzervativní. Strach z neznámého je však pochopitelný. Nicméně v tomto případě se není čeho obávat. CNG již proniká i na klasické čerpací stanice. Na konci května byla otevřena CNG stanice - u Humpolce - kde je stojan na zemní plyn integrován do stojanů na klasická paliva. I velké čerpací stanice již berou CNG jako plnohodnotnou pohonnou hmotu.

OTÁZKA: Za rozvojem využívání vozů na CNG palivo jsou bezesporu nízké ceny plynu, a tedy i ekonomický provoz. Jaké další faktory by mohly rozvoj ovlivnit, zbrzdit či podnítit?

Nízká cena je skutečně velikou výhodou. Jeden metr krychlový CNG dnes natankujete za cca 18 Kč, tento metr krychlový plynu odpovídá energeticky jednomu litru benzinu, který ovšem stojí více než 35 Kč. Mluvíme tedy o úspoře 50 procent na palivu. CNG je nejlevnější pohonnou hmotou, navíc toto platí dlouhodobě.

Určitě další rozvoj trhu očekáváme s uváděnými CNG modely od domácího výrobce vozidel Škoda Auto, zatím Citigo a v nejbližší době Octavie.

Velice pozitivní je i zájem velkých firem o CNG vozidla, mluvím například o České poště. Rozvoj by dále mohly ovlivnit chystané dotace pro autobusy na zemní plyn.

Spolupracujeme s ministerstvem životního prostředí a brzy budeme znát podrobnosti o chystané výzvě v rámci Operačního programu Životní prostředí. Tuto podporu pro nákup nových CNG autobusů by využil například Dopravní podnik Ostrava a další CNG autobusy by pořídil také pardubický dopravní podnik nebo třeba ČSAD Plzeň, kde již dnes CNG autobusy jezdí.

OTÁZKA: Jak je to s čerpacími stanicemi a servisem: je jich dostatek a jaké jsou plány do budoucna?

Dnes je u nás k dispozici již 47 veřejných CNG plnicích stanic. V nejbližší době lze očekávat další veřejné stanice v Ostravě, Jeseníku, Zdibech, Zábřehu a Královým Dvoře. V roce 2015 by v ČR mohlo být 80 CNG stanic. Počet stanic tedy výrazně narůstá a již není překážkou pro pohyb v ČR a okolních státech.

OTÁZKA: Je vybudování plnicí stanice náročnější než výstavba klasické benzínky a v čem: bezpečnost, finanční nákladnost, provozování...?

Náročnost výstavby CNG stanice je vyšší v porovnání s klasickými palivy zejména v otázce investiční. Technologie jsou výrazně dražší použitím vysokopevnostních materiálů pro zaručení vysoké míry bezpečnosti. Legislativní aspekty při budování a provozování stanice nejsou ničím výjimečné.

Mezi našimi členy je řada firem zabývajících se výstavbou stanic na klíč, eliminující tak složitost výstavby pro investora. Kromě toho sami poskytujeme poradenství v otázkách vozidel a plnicí infrastruktury a je možné se na nás kdykoliv obrátit.

Národní technologická platforma Asociace NGV

Asociace NGV, o. s. (dále jen NGVA), byla založena v srpnu roku 2009 jako nezisková odborná platforma pro podporu implementace a provozu technologií pro využití zemního plynu a biometanu v dopravě.

Mezi hlavní cíle NGVA patří:

- sdružování odborníků a společností v oblasti technologií NGV,

- ustanovení technologické platformy na úrovni ČR,

- spoluvytváření metodiky, vzorů a sjednocení norem pro oblast NGV,

- vytvoření zázemí pro služby výrobcům a uživatelům NGV,

- posuzování a monitorování projektů v oblasti NGV, včetně jejich financování,

- národní a mezinárodní spolupráce na společných projektech, výměna know-how,

- využití fondů EU, grantů a státních dotací pro projekty,

- školení a osvěta.

- je členem České bioplynové asociace CzBA, Evropské asociace NGVA Europe a jejím prostřednictvím i IANGV (International Association for Natural Gas Vehicles).


Ing. Zdeněk Prokopec (42),je od roku 2009 předsedou Asociace NGV. Do roku 2010 byl členem představenstva společnosti Motor Jikov Strojírenská, kde vedl projekt vývoje a prodeje zařízení pro domácí plnění CNG. Předtím pracoval v poradenské firmě Accenture v oblasti podnikového poradenství. Je absolventem ČVUT, Fakulty strojní. Zdeněk Prokopec je ženatý, má dvě děti, hovoří německy a anglicky, mezi jeho koníčky patří příroda, cyklistika, badminton a lyžování.

AUTOR: Eva Vítková

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
20
11. 2019
20.11.2019 - Seminář, školení
Brno, ApS Brno s.r.o.
INISOFT s.r.o.
5
12. 2019
5.12.2019 - Seminář, školení
Praha, ČVUT
6
12. 2019
6.12.2019 - Seminář, školení
Ostrava - Kunčičky, Severomoravský vzdělávací institut
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí