zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Lexus IS - drsný ekolog

13.07.2013
Ekologická auta
Lexus IS - drsný ekolog

Až dosud žádné rekordy u nás ani jinde v Evropě nelámal. Lidé, kteří hledali střední sedany s luxusní značkou, si oblíbili tradiční německé trio: Mercedes-Benz C, Audi A4 a BMW 3. Japonský model ale nyní přichází s novou zbraní. Vůbec poprvé v této třídě představuje plně hybridní pohon.

Lexus IS je posledním modelem značky, který nasazuje drsnější vzhled. Dominuje mu velká maska chladiče zdobená chromovou linkou s ostrými hranami. Podmanivá jsou světla. Diody pro denní svícení jsou umístěny odděleně. Záď připomíná starší model Hondy Accord. Z hlediska designu má nový Lexus více sexappealu než v minulé verzi.

Uvnitř narostl vůz do příjemných rozměrů. Cestující si užijí o 85mm více místa na nohy, což ti narostlejší pocítí hlavně na zadních sedadlech. Přestože je Lexus IS hybrid, a tak na palubě veze sadu baterií, velikost kufru to nijak neovlivňuje. Objem 450 litrů a možnost sklopit zadní sedačky umožňují jeho solidní využití.

Vnitřek auta je na špičkové úrovni. Nezvykle tvarovaná palubní deska je potažena kůží, může ji zdobit také dřevěný dekor. Perforovaná sedadla mají vyhřívání i chlazení a jsou velmi pohodlná. O multimédia a navigaci se stará obrazovka uprostřed, nechybí ani ručičkové hodiny, které navozují pocit výjimečnosti a luxusu. Lze si dokoupit i špičkové audio Mark Levinson s výkonem 835 W a patnácti reproduktory.

Zajímavostí je obrazovka multimédií, která sice nedosahuje gigantických rozměrů jako ve větším sedanu GS, ale komunikuje se s ní také pomocí ovladače, jenž připomíná počítačovou myš. Systém je přeložen do češtiny a navigace má česky hovořící hlas.


Jak funguje hybrid

Lexus IS s označením 300h je full-hybrid. Umožňuje tedy ujet několik kilometrů pouze na elektrickou energii. Jeho soustrojí se skládá z elektromotoru, který má výkon 143 koní. Čerpá energii z celkem 192 bateriových článků, které jsou umístěné vzadu pod podlahou.

Kromě toho je tu ještě benzinový čtyřválec s objemem 2,5 litru. Pracuje v takzvaném Atkinsonově cyklu. To pomáhá snižovat ztráty při sání a výfuku, čímž stoupá účinnost. Navíc funguje ve vysokém kompresním poměru 13:1, což zase prospívá úspoře paliva. Síla motoru se přenáší čistě na zadní kola přes hybridní bezstupňovou převodovkou E-CVT.

Řidič může využívat systém Drive Mode Select, jímž lze nastavit jízdní režimy, podle kterých se upravuje mapa plynového pedálu, řízení nebo reakce převodovky. ECO je úsporný, Normal pro každodenní používání a Sport nebo Sport S slouží k rychlému svezení. Lze zvolit i mód EV, kdy by měl Lexus jet pouze na elektřinu. To je ovšem jen teorie. V praxi se baterie poměrně rychle vybijí nebo je potřeba více energie, a auto proto spustí i spalovací motor.

Každopádně Lexus IS se pyšní něčím, co jeho soupeři neznají - tichým ladným rozjezdem. Po nastartování většinou běží jen elektrický motor, proto je uvnitř naprosté ticho. Pomalý rozjezd doplňuje jen tlumené bzučení připomínající moderní tramvaj. Teprve po větším sešlápnutí plynového pedálu se tiše připojuje i benzinový motor. Interiér je tak pečlivě odhlučněn, že ani ve vyšších rychlostech neobtěžuje posádku aerodynamický svist nebo zvuk vytočené jednotky.

Lexus dobře chápe, že některým jeho zákazníkům by mohlo být líto, že jejich drsně se tvářící auto nemá adekvátně sportovní zvuk. Proto do testovaného vozu namontoval elektronické zařízení ASC. To pouští přes reproduktory do kabiny zvuk sání a zesiluje ho, aby auto působilo sportovněji. Zní to ale trochu uměle. Naštěstí lze regulovat nebo zcela vypnout.

Na závodění zapomeňte

Lexus IS 300h slibuje kombinovanou spotřebu 4,3 litru benzinu na 100?km, a tím se dostává na magické číslo 99 g/km emisí CO2. V realitě to ovšem vypadá jinak. Právě hybridní vozy mají už tradičně největší rozdíl mezi tabulkovými údaji a realitou, protože evropský měřicí cyklus je zastaralý a s těmito auty nepočítá.

To ukázal i náš test. Během něj se spotřeba ustálila na 7 litrech benzinu na 100?km. Záleží totiž hodně i na tom, v jakém prostředí se auto pohybuje. Ve městě, kde by využívalo více elektrické energie než na dálnici, určitě úsporám pomůže.

Ačkoliv auto svým vzhledem slibuje sportovní jízdní zážitky, v praxi se mu do průletů zatáčkami příliš nechce. Může za to hlavně hybridní E-CVT převodovka, která reaguje pomalu. A nepomáhají ani předdefinované rychlosti, které lze řadit manuálně pomocí páček pod volantem. Zkrátka hybrid neekologickému chování nepřeje. Podvozek je navíc nastaven poměrně měkce. K divokým jízdám nevybízí ani nekomunikativní řízení, které je okolo středu volnější, a má tak pomalejší nástup.

Nevadí. Kdo by chtěl s Lexusem zacházet sportovněji, může si počkat na nejsilnější verzi IS F, která dostane pod kapotu silný osmiválec. Testovaný hybrid IS300h bude totiž konkurencí hlavně slabým dieselovým motorům od německých luxusních značek. A proti těm má šanci, a to i díky slušné ceně.

Technické údaje
Lexus IS 300h

Motor: zážehový čtyřválec + elektromotor
Objem: 2494 ccm
Výkon: 133 + 105 kW
Toč. moment: 221 + 300 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 8,4 s
Max. rychlost: 200 km/h
Převodovka: hybridní bezstupňová
Komb. spotřeba: 4,3 l / 100 km
Rozměry: 4665 x 1810 x 1430 mm
Rozvor náprav: 2800 mm
Hmotnost: 1620 kg
Objem kufru: 450 l
Cena: 899 000 korun včetně DPH

AUTOR: Jan Markovič

Zdroj: Víkend

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí