Renault bojuje s hlukem zvukem
Změny zvuku motoru u automobilů se nemusí provádět pouze mechanickou cestou. Automobilka Renault sází v případě nového modelu Clio na elektronickou alternativu. Za tímto účelem navázala spolupráci se společností Genesis z Aix-en-Provence, jež se specializuje na akustiku a pracuje pro významné zadavatele zakázek z automobilového, leteckého a obranného průmyslu, ale i z telekominukačního sektoru. Společně vyvinuli aplikaci R-Sound Effect, jež umožňuje řidiči vybírat si pomocí dotykového displeje palubní desky mezi šesti naprogramovanými zvuky motoru (Clio Cup, Clio V6, Laguna Coupé, Moto Grand Prix, veterán, létající talíř).
Tato inovace zvukového designu, integrovaná do multimediálního systému Renaultu R-Link, je výsledkem 10letého výzkumu a vývoje. Technologie byla pojmenována Active sound design (ASD) a byla bezprostředně patentována. Funguje jako syntetická přísada k přirozenému hluku motoru, je vysílána z reproduktorů autorádia a snižuje hlukový efekt způsobený jízdou po vozovce nebo aerodynamikou.
Řada zvuků, ze kterých by si mohli uživatelé v budoucnu vybírat, je potenciálně neomezená. "Lze si představit, že v budoucnu automobilista uloží do systému své vlastní zvuky, nahrané například prostřednictvím mobilního telefonu," vysvětluje Patrick Boussard, zakladatel a ředitel Genesis. "Pracujeme rovněž na vývoji charakteristického zvuku pro elektrické motory, který by například umožnil snazší rozpoznání řízení při vyšších otáčkách. Přemýšlíme také nad využitím naší technologie i v jiných odvětvích průmyslu," dodává Boussard. Společnost Genesis již oslovilo několik zahraničních automobilových konstruktérů. Společnost zaměstnává 12 pracovníků a generuje roční tržby okolo 750 000 eur.
ZDROJ: Businessinfo.czZpracoval kolektiv pracovníků zahraničního zastoupení MPO v Paříži.