zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Kanadští hasiči nechávají požár po vykolejení vlaku dohořet

21.10.2013
Doprava
Havárie
Kanadští hasiči nechávají požár po vykolejení vlaku dohořet

Kanadští hasiči, kteří bojovali s požárem po sobotním vykolejení několika vagonů nákladního vlaku se zkapalněným plynem, se stáhli a rozhodli se nechat oheň dohořet. Při explozi po vykolejení vlaku poblíž Edmontonu nebyl nikdo zraněn, přesto neštěstí vyvolalo v Kanadě nové otázky o bezpečnosti vlakové dopravy.
Z vlaku o více než 100 vagonech sjelo z trati poblíž obce Gainford v západokanadské provincii Alberta 13 vagonů. V devíti z nich byl zkapalnělý plyn, v ostatních ropa. Unikající plyn vedl k výbuchu a rozsáhlému požáru. Vagony s ropou nebyly poškozeny.

K nehodě došlo v poměrně opuštěné krajině. Úřady nicméně nechaly preventivně evakuovat asi sto lidí z nedalekého Gainfordu.

Kanada letos zažila velkou tragédii, při níž zahynulo 47 lidí, při vykolejení nákladního vlaku v provincii Quebec. Nákladnímu vlaku s více než sedmi desítkami cisteren s ropou se v červenci uvolnily brzdy. Sjel do městečka Lac-Mégantic, kde vagony vybuchly.

Dnešní nehoda tak oživila debatu o bezpečnosti nákladní železniční dopravy. Místní média poukazují na to, že v posledních letech se v Kanadě a USA prudce zvýšil objem přepravovaného plynu a ropy vzhledem k tomu, že ropovody fungují na plnou kapacitu a producenti hledají jiné způsoby přepravy. Některé cisternové vagony tak nemají podle kritiků dostatečné zabezpečení.

"Před třemi lety se po železnici nepřepravovala prakticky žádná ropa ... bezpečnostní standardy v Kanadě s tímto vývojem prostě nedrží krok," řekl Keith Stewart z ekologické organizace Greenpeace Canada.

"Některé používané vagony nebyly navrženy, aby mohly dopravovat tento druh nebezpečných a výbušných produktů," dodal. Podle něj při výbuchu v Lac-Mégantic neměly například cisterny dvojitý plášť.

Kanadská ministryně dopravy Lisa Raittová uvedla, že vláda vydává na bezpečnost na železnicích na 100 milionů kanadských dolarů (1,8 miliardy korun) a zvýšila pokuty za porušení bezpečnostních předpisů.

Představitel společnosti Canadian National Railway, které patřil vykolejený vlak, v sobotu večer řekl, že trať i vlaky byly v posledních dnech prověřeny. Podle něj je zatím brzy na to určit, co bylo příčinou nehody.

Podle Kanadské železniční asociace se letos na kanadských železnicích přepraví na 140.000 vagonu s ropou, zatímco v roce 2009 jich bylo 500.

Zdroj: ČTK

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí