zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Hybridů v Česku přibývá, zájem o elektromobily opadl

03.11.2013
Ekologická auta
Hybridů v Česku přibývá, zájem o elektromobily opadl

Devadesát procent hybridních aut v Česku prodává Toyota. Příští rok se čeká nástup vozů na stlačený plyn - díky Octavii a Golfu.

V Česku rychle rostou prodeje nových aut s hybridním pohonem. Za první tři čtvrtletí vzrostly meziročně o více než třetinu na 346 aut. Důvodem je hlavně rozšiřující se nabídka modelů i jejich vyšší dostupnost.

Téměř devadesát procent všech hybridů v Česku prodá automobilka Toyota. Ta společně se svou luxusní značkou Lexus nabízí už devět modelů s pohonem, který spalovací motor kombinuje s elektromotorem.

"Vůz s hybridním pohonem se stává 'běžným' automobilem a volí ho ve velké míře zákazníci porovnávající tento pohon s klasickým dieselovým motorem u konkurence. A tomu také odpovídá i naše cenová politika s plně hybridními modely," říká mluvčí Toyoty Tomáš Vaněk.

Situace hybridům nahrává

Už neplatí, že jediným hybridním vozem v nabídce je poněkud extravagantní model Prius, Toyota už s tímto pohonem nabízí i modely Yaris a Auris (konkurenti Škody Fabia, respektive Rapidu a Octavie). Ceny hybridních vozů jsou v současnosti srovnatelné s cenami konkurenčních vozů s obdobně úspornými naftovými motory, například hybridní Yaris cenou stojí přesně proti naftové Fabii.

I budoucnost hybridům nahrává. Zatímco ceny baterií klesají, náklady na dieselové motory kvůli novým emisním normám porostou. Podle odhadů až o tisíc eur, tedy 25 tisíc korun. Toyota sází na to, že se jí podaří oslovit více firemních zákazníků. I když je pohon technologicky náročnější, náklady na provoz se nemusí lišit, vozu se například prakticky neopotřebovávají brzdy, protože energii ukládá do baterií. Řadu komponentů, které se v běžném voze časem opotřebují, hybridní auto vůbec nemá.

Zatímco hybridy si ukrajují stále větší díl trhu, propadá se poptávka po čistých elektromobilech. Loni se v Česku prodalo 89 aut na elektřinu, za tři čtvrtiny letošního roku již pouze 20. Na statistikách mnoho nezmění ani individuální dovozy sportovních vozů značky Tesla. Loni se dovezl jeden, letos zatím dva. V sousedním Německu mají elektromobily desetkrát vyšší podíl, ve Francii, kde ale stát na každý přispívá 7000 eury (zhruba 180 000 korun), je podíl dokonce pětadvacetinásobný.

Dacia táhne LPG

Nejrychleji rostoucím alternativním palivem je LPG - tedy zkapalněný plyn známý jako propan-butan. Tento pohon měl být sice dle prognóz zcela ve stínu CNG (stlačený zemní plyn), to se ale neděje. Důvod je prostý. Firemní přestavby na LPG nabízí automobilka Dacia a s tím, jak rostou její prodeje na českém trhu (za první tři čtvrtletí meziročně o 39 procent), rostou i prodeje vozů s úpravou právě na LPG. Stejně jako Toyota ovládá 90 procent českého trhu s hybridy, má Dacia stejný podíl na nových vozech upravených na spalování LPG.

CNG by se ale již příští rok měl opět vrátit do čela alternativních pohonů a překonat současné výsledky hybridů i vozů na LPG. Prodeje osobních vozů na zemní plyn sice dál rostou dvouciferným tempem, výrazně ale zaostávají za očekáváním. Kdyby se na trhu neobjevila první škodovka, která může toto palivo používat (Citigo), prodeje vozů na plyn by dokonce klesaly. Nic na tom zatím nemění ani síť čerpacích stanic, která se rychle rozšiřuje.

Příští rok má být ovšem všechno jinak. Na trhu se objeví Škoda Octavia a Volkswagen Golf s úpravou na zemní plyn. Tato dvě auta by měla český trh s vozy zásadně proměnit. Vozy spalující zemní plyn by měly postupně tvořit až desetinu prodávaných aut (v současnosti tvoří všechny alternativní pohony necelé procento trhu).

"Golfů na CNG bychom chtěli prodávat alespoň 30 měsíčně, což je víc než všech našich plynových aut dohromady," říká šéf tuzemského zastoupení Volkswagenu Petr Janeba. Jen tohle jediné auto by tak mohlo trh vozů na plyn zdvojnásobit.

Očekávání ale směřují hlavně ke Škodě Octavia, jejíž plynová verze by se měla na trhu objevit v příštím roce. Pokud by se verze na plyn prodávala stejně dobře, jako se předpokládá u sesterského Golfu, mohly by se celkové prodeje osobních vozů na plyn během následujících dvou let až zdesetinásobit.

U užitkových vozů je rychlý růst již realitou. Zájem o CNG se i díky objednávkám České pošty meziročně ztrojnásobil a plyn je v této kategorii po naftě už jednoznačně druhé nejčastější palivo.

Jak se v Česku prodávají auta na alternativní paliva - (výsledky za leden až září 2013)


Osobní auta podle paliva
Palivo Prodej (v ks) / Mezir. změna
Benzin 67 693 / -8,2 %
Nafta 49 781 / -7,3 %
LPG 430 / +48,8 %
Hybrid 346 / +37,8 %
CNG 280 / +13,8 %
E85 88 / -81,5 %
Elektromobily 20 / -54,5 %

Nejprodávanější hybridy
Toyota YARIS 97
Toyota AURIS 95
Lexus RX 27
Toyota PRIUS PLUS 20
Lexus LS 18
Lexus GS 17
Toyota PRIUS 11
Citroën DS5 10
Kia OPTIMA 10
Lexus IS 9

Nejprodávanější auta na CNG
Volkswagen PASSAT 64
Volkswagen TOURAN 56
Škoda CITIGO 53
Volkswagen CADDY 34
Volkswagen UP 27

Nejprodávanější auta na LPG
Dacia SANDERO 172
Dacia DUSTER 116
Dacia LOGAN 91
Fiat PUNTO 11
Opel Astra 8


ZDROJ: SDA


0,97 procenta

je současný podíl alternativních paliv na trhu s osobními auty v Česku. Ve srovnání s loňským rokem jde o pokles z 0,99 procenta, pád je ale způsoben tím, že prudce klesá zájem o vozy schopné jezdit na bio-etanol.

10 procent
Takový podíl na trhu by v budoucnu mohly mít jen vozy spalující stlačený zemní plyn (CNG). Lídrem trhu má být plynová Škoda Octavia.

80 procent
aut značky Lexus má v Česku hybridní pohon, u mateřské Toyoty je tento podíl zhruba 7 procent. U modelů Yaris a Auris jde ale o 10, respektive 13 procent a tyto podíly se podle plánů firmy mají zdvojnásobit.

AUTOR: Roman Šitner
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
23
10. 2018
23.10.2018 - Seminář, školení
Praha, hotel Globus
INISOFT s.r.o.
24
10. 2018
24.10.2018 - Seminář, školení
Olomouc, Comfort Olomouc Centre
24
10. 2018
24.10.2018 - Seminář, školení
Pardubice, Dům techniky
25
10. 2018
25.10.2018 - Seminář, školení
Praha
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí