zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Po dotacích na domácí kotle a průmyslové podniky je na řadě doprava

26.11.2013
Doprava
Po dotacích na domácí kotle a průmyslové podniky je na řadě doprava

Do závěrečného finiše se blíží několikaleté vyjednávání Ministerstva životního prostředí s Bruselem o rozšíření stávajícího Operačního programu Životní prostředí o financování veřejné alternativní dopravy. Jedna miliarda korun, která v případě, kdy Brusel dá této výzvě zelenou, by mohla být alokována na pořízení prostředků veřejné dopravy na alternativní pohon v Moravskoslezském kraji.

Shodla se na tom pracovní skupina pro zlepšování kvality ovzduší v Moravskoslezském kraji, která dnes zasedala v prostorách DP Ostrava vůbec poprvé po předčasných parlamentních volbách. "Podle posledních jednání s Evropskou komisí v Bruselu z 18. listopadu letošního roku má Evropská komise k dispozici již veškeré dokumenty, jejichž existencí podmiňovala svůj souhlas o dodatečné začlenění této výzvy do Programu. Definitivní rozhodnutí se očekává 11. 12. 2013", uvedl v této souvislosti ministr životního prostředí Tomáš Jan Podivínský.

Podle ministra se bude vzhledem k časové lhůtě platnosti stávajícího Operačního programu a tedy možnosti, dokdy lze případně "přiklepnuté" dotace čerpat, s největší pravděpodobností v drtivé většině případů jednat o nákup autobusu na CNG pohon. "Jednak je to nejrychlejší způsob čerpání, na druhou stranu ale strategicky vnímáme i to, že za každým elektrobusem někde stojí komín," dodal.

Státní fond životního prostředí, který tento Operační program spravuje, je podle Jaroslava Hrubeše, pověřeného řízením fondu, na souhlas EK připraven: "Máme vyhotoveny vzorové studie podávání žádostí, podle kterých by žadatelé měli být schopni rychle a bezchybně podávat své jednotlivé projekty," potvrdil.

Na rozhodnutí Bruselu čekají i zástupci Regionálního operačního programu Moravskoslezsko. "Fakt, že jednání dospěla do závěrečné fáze, mohu jen potvrdit. Nejpozději v první polovině prosince bychom měli vědět, zda Brusel stávající Operační program modifikuje. Pokud by se nakonec podpora nepodařila vyjednat, zvažujeme vyhlásit vlastní výzvu z našich dodatečných zdrojů," potvrdil vedoucí generální sekretář Rady pro fondy společného strategického rámce David Sventek.

Vyměnit staré autobusy za nové na CNG pohon plánuje v rámci připravované výzvy mezi prvními město Ostrava. "Rádi bychom nakoupili zhruba 100 autobusů na CNG, dva až 4 elektrobusy kvůli ekologickému propojení centra Ostravy a přilehlých lázní Klimkovic a vybudovat dvě plnící stanice na CNG", potvrdil záměr města Ostravy ředitel dopravního podniku Roman Kadlučka. Podle něj by první autobusy na CNG mohly brázdit centrem Ostravy na podzim příštího roku, kompletní vozový park pak ostravský DP při optimálních podmínkách plánuje obnovit do konce roku 2015.

Výměna starých neekologických autobusů EURO 2 a EURO 3 ve velkých městech České republiky by měla pokračovat i v budoucnosti. Podpora alternativní dopravy je totiž součástí připravovaného programu OPŽP 2014-2020 pro příští programové období. V rámci tzv. prioritní osy 2 je počítáno s výzvou na "pořízení vozidel na alternativní pohon (kromě biopaliv) a výstavbu související infrastruktury". Tato výzva bude určena dopravním podnikům a společnostem, zajišťujícím veřejnou službu v dopravě.

Zdroj: MŽP

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
29
11. 2019
29.11.2019 - Seminář, školení
13
12. 2019
13.12.2019 - Seminář, školení
EKONOX s.r.o.
17
1. 2020
17.1.2020 - Seminář, školení
Pardubice, Hotel Labe
EKONOX s.r.o.
23
1. 2020
23.1.2020 - Seminář, školení
Regionální centrum Olomouc
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí