zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Chystáme síť franšíz v dalších městech, říká šéf pražské firmy Country Life

23.02.2014
Biopotraviny
Chystáme síť franšíz v dalších městech, říká šéf pražské firmy Country Life

Společnost vloni utržila rekordních 280 milionů korun. Trh s biopotravinami rostl poslední dva roky o čtyři až pět procent.

Dovozce a výrobce biopotravin z Nenačovic u Prahy Country Life má za sebou úspěšný rok. Čeští spotřebitelé totiž začali opět kupovat zdravé potraviny s nálepkou bio, a pomohli tak jedné z nejstarších společností zabývajících se jejich dovozem a výrobou k nejlepšímu ekonomickému výsledku v její 23leté historii. V roce 2013 firma prodala zboží za více než 280 milionů korun a odhadem měla přes osm milionů čistého zisku.

Country Life tak v loňském roce zvýšil tržby o 15 procent, a přestože finální výsledky hospodaření zatím ještě nejsou definitivní, vypadá to, že čistý zisk vyskočil nahoru minimálně o polovinu.

"Nechci to zakřiknout, ale už druhý rok se daří dobře," okomentoval výkonnost své firmy ředitel a od roku 2011 také stoprocentní majitel Otakar Jiránek. Podle něj to vypadá, že trh s biopotravinami se už vymanil z útlumu, který způsobila ekonomická krize, a poslední dva roky setrvale roste.

"Stoprocentně věrohodné statistiky neexistují, ale z toho, co vidím okolo, usuzuji, že trh za poslední dva roky rostl tempem čtyř až pěti procent ročně," odhaduje Jiránek.

V současné době má Country Life na trhu, jehož velikost odhaduje Jiránek na dvě miliardy korun, podíl zhruba deset procent. Ve srovnání například s německým trhem biopotravin odpovídá ten český svou velikostí zhruba jednomu procentu.

Podle údajů Svazu Pro-Bio, který sdružuje výrobce a prodejce biopotravin a také ekologické zemědělce, působilo v Česku v roce 2012 celkem 17 velkoobchodů s biopotravinami. Kromě Country Life je jednou z nejstarších společností Pro-bio, která se kromě distribuce tohoto typu potravin zabývá také ekologickým zemědělstvím.

Přibližně 25 procent prodaného zboží dodává Jiránkova firma obchodním řetězcům, dalších šedesát procent pak do specializovaných prodejen. Zbytek prodává ve vlastních prodejnách. V těch nabízí širokou řadu bioproduktů od domácích i zahraničních výrobců, jako je například Oatly nebo Ecover. Nejedná se jenom o potraviny, ale i o kosmetiku.

Jiránkova společnost ale není čistý obchodník, část svého zboží si také pěstuje a vyrábí sama na své farmě v Nenačovicích u Prahy. Zde v roce 2003 odkoupila starý kravín, který zrekonstruovala podle principů energeticky pasivních staveb.

V rámci areálu pěstuje více než šedesát druhů plodin, které následně zpracovává a prodává. Vyrábí zde i pečivo, které pak prodává v podnikových prodejnách.

Takovýchto obchodů vlastní firma šest, a navíc ještě tři restaurace fungující na principu samoobsluhy, všechny v Praze a okolí. To ale majitel plánuje v brzké budoucnosti změnit.

Otakar Jiránek chce začít společnost rozšiřovat do ostatních měst v České republice prostřednictvím franšíz. V letošním roce tak plánuje připravit jednotný vizuální styl a marketingovou podporu případným zájemcům o franšízy, samotná expanze přitom začne nejdříve v roce 2015.

Také zvažuje i možný odkup či fúzi s některým z konkurentů na domácím trhu. V této oblasti ale zatím konkrétnější být nechce, na jakékoliv komentáře je prý příliš brzy.

Protože firma nechce být podle ředitele Jiránka závislá pouze na domácím trhu, plánuje posílit své dosavadní pozice v zahraničních zemích, ve kterých už působí. Dodává především na Slovensko, do Polska a Chorvatska. "To jsou teritoria, na která se chceme zaměřit, a není vyloučeno, že v budoucnu se třeba pokusíme i o průnik na trh na západ od nás," uvádí podnikatel.

Ziskovost firmy v posledních dvou letech má i pozitivní dopad na umazávání dlouhodobé ztráty, kterou společnost za více než dvacet let své existence nahromadila.

Kumulovaná ztráta na konci roku 2012 byla dvacet milionů korun, podle Jiránka za ni mohou nešťastné události jako tunelování zaměstnancem či ekonomická krize v devadesátých letech, které firma nemohla ovlivnit.

"Dnes máme asi šedesát procent této ztráty pokrytých. Pokud se letos bude dařit tak jako loni, tak bude pokryto všechno," říká Otakar Jiránek.

AUTOR: Radek Bednařík
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí