Pátek, 29. března 2024

CNG se stává součástí běžného života

Technologie výroby jde kupředu a většina firem dbá na životní prostředí. Z tohoto důvodu se Logistický portál Eulog zaměřil v březnu na alternativní paliva a CNG.

CNG se stává součástí běžného života

Ve spolupráci se společností E.ON jsme zpracovali následující článek, který pomůže přiblížit problematiku CNG a alternativních paliv.

Vozy i čerpací stanice se neustále rozšiřují
E.ON provozuje svou první plnící stanici na zemní plyn od roku 2002 v Českých Budějovicích, kde byla postavena v areálu společnosti. V té době sloužila především k plnění firemních vozidel, která byla hlavně vybavována vestavbou technologie CNG. V následujících letech byla uzavřena smlouva na dodávky CNG se společností OSNADO spol. s.r.o. Byly vybudovány dvě plnící stanice ve Svobodě nad Úpou a Úpici. Stanice slouží i pro širokou veřejnost a přispívají k čistšímu ovzduší v oblasti CHKO Krkonoše. V současnosti je v síti 50 čerpacích stanic a mnoho dalších je ve výstavbě. Optimální počet stanic CNG v ČR však počítá s číslem 150 - 200. Vše ale záleží na počtu vozidel, které budou na CNG jezdit. Nově jsou budovány plnící stanice v prostorech veřejných čerpacích stanic. Od roku 2002 se ušla poměrně dlouhá cesta. Dřív se muselo přemýšlet o dojezdové vzdálenosti a místě dalšího tankování. V současné době je dojezdová vzdálenost CNG vozidel 400 - 500 km, takže si již zákazník může vybírat, u které plnící stanice bude tankovat, než že aby se zabýval otázkou, zda někam dojede. ČR je relativně malá zem a dá se přejet s plnou nádrží najednou od Ostravy po Rozvadov. Toto je hlavně možné díky sériově vyrobeným vozidlům a novější technice přeplňovaných motorů. Problém mohou mít však ti, kteří se pohybují pouze na lokální úrovni, kde stanice není, nebo je pouze jedna, která může v případě výpadku dodávky ohrozit funkčnost vozidla. E.ON se chce podílet na rozšíření sítě, alespoň na úrovni okresních měst.

CNG je slovo, které se stává trendem a tak není divu, že se i nabídka sériových vozů dále rozšiřuje. Na českých silnicích se nejprve objevovaly hlavně Fiaty a Citroeny C3. V současné době je nabídka širší, ale ne všechny automobilky do ČR dodávají své verze vozů s CNG. Nejvíce rozšířenými vozidly jsou v poslední době značky Volkswagen, OPEL, FIAT a nově s výrobou začala i mladoboleslavská ŠKODA AUTO s typem Citigo a OCTAVIA G-TEC.

CNG je komfortnější, ekologičtější a ekonomicky výhodné palivo
CNG se dostává stále více do povědomí jak podnikatelů, tak i domácností. Množství odebraného zemního plynu vzrostlo meziročně skoro dvojnásobně a očekává se raketový nástup zájmu o vozy na CNG právě se vstupem výše uvedeného typu ŠKODA OCTAVIA G-TEC na trh. Vloni se prodalo v ČR bez mála 22 mil. kubíků zemního plynu, což je ekvivalentem 22 mil. litru benzínu.

Důkazem zvýšeného zájmu o CNG je i fakt, že E.ON nyní zaznamenává denně dotazy zákazníků, se žádostí o informace k využití CNG. Tento rostoucí zájem potvrzuje i rozhodnutí České pošty, která razantně obměňuje vozový park s velice výrazným podílem vozidel na CNG.

Toho, kdo využije CNG bude zajímat nejen úspora nákladů na provoz, ale též ekologie. Ekologická udržitelnost je pojem, který by měl znát každý člověk. V posledních letech se jedná o základní výzvu současného světa. Vozy na CNG pohon výrazně napomáhají k šetrnému zacházení s přírodou a výrazně podporují i ekologické chování společnosti. Spaliny vzniklé hořením zemního plynu neobsahují skoro žádné pevné částice, takže dochází k výraznému snížení emisí polétavého prachu o velikosti PM 10 a 2,5 na minimum. Samotné plnění je také čistší a nedochází ke znečišťování povrchových vod nebo kontaminaci půdy takzvanými úkapy. Jako jednu z dalších výhod CNG pohonu je možné uvést i to, že tato vozidla jsou podstatně tišší než běžná vozidla na benzín a naftu a nemalou výhodou je, že CNG nelze natankovat do kanystru a palivo zcizit. I v dnešní době je možné vozidla s benzinovým pohonem dovybavit zástavbou pro pohon CNG, ale u většiny nových vozidel může dojít k pozbytí záruky poskytované výrobcem. Samotná vestavba není příliš finančně náročná, cena se pohybuje kolem 35 000 Kč. Tyto vozy jsou stejně bezpečné jako sériově vyrobená vozidla, ale zákazník se většinou ošidí o zavazadlový prostor. Oproti tomu nové sériově vyrobené CNG vozidlo má zachovaný zavazadlový prostor v plném rozsahu.

Zemní plyn má vyšší výhřevnost (ekvivalent oktanového čísla 128), z toho důvodu se dosahuje u těchto motorů jak vyššího výkonu, tak i teplot. Právě proto volí výrobci při montáži motorů pro tyto vozy odolnější materiály. Tlakové lahve se stlačeným zemním plynem jsou vyrobeny z oceli, nebo kompozitu. Uloženy jsou v podvozkové části vozu, kde nijak neomezují klasické uspořádání vozu. Cenový rozdíl při koupi vozu s pohonem na CNG je zhruba o 60 000 Kč vyšší než u benzínové verze a o cca 10 000 Kč vyšší než u naftové verze. Tento rozdíl se ale velmi brzo vrátí v podobě uspořených nákladů na provoz.

Přestože se síť CNG čerpacích stanic stále rozšiřuje, některé firmy uvažují o výstavbě vlastní plnící stanice. Zde se nabízí otázka, zda využívat raději veřejné stanice, nebo si vystavět vlastní. Jiří Lachout z E.ONu se vyjádřil takto: "Vlastní plnička má smysl jen ve dvou případech. Pokud se vozidlo pohybuje jen v areálu, tak je to nejlepší řešení. Jedná se například o vysokozdvižné vozíky na CNG. S nimi řidič nepojede na veřejnou stanici. Druhým případem pak jsou velké dopravní společnosti zajišťující dopravní obslužnost ve městech, kdy se autobusy vždy vrací zpět do depa. Tato plnička však stojí mnoho milionů korun, a aby se jednalo o ekonomický model, je nutné tyto projekty podpořit z fondů EU.

Pro ostatní případy, kdy se vozidla pohybují na větším území, je výhodnější využívat veřejných plnících stanic a prostředky jinak vázané ve vybudování takovéto stanice investovat do rychlejší obnovy vozidel s pohonem CNG. Následně pak prvním ujetým kilometrem již generujeme nemalou úsporu oproti dosud využívaným palivům. U vlastní plničky se nejprve splácí samotná investice v horizontu 8-10 let plus náklady spojené s provozem a až po této době lze hovořit o samotné ziskovosti."

Alternativní paliva nabízí zajímavé řešení do budoucnosti. Kromě CNG ale existují i např. LPG, LNG apod. LNG (zkapalněný plyn) má spíš smysl pro mezinárodní kamionovou dopravu nebo pro námořní přepravu. Samotný proces zkapalňování je energeticky značně nákladný a v ČR zatím nemá smysl budovat zkapalňovací stanici, jelikož takto vyrobené LNG bude vždy dražší než CNG. Naopak v případě přímořských států, kde je dopravováno LNG lodní dopravou, bude tento pohon dobře využitelný. Pro vnitrostátní dopravu je proto vhodnější využívat již vybudovaných sítí plynovodů, které mají dostatečnou přenosovou kapacitu. "Do budoucna by měl všechna paliva nahradit vodík. Problémem ale je, že ho zatím neumíme zpracovávat a skladovat za dostatečně výhodných ekonomických podmínek. Věřím ale, že zde jednou budou takové technologie, které umožní využívat vodík standardně v praxi. Do té doby musíme hledat a využívat takových technologií, které budou šetrné k životnímu prostředí, ale zároveň i k naší kapse", dodává Lachout.

Kromě těchto paliv se do povědomí také dostávají elektromobily. Ty mají také budoucnost, ale oproti nim mají auta s pohonem na zemní plyn jistou výhodu. Na jedno plnění lze přejet i celou republiku, a další palivo doplníte během cca 5 minut na plnící stanici. Nové Elektromobily mají sice také dojezd asi 450 km, ale pak řidič musí čekat na nabití i několik hodin.

CNG karta je výhodná
Některé čerpací stanice neumožňují platbu v hotovosti nebo platební kartou, ale vyžadují tzv. CNG kartu. Při použití této karty se automaticky načítá množství plynu, které bylo čerpané. Na základě toho se pak jednou měsíčně vystaví faktura na jméno držitele karty. Odpadají tak starosti s nutností platit při každém natankování, karta umožňuje také mnohdy vjezd do areálu s čerpací stanicí a tak umožní i 24ti hodinový přístup. Tuto kartu vystavuje 6 signatářů (E.ON Energie, Pražská plynárenská, Bonett Gas Investment, Vítkovice doprava, RWE Plynoprojekt, Vemex), které lze pro tyto účely kontaktovat.

Na stránkách společnosti E.ON je přímo elektronický formulář (pro domácnosti i pro podnikatele). Ten stačí vyplnit a odeslat. Následně je vyhotovena a zaslána smlouva s CNG kartou. Celý proces je velmi jednoduchý. Tento způsob platby je v podstatě jistou formou krátkodobého úvěru. E.ON také kromě této karty nabízí pro své zákazníky v jižních Čechách různé zajímavé slevy na nové vozy FIAT ve spolupráci se společností AUTO FUTURE a dále připravuje i spolupráci při nabídce vozidel ŠKODA a Volkswagen. Dalším krokem bude spolupráce při nabídce ojetých CNG automobilů.

Závěrem lze říct, že CNG se dnes bere spíš jako součást běžného života a nejedná se tak pouze o módní výstřelek. To znamená, že je chápáno jako další cesta, kterou do budoucna jít. Lidé hledají své alternativní cesty a CNG je právě jedna z nich.


Zdroj: www.eulog.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů