Úterý, 19. března 2024

Biopotraviny stojí stále až o stovky pct více než běžné produkty

Biopotraviny stojí stále až o stovky pct více než běžné produkty

Biopotraviny v obchodech v Česku zůstávají o desítky až stovky procent dražší než srovnatelné běžné produkty. Výjimku z pravidla tvoří jogurty, kde se ceny takřka neliší. Naopak u vajec či kuřecího masa dosahuje rozdíl mezi klasickými a bioprodukty i více než 200 procent. Vyplývá to z údajů serveru Kupi.cz, který monitoruje ceny potravin prodávaných v tuzemských řetězcích. Podíl bioproduktů na celkových prodejích potravin v ČR zůstává nízký a nedosahuje ani jednoho procenta.

"I v roce 2014 platí, že za bio kvalitu si zákazník zpravidla připlatí desítky až stovky procent ve srovnání s konvenčními produkty," uvedl Martin Kadlčík z Kupi.cz. Klasické potraviny jsou podle něj navíc oproti bioproduktům výrazně častěji nabízeny ve slevových akcích, na něž český zákazník hodně slyší. Cenové rozdíly mezi oběma kategoriemi se tím ještě prohlubují.

U některého zboží došlo v uplynulém roce přesto mezi bio a běžnými potravinami ke snížení rozdílu v cenách. Konkrétně byl tento trend nejvýraznější u mléka a másla. Přičinou sblížení cen je podle Kadlčíka zdražení běžných mléčných výrobků. Například máslo od loňska podražilo zhruba o pětinu a mléko o 16 procent. Naopak bio mléko o desetinu zlevnilo a ceny ekologicky vyráběného másla zůstaly na loňské úrovni.
Rozdíl v ceně mezi biovejci a vajíčky z klecových velkochovů se v důsledku zlevnění konvenčně produkovaných vajec prohloubil. Zatímco loni dosahoval zhruba 150 procent, letos to bylo již téměř 220 procent.

Na druhou stranu bílý biojogurt stál letos ve srovnání s klasickým pouze o jedno procento více, při prodeji ve slovové akci dokonce o procento méně. U mléka a jogurtů je nabídka bioproduktů nejpestřejší a zákazníci mohou často výbrat z několika značek, což není u ostatních biopotravin v supermarketech obvyklé.

"O trochu příznivější vývoj je při srovnání podestýlkových a bio vajec, ale opět je to dáno zdražením podestýlkových vajec o deset procent, nikoliv zlevněním biovajíček," podotkl Kadlčík.

Nabídka bioproduktů v supermarketech loni podle Kupi.cz posílila zejména díky tomu, že řetězec Lidl následoval konkurenční firmy a uvedl na trh vlastní řadu bioproduktů.

Údaje o trhu s biopotravinami v České republice za loňský rok nejsou zatím k dispozici. V roce 2012 podle zprávy o trhu s biopotravinami v ČR meziročně prodej vzrostl o 6,7 procenta a lidé za ně utratili 1,78 miliardy korun. Každý obyvatel země za biopotraviny utratil v průměru necelých 200 korun za rok. Podíl bioproduktů na celkové spotřebě potravin zůstává stále velmi nízký a pohybuje se mezi 0,6 a 0,7 procenta. V nedávném průzkumu společnosti KPMG přitom čtyři z deseti lidí uvedli, že alespoň občas nakupují biopotraviny. Jako hlavní důvod uvádějí, že je požadují za kvalitnější než běžné potraviny.

Téměř dvě třetiny biopotravin nakoupí zákazníci v Česku v maloobchodních řetězcích. Významně roste podíl prodeje přímo na farmách či na farmářských trzích, který předloni dosáhl téměř šest procent.

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů