zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Biopotraviny stojí stále až o stovky pct více než běžné produkty

04.05.2014
Biopotraviny
Biopotraviny stojí stále až o stovky pct více než běžné produkty

Biopotraviny v obchodech v Česku zůstávají o desítky až stovky procent dražší než srovnatelné běžné produkty. Výjimku z pravidla tvoří jogurty, kde se ceny takřka neliší. Naopak u vajec či kuřecího masa dosahuje rozdíl mezi klasickými a bioprodukty i více než 200 procent. Vyplývá to z údajů serveru Kupi.cz, který monitoruje ceny potravin prodávaných v tuzemských řetězcích. Podíl bioproduktů na celkových prodejích potravin v ČR zůstává nízký a nedosahuje ani jednoho procenta.

"I v roce 2014 platí, že za bio kvalitu si zákazník zpravidla připlatí desítky až stovky procent ve srovnání s konvenčními produkty," uvedl Martin Kadlčík z Kupi.cz. Klasické potraviny jsou podle něj navíc oproti bioproduktům výrazně častěji nabízeny ve slevových akcích, na něž český zákazník hodně slyší. Cenové rozdíly mezi oběma kategoriemi se tím ještě prohlubují.

U některého zboží došlo v uplynulém roce přesto mezi bio a běžnými potravinami ke snížení rozdílu v cenách. Konkrétně byl tento trend nejvýraznější u mléka a másla. Přičinou sblížení cen je podle Kadlčíka zdražení běžných mléčných výrobků. Například máslo od loňska podražilo zhruba o pětinu a mléko o 16 procent. Naopak bio mléko o desetinu zlevnilo a ceny ekologicky vyráběného másla zůstaly na loňské úrovni.
Rozdíl v ceně mezi biovejci a vajíčky z klecových velkochovů se v důsledku zlevnění konvenčně produkovaných vajec prohloubil. Zatímco loni dosahoval zhruba 150 procent, letos to bylo již téměř 220 procent.

Na druhou stranu bílý biojogurt stál letos ve srovnání s klasickým pouze o jedno procento více, při prodeji ve slovové akci dokonce o procento méně. U mléka a jogurtů je nabídka bioproduktů nejpestřejší a zákazníci mohou často výbrat z několika značek, což není u ostatních biopotravin v supermarketech obvyklé.

"O trochu příznivější vývoj je při srovnání podestýlkových a bio vajec, ale opět je to dáno zdražením podestýlkových vajec o deset procent, nikoliv zlevněním biovajíček," podotkl Kadlčík.

Nabídka bioproduktů v supermarketech loni podle Kupi.cz posílila zejména díky tomu, že řetězec Lidl následoval konkurenční firmy a uvedl na trh vlastní řadu bioproduktů.

Údaje o trhu s biopotravinami v České republice za loňský rok nejsou zatím k dispozici. V roce 2012 podle zprávy o trhu s biopotravinami v ČR meziročně prodej vzrostl o 6,7 procenta a lidé za ně utratili 1,78 miliardy korun. Každý obyvatel země za biopotraviny utratil v průměru necelých 200 korun za rok. Podíl bioproduktů na celkové spotřebě potravin zůstává stále velmi nízký a pohybuje se mezi 0,6 a 0,7 procenta. V nedávném průzkumu společnosti KPMG přitom čtyři z deseti lidí uvedli, že alespoň občas nakupují biopotraviny. Jako hlavní důvod uvádějí, že je požadují za kvalitnější než běžné potraviny.

Téměř dvě třetiny biopotravin nakoupí zákazníci v Česku v maloobchodních řetězcích. Významně roste podíl prodeje přímo na farmách či na farmářských trzích, který předloni dosáhl téměř šest procent.

Zdroj: ČTK

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
13
12. 2019
13.12.2019 - Seminář, školení
INISOFT s.r.o.
17
12. 2019
17.12.2019 - Seminář, školení
Praha, Occidental
INISOFT s.r.o.
18
12. 2019
18.12.2019 - Seminář, školení
Olomouc, Comfort Olomouc Centre
UŽITEČNÉSEMINÁŘE.CZ
8
1. 2020
8.1.2020 - Seminář, školení
Praha,
Konferenční centrum CITY - Pankrác
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí