zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Jak nahlíží na vodíkový pohon u VW?

03.07.2014
Ekologická auta
Jak nahlíží na vodíkový pohon u VW?

Koncern Volkswagen nebude s představení vodíkových verzí svých modelů rozhodně v následujících šesti letech nijak spěchat. Důvodů pro to má hned několik a nic na tom nezmění ani fakt, že u japonské (Honda a Toyota) či korejské (Hyundai) konkurence už vozy s vodíkem coby zdrojem energie (ať už pro palivové články nebo pro spalovací motory) připravují k sériové výrobě.

Kerbs tvrdí, že Volkswagen má program na vývoj vodíkových vozů rozjetý, nicméně než bude značka podnikat další kroky posunující tato vozidla blíže k sériové produkci, musí se přesvědčit, že budou dávat skutečný smysl. Vždyť velkou překážkou je stále omezená infrastruktura čítající například čerpací stanice s vodíkem a také stále velmi nákladná technologie jeho výroby. Přestože má vodík rozličné benefity, jakými jsou nulové emise výfukových plynů a bateriemi neomezený dojezd, kterým strádají zejména elektromobily se stále nedostatečnými akumulátory, hlavní překážkou zůstávají obavy z neefektivní výroby vodíku a jeho dalšího skladování, Vodíkový pohon prý dává smysl pouze v případě, že se použije ekologická, takzvaná zelená energie. Té je třeba využít a poté ji převést z elektřiny na vodík, jenomže právě při tomto procesu se ztrácí zhruba 40 % počáteční energie.

Následuje proces stlačování vodíku na tlak 700 barů za účelem jeho uschování v nádržích vozidla, což znamená další ztráty efektivity. Aby toho nebylo málo, je následně potřeba transformovat energii vodíku zpět na elektrickou energii pomocí palivových článků vozidla a výsledkem není nic jiného než jen další ztráta účinnosti. Konečným efektem je, že efektivně využijete pouze pár desítek procent původní dodané energie a to není žádná sláva. Z těchto důvodů Kerbs věří, že nejlepším řešením by byl ten vůz, který spoléhá především na elektrický pohon s vodíkovými palivovými články v podobě jen jakési podpory.

Podle vývojařů by tedy byl nejlepším vodíkovým autem v podstatě jen o palivové články obohacený plug-in hybrid, o kterém už jsme se v minulosti také zmínili. V jeho případě lze totiž zvětšit kapacitu baterií jen do určité míry a velkou část trasy urazit pouze s jejich využitím. Vodík pak využijete pouze v případě nouze, nebo chcete-li ujet delší vzdálenost.

Pokud jde o úspory energie, je toto řešení jediným rozumným vodíkovým pohonem, i když životnost akumulátorů ještě není stále příliš dlouhá. Volkswagen je však této teorii oddán do té míry, že svojí modulární platformu MQB již při vývoji stavěl tak, aby pojala i palivové články v případě, že se do nich automobilka obuje naplno - to tedy s ohledem na delší časový horizont.

V tom krátkém se VW hodlá zaměřit na vylepšování elektrických a hybridních pohonů. Nejprve se tak obuje do vývoje lepších elektrických a plug-in hybridních vozů, což může jedině snížit cenu veškerých komponentů, optimalizovat účinnost a zvýšit výkon těchto produktů. Posléze lze tak i začít sklízet ovoce u vodíkového pohonu, protože ten ve wolfsburgských vozech bude využívat stejné technologické komponenty.

V roce 2014 bude mít koncern Volkswagen již čtrnáct hybridních, elektrických a plug-in vozů napříč všemi jeho značkami včetně e-Golfu EV, který teď představil na autosalonu v Los Angeles. V závislosti na poptávce po jejich produktech může být až 40 modelů koncernu vybaveno alternativním pohonem.

ZDROJ: http://www.autoforum.cz/, upraveno

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí