Pro městské obyvatele je přínosný způsob, jakým nákladní tramvaje začaly nedávno využívat Vídeň a Zurich.
Šance pro nákladní tramvaje
Dvouletý experiment Amsterodamu využít tramvajové koleje k nočnímu zásobování skladů několika velkoobchodů zbožím a potravinami nákladními tramvajemi letos v červnu ztroskotal. S nezvyklými soupravami s plachtami a bez oken se ale setkáme ještě v Drážďanech, Vídni a Zurichu.
SNAHA EKOLOGICKY VYUŽÍT KOLEJOVOU INFRASTRUKTURU
V několika evropských městech pyšnících se tramvajovou dopravou sloužily upravené vlečné vozy v průběhu první i druhé světové války k přepravě uhlí, válečného materiálu i k zásobování obchodů. V rozbombardovaných městech i k přepravě rakví s mrtvými. Ideu "čistých" nákladních tramvají, které by z centra měst vytlačily alespoň část nákladní rozvážkové dopravy, se pokusil roku 2000 vzkřísit drážďanský dopravní podnik DVB AG (Dresdner Verkehrsbetriebe AG).
CarGo-Tram v Drážďanech
V centru Drážďan zbudovaná "Skleněná továrna VW", která umožňuje obyvatelům města i turistům sledovat montáž automobilů VW, je od roku 2001 zásobována potřebnými díly (motory, karoseriemi a komponenty) z vlastního závodu ve Friedrichstadtu dvojicí pětičlánkových obousměrných nákladních tramvají.
Soupravy byly vyrobeny z prvků vyřazených českých tramvají ČKD-T4D. Zesíleno bylo sekundární vypružení a hnací podvozky jsou osazeny novými kolejnicovými brzdami. Mezi řídícími vozy na čelech mají tři vložené vozy pro přepravu nákladu s bočnicemi tvořenými zasouvacími dveřmi. Celkový objem nákladního prostoru 214 m3 pojme až 60 t nákladu a souprava tak ušetří jízdu tří kamiónů dopravně přehuštěným centrem města.
CarGoTram jsou zařazovány dvakrát za hodinu mezi tramvajové linky č. 1, 2, 4 a 12. Díky motoru s výkonem 900 kW dosahují rychlost až 50 km/h, takže nenarušují běžný provoz. Provoz pro drážďanský dopravní podnik je ziskový, kontrakt byl podepsán na 15 let.
GüterBim zásobuje vídeňské obchody
Vídeňský dopravní podnik Wiener Linie zahájil zkušební provoz nákladní tramvaje "GüterBim" 17.května 2005 v rámci programu inteligentní infrastruktury městské dopravy.
Starší pomocná tramvaj má v závěsu 19 m dlouhý plošinový vůz na čtyřnápravových podvozcích, s hliníkovou skříní s posuvnými dveřmi po obou stranách, vyrobenou známou karosárnou Schwarzmüller. Podlahový systém umožňuje naložení palet nebo skříní s nákladem až 13 t. Přívěs je vybaven tramvajovými i tlakovzdušnými železničními brzdami, umožňujícími i jízdu po tratích metra a po železnici.
K logistickým centrem řízenému nočnímu zásobování zbožím na paletách a v kontejnerech se přihlásilo několika obchodních domů v centru města.
"Odpadková" E-tramvaj v Curychu
Už od roku 2003 odváží E-tramvaj zdarma v určených termínech od devíti stanic v historickém centru města do sběrny kusový odpad a předměty, kterých se občané potřebují zbavit - od televizorů, po pračky a chladničky. Ekologický způsob odvozu si občané pochvalují a v rámci programu "bezautomobilové domácnosti" byl vyhodnocen jako nejlepší řešení. Spolupráce dopravního podniku s komunálním podnikem pro sběr odpadů má být rozšířena na celé město.
Jako alternativa ke sběru odpadků nebo k nočnímu rozvozu zboží z centra měst jsou tyto pokusy jistě zajímavé, těžko se však podaří vyřešit systém city-logistiky, který by nenarušil stále hustější nasazení prostředků kolejové městské hromadné dopravy.
Na snímcích (shora dolů):
Čelní vozy pětičlánkové drážďanské CarGo Tram byly rekonstruovány z našich ČKD-tramvají
Vídeňská GüterBim
Jednou týdně projíždí Curychem sběrná E-tramvaj
AUTOR: Jan Tůma