Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Vůně jako funkční doplněk

01.12.2012  |  58× přečteno      vytisknout článek

pachyOsvěžovače vzduchu již neslouží jen k překrytí pachů. Některé z nich už dokážou i čistit vzduch.

Vyhledávané jsou také pro svou estetickou funkci - ať už jako designový doplněk do bytu, který domácnost navíc i provoní, tak jako drobný dárek.

Kategorii osvěžovačů vzduchu se celkově moc nedaří: "V meziročním srovnání (období září 2011 až srpen 2012 ve srovnání s obdobím září 2010 až srpen 2011) klesla hodnota prodejů celé kategorie o -9,5%," uvádí Miroslav Strnad z agentury Nielsen. Nejhůře jsou na tom z hlediska hodnoty prodeje především specializované produkty: "Nejvyšší absolutní prodeje kategorie tvoří segment elektrických/bateriových osvěžovačů (29 % veškerých prodejů kategorie), naopak segmenty osvěžovačů koberců, skříní a lednic tvoří v absolutním vyjádření prodeje nejnižší. Pokles hodnoty prodeje je tažen v podstatě všemi segmenty kategorie, Největší pokles zaznamenaly osvěžovače vzduchu určené do skříní, lednic apod. (-25,3 %)," uvádí dále Strnad. Meziročně v hodnotě rostl pouze segment vonných svíček (+8,4 %).

NOVÉ VŮNĚ I TECHNOLOGIE

Českému trhu osvěžovačů vzduchu v současnosti dominují především velké společnosti, které investují do mediálních kampaní. Dokládá to i obliba elektronických/bateriových osvěžovačů, které jsou v televizi promovány častěji. Spotřebitele lákají na nové technologie použití - například senzorem, který vůni postupně uvolňuje na základě časovače nebo pohybu apod. Segment vonných svíček, který zaznamenává zvýšený zájem, bude vyhledáván v předvánočním období ještě více - nejen kvůli provonění domácnosti, ale i jako drobný dárek.

TOP 5 VŮNÍ

Osvěžovače vzduchu často vyhledávají i kuřáci. Svědčí o tom obliba vůně "Antitobacco", která s 5,3 % zabírá v rámci kategorie první příčku. Druhou nejoblíbenější vůní je Aplle & Christmas spices (s 3,7 %). Zvýšený zájem o ni budou lidé projevovat právě nyní před Vánoci, stejně jako o vanilkovou vůni, která je v oblibě hned za ní (3,6 %). Dalšími oblíbenými druhy osvěžovačů jsou aromata Japanese Garden a Fresh Cotton. (Zdroj: Nielsen)

VĚTŠINA OSVĚŽOVAČŮ SE PRODÁ V DROGERIÍCH

V rámci důležitosti jednotlivých prodejních kanálů tvoří v podstatě celý trh osvěžovačů vzduchu pouze hypermarkety a drogerie: "Dominují drogerie, které za období posledních 12 měsíců tvořily v hodnotových prodejích 44% podíl na celkovém trhu (navíc s nárůstem 1 % oproti předchozímu období). V těsném závěsu následují hypermarkety podílem 38 %, s poklesem oproti minulému období cca půl procenta," uvedl Miroslav Strnad.

VÁNOČNÍ BALÍČKY NA ZVLÁŠTNÍ STOJANY

V prodejně osvěžovače vzduchu můžou zákazníky oslovit především na stojanech druhotného umístění a v čele regálů. V menších obchodech je nejlepší mít tyto výrobky u pokladen. Druhotné vystavení má význam především nyní, ve vrcholné sezoně: "Před Vánoci se totiž obchodníkům každoročně významně zvýší obraty, proto je výhodné použít pro ně druhotné umístění, nejlépe na podlahových stojanech nebo paletách," uvádí Juraj Králik ze společnosti Procter & Gamble. Osvěžovače vzduchu je podle něj ideální vystavit roztříděné podle jednotlivých formátů.

"Prodej podporují i cenové akce nebo vánoční edice," dodává Králik. Blížící se svátky totiž predikují zvýšenou snahu spotřebitelů koupit originální, funkční a cenově dostupný dárek. Výrobci proto připravují speciální vánoční kazety, které umísťují na dobře viditelná prodejní místa, např. u kasy. Úspěch slaví hlavně sezonní vůně, v období Vánoc jsou to zejména jablko, skořice, borovice apod. Vánoční tematiku podtrhují i motivy a barvy na obalech (červené barvy, bílé sněhové vločky, zasněžená chata apod.).

NEJEN PROVONĚT, ALE I VYČISTIT VZDUCH

Nová generace osvěžovačů vzduchu nejen příjemně voní, ale většinou již také dokáže pachy pohlcovat. Takový výrobek letos uvedla na trh například společnost Procter & Gamble ve své řadě Ambi Pur, s novou vůní Freshelle. Tento osvěžovač vzduchu obsahuje ingredience, které reagují s molekulami zápachu a pomáhají je zcela eliminovat. Na podobné bázi funguje také ekologický produkt s názvem Likvidátor pachu, který vyrábí česká společnost A.L.P. ekology. Přípravek je vyráběn v několika variantách odpovídajících typickým zdrojům zápachu a materiálům, na kterých se vyskytují. Oproti klasickým přípravkům pachy nepřekrývá vůní, ale neutralizuje je nebo snižuje na přijatelnou úroveň. Je vyrobený na přírodní bázi, takže je zároveň ekologicky šetrný. O tom, že je o pohlcovače pachu zájem, svědčí i slova jednoho ze společníků A.L.P. ekology Jiřího Paila: "V současné době působíme nejen na našem trhu, ale vyvážíme neutralizéry i do několika zemí EU (Polsk o, Slovensko, Estonsko, Lotyšsko a Litva). Vizí do budoucna je jednoznačně rozšíření exportu na západní trhy, jako je Německo, Rakousko, Francie nebo Itálie."

Úspěchy s pohlcovači pachu slaví také český prodejce luxusních domácích potřeb Potten & Pannen Staněk. Podle jednoho z majitelů společnosti Pavla Staňka jsou u jejich zákazníků v současnosti velmi vyhledávané tzv. katalytické lampy, které vzduch nejen provoní podle toho, jaký olej do nich použijete, ale chemickou reakcí také navážou a zneškodní molekuly pachu.


AUTOR: Jana Cvancingerová


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist