Pátek, 29. března 2024

Blíží se přezouvání aut na letní obutí. Kam patří vysloužilé pneumatiky?

Blíží se přezouvání aut na letní obutí. Kam patří vysloužilé pneumatiky?

S koncem měsíce března končí povinnost mít na autě nasazené zimní obutí. Řada řidičů se tak v následujících dnech a týdnech chystá do servisu, kde jim auto přezují a zkontrolují stav zimního obutí po uplynulé sezoně. Pokud jsou pneumatiky sjeté nebo poškozené, čeká motoristu nejen nákup nových, ale i likvidace těch starých. Pneumatiky by v žádném případě neměly skončit v popelnici, kontejnerech na tříděný odpad nebo pohozené na veřejném prostranství.

Na pneumatiky se vztahuje zákonná povinnost o zpětném odběru. Ta se týká výrobců, distributorů i koncových prodejců. Odložení starých a ojetých pneumatik v některém z pražských sběrných dvorů je pro řidiče alternativním řešením. ,,Pneumatiky jsou na sběrných dvorech odebírány v režimu odpadů, ale dle platné legislativy je to výrobek, na který se vztahuje povinnost zajištění zpětného odběru. Jednou z možností, jak se správně zbavit vysloužilých pneumatiky jsou místa zpětného odběru v autoservisech či bazarech. Pneumatiky na sběrných dvorech lze odevzdat za poplatek," vysvětluje mluvčí Pražských služeb Radim Mana.

Pneumatiky rozhodně do popelnic nepatří

Za posledních 5 let pracovníci Pražských služeb na sběrných dvorech sebrali a předali odběrateli k dalšímu zpracování a recyklaci 513 tun vysloužilých pneumatik. Dalších 587 tun bylo odevzdáno ve sběrných dvorech ostatních provozovatelů. ,,Pražské služby provozují sedm sběrných dvorů, kde je možné staré pneumatiky odevzdat. Odložení jedné pneumatiky z osobního automobilu v našem sběrném dvoře přijde na třicet korun bez DPH," řekl mluvčí Pražských služeb Radim Mana. Ceny v ostatních sběrných dvorech se v rámci metropole mohou lišit. Podle magistrátu záleží na konkrétním provozovateli. Částky se obvykle pohybují v rozmezí 25 - 100 Kč za kus.

Sbírají se pneumatiky z osobních i nákladních aut

Recyklace a ekologická likvidace pneumatik je úkolem specializované firmy. Pražské služby proto neevidují typy jednotlivých pneumatik. ,,Obecně lze říci, že převažuje obutí osobních a užitkových aut s maximální hmotností do 3500 kilogramů," dodal závěrem Radim Mana.

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů