Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Prodej biopotravin v Česku poprvé stagnuje

10.04.2010  |  zdroj: Podniky a trhy  |  100× přečteno      vytisknout článek

Prodej biopotravin v Česku poprvé stagnuje

Přes velké obchodní řětězece se prodává asi 80 procent biopotravin. Výrobci věří, že krize expanzi jen odsunla.

Ekonomická recese dopadla i na biopotraviny. Trh s nimi každý rok rostl o desítky procent, loni poprvé se ale tento trend zastavil. Vyplývá to z předběžných odhadů společnosti Green marketing, která trh každoročně mapuje. "Za loňský rok očekáváme poprvé stagnaci, trh sbírá síly k dalšímu růstu," potrdil HN šéf společnosti Tom Václavík.

Loňské tržby za biopotraviny tak loni dosáhly zhruba 1,8 miliardy korun. Takový byl výsledek i v roce 2008, kdy ovšem znamenal meziroční nárůst o 40 procent. Experti přisuzují současnou stagnaci hlavně skutečnosti, že lidé kvůli recesi více šetří. Nabízí se ale i vysvětlení, že móda biopotravin postupně opadá.

"Jsem přesvědčen, že stálí zákazníci kupují biopotraviny pořád. Ale nejpíš odpadli ti, kteří je spíš náhodně kupovali jen pod momentálním vlivem reklamy," předpokládá Jan Zeman ze společnosti Biopekárna Zemanka.

Jeho firma je zároveň důkazem toho, jak silně prodej biopotravin ovlivňují obchodní řetězce. Na rozdíl od jiných producentů totiž Biopekárně loni odbyt výrazně stoupl, když se tržby zvýšily z předchozích 6,5 milionu korun až na 12 milionů. "Je to jednoznačně tím, že jsme získali vstup do dalších řetězců," zdůrazňuje Zeman. Biopekárna začala loni dodávat Aholdu. Zboží už přitom dříve měla na pultech v Bille nebo řetězci dm drogerií, který nabízí víc biopotravin než leckterá potravinářská síť. Letos nově začíná Biopekárna spolupracovat také s Globusem.

Přes obchodní řetězce se dnes prodává už asi 80 procent biopotravin. Zájem velkoprodejen o ekoprodukty je přitom trvalý. Například Billa nyní nabízí na 250 druhů biopotravin, z toho 132 nese její vlastní značku "Naše bio". "Zatím máme jen asi polovinu všech těchto výrobků od českých producentů. Chceme ale spoluprací s Agrární komorou tento podíl výrazně zvýšit, aby "Naše bio" bylo skutečně naše," prohlásil ředitel Billy pro Česko a Slovensko Jaroslaw Szczypka.

Ekologičtí zemědělci a výrobci biopotravin si právě od zájmu řetězců slibují, že jejích byznys začne opět růst. "Letos to nejpíš ještě zůstane stejné jako loni, ale oživení čekám už příští rok," odhaduje Zeman z Biopekárny. Václavík ale upozorňuje i na to, že řetězce používají na zákazníky trik. Nejprodávanější výrobky totiž jen "převlékají" do svých značek, aby se odlišily od konkurence. Na trhu je proto pouze zdánlivě větší nabídka. "Počet položek biopotravin se loni i u největších obchodníků meziročně zvýšil téměř o polovinu, ale ve skutečnosti je nabídka prakticky stejná. Jak dlouho budou zákazníci trik tolerovat, než jim dojde, že v jiných přebalech kupují vlastně stále stejné výrobky?," upozorňuje Václavík.

Bioproducenti však věří, že současná krize rozmach jejich oboru jen zpomalila, ale nezastavila. "Do roku 2008 rostla spotřeba ve většině evropských zemích ročně dvouciferným tempem. Aktuální recese růst zpomalila, ale třeba ve Francii nebo ve Skandinávii nárůst v desítkách procent pokračuje," upozorňuje Volkert Engelsman, šéf nizozemské společnosti Eosta. Ta je evropskou jedničkou v dovozu, balení a distribuci ekologicky pěstovaného ovoce a zeleniny.

"Biopotraviny mají před sebou obrovskou budoucnost. Vždyť zatím se na trhu s potravinami a nápoji ve vyspělém světě podílejí jen třemi až pěti procenty. Ale i krize už vede lidi k tomu, aby od každého výrobku požadovali větší hodnotu - a tu jim nejlépe nabídne právě biopotravina," zdůrazňuje Engelsman, jenž do Prahy přijel na včerejší Biosummit.

Tržby za biopotraviny

1,8 mld korun podle předběžných odhadů loni dosáhly tržby za prodej biopotravin v Česku, což je zhruba stejně jako loni. Do loňska přitom prodeje meziročně rostly dvouciferným tempem. Například v roce 2008 byl nárůst 40 procent, rok předtím dokonce 70 procent, v roce 2006 téměř 50 procent. Nabídka biopotravin ve velkoprodejnách stoupla meziročně skoro o polovinu.

AUTOR: Martin Mařík
AUTOR-WEB: www.ihned.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist