Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Kudy se ubírá cesta organických/bio přípravků ve wellness centrech

23.06.2012  |  48× přečteno      vytisknout článek

Kudy se ubírá cesta organických/bio přípravků ve wellness centrech

Ekologie a všeobecně respektovaná snaha o udržitelný rozvoj života na naší planetě dnes zasahují každého z nás. Třídění odpadu je povinností každé domácnosti, z obchodů pomalu mizí igelitové tašky, do koupelen a na záchody se montují zařízení s menší spotřebou vody či elektrického proudu.

Popularita biopotravin i přes jejich cenu roste a většina nejen specializovaných obchodů (ale i supermarkety) toto zboží běžně nabízí v dostatečném výběru. Již léta vznikají nadnárodní organizace, státní orgány i iniciativy různých profesních či zájmových skupin, které nejen propagují ekologické značky a služby, ale především posuzují ekologické chování jedinců či organizací a dohlížejí na dodržování ekologických principů.

EKOLOGIE NA PRVNÍM MÍSTĚ

Hotely a wellness centra jsou samozřejmě součástí tohoto trendu a ekologické hotely již nikoho nepřekvapí, přestože přibývají pomaleji, než se původně očekávalo. Ekologické chování hotelových provozů, šetřící rozpočet i životní prostředí, je dnes běžné. Celá řada hotelů mění technologii provozu, šetří vodu, energii, školí zaměstnance a nabízí biopotraviny, ale jen menší procento hotelů žádá o certifikaci, tedy oficiální označení hotelu za ekologický. Proces certifikace je složitý všude. V České republice je v rukou agentury životního prostředí (CENIA) dle normy ČSN ISO 14024. Tato se inspiruje předpisy Evropské unie, provádí kontroly, vyřizuje administrativu s tím spojenou a vydává certifikáty, které mají časově omezenou platnost a o jejich obnovu je třeba každoročně znovu žádat. Splnění všech kritérií je finančně, technologicky i organizačně náročné a návratnost těchto investic je pomalá. Logicky ne každý hotel či řetězec si může tyt o investice dovolit. Současná ekonomická atmosféra ekologickému trendu samozřejmě nepomáhá. Přes tyto relativní provozní nevýhody si některé především menší hotely právě na ekologickém prvku vytvářejí marketingovou a prodejní strategii. Celá řada hotelových hostů a klientů wellness center a spa dnes vyhledává nejen ekologické hotely, ale především biopotraviny, pokrmy připravené z biosurovin a biopřípravky (organické či alespoň přírodní - natural) ve wellness centrech.

Rychlý nárůst spotřebitelského zájmu o biopotraviny a přírodní a organické (bio) přípravky k ošetřování těla a obličeje ve wellness centrech samozřejmě znamená i stále rostoucí nabídku tohoto zboží, se kterou jen velmi těžko drží krok regulační a centrální orgány. Certifikace těchto výrobků není v rámci globálního trhu jednotná a není jednoduché se dnes v ne už tak docela novém trendu orientovat. Vzhledem k tomu, že bioprodukty a výrobky jsou většinou dražší než zboží vyráběné běžným způsobem, nové trhy přilákaly i mnoho firem, které využívaly a některé dodnes využívají nedostatky regulačních opatření a prodávají zboží, které očekávání splňuje jen částečně nebo vůbec. Situace trhu s biopotravinami a potravinovými doplňky je řešena na nejrůznějších národních i nadnárodních úrovních a vyvíjí se směrem k přísnějším regulacím a zvýšeným požadavkům na certifikaci.

OTÁZKY CERTIFIKACE

Nejméně průhledná je situace v přírodních (natural) a bio (organic) přípravcích pro ošetření těla a obličeje ve wellness centrech. Již historicky regulace výroby i posuzování těchto výrobků jsou minimální a zastaralé mezinárodní předpisy pokulhávají za obrovským technologickým rozvojem výroby tohoto zboží. Regulační předpisy vycházejí z taktéž zastaralého konceptu - tedy faktu, že přípravky zůstávají pouze na povrchu těla. Většina výrobků je regulována a kontrolována pouze s ohledem na obsah některých, především konzervačních látek, mikrobiálního znečištění, eventuálně z hlediska možné alergické reakce. Největší kontroverzi v současnosti působí přípravky vyráběné pomocí nanotechnologie, která využívá mikročásteček, jež mají schopnost pronikat do kůže i do některých buněk. Podle čeho se má tedy zákazník, majitel wellness centra či klient řídit? Pokud jde o takzvané přírodní přípravky, je nutné vycházet z toho, že název (bez certifikace) sám o sobě vůbec nic nenapovídá a není nikterak regulovaný či patentovaný. Většinou vyjadřuje pouze fakt, že některá či více součástí výrobku pochází z přírodních zdrojů. Pokud jde o certifikované biopřípravky, přestože certifikace není globálně jednotná a liší se i předpisy pro jednotlivé typy výrobků, určitou záruku předepsané kvality přinášejí v rámci orientace v certifikačních agenturách a postupech, které mají vztah k wellness centrům a přípravkům pro ošetření těla a obličeje. Uvádím několik největších národních a mezinárodních agentur, jejichž značku můžete najít na výrobcích nabízených v České republice. Pokud uvažujete o certifikaci ekologického hotelu a spa nebo ve wellness centru máte dostatečně početnou klientelu, která je ochotná platit vyšší ceny těchto přípravků, a seriózně uvažujete o zavedení kvalitních přírodních či bio/organických přípravků, hledejte certifikované řady prostudujte internet a některé další webové stránky (www.safecosmetics.org nebo www.thehf.com/codex.htlm). Dalším d ůležitým faktorem je řádné proškolení terapeutů, kteří dokáží informovaně a profesionálně toto zboží klientům doporučit nejen při procedurách ve wellness centru a spa, ale i pro následnou domácí péči.

ZDROJ: SPORT&WELLNESS MANAGEMENT


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist