Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Ukázal jsem zákazníkům lidi, kteří zboží vyrábějí. A oni to ocenili.

23.06.2012  |  zdroj: HN  |  55× přečteno      vytisknout článek

Ukázal jsem zákazníkům lidi, kteří zboží vyrábějí. A oni to ocenili.

Se svými ošoupanými koženými kalhotami s kšandami budil rakouský Podnikatel roku v Monte Carlu velkou pozornost. Johannes Gutmann, zakladatel a šéf společnosti Sonnentor, nepopírá, že aby prodal své bio bylinné čaje a koření, musí on i jeho produkty vypadat unikátně. "Kdybych tady seděl v saku, byl bych pro vás zajímavý? Možná. Takhle si mě ale všimne každý. Totéž platí i pro obaly našich čajů, na kterých je vždy zajímavý obrázek. Ten totiž řekne více než slova," tvrdí Gutmann, který pochází z dolnorakouského Waldviertlu.

Před dvaceti lety byl nezaměstnaný a práce v kraji nebyla. Převzít hospodářství rodičů nechtěl, hledal svou cestu. Pak si všiml, že místní farmáři pěstující organické produkty pro ně nemají téměř žádný odbyt. On byl ale přesvědčený, že se správným marketingem zákazníky najde. Od místní hospodářské komory získal úvěr v hodnotě 15 tisíc eur a pustil se do podnikání.

"Začal jsem v dědových kožených kalhotách objíždět trhy a vyprávěl zákazníkům příběhy jednotlivých farmářů. Vzbudil jsem v zákaznících emoce a tím jsem měl vyhráno. Nikdo se už pak neptal, jestli produkt má skutečnou hodnotu, anebo jestli se někde nedá koupit levněji," vypráví Gutmann, který dnes vyváží své bio produkty do více než padesáti zemí.

Češi stáli na čaje frontu

Výrobky značky Sonnentor ale v obchodních řetězcích nekoupíte. Když do nich chtěl podnikatel na začátku devadesátých let začít dodávat, setkal s požadavkem na různé platby. "Chtěli, abych platil za prezentaci svých produktů, za reklamy a za místo, kde budou vystavené. Na tohle jsem peníze neměl, a tak jsme se rozloučili," vzpomíná Gutmann s tím, že naštěstí tehdy vystihl první vlnu ekologických obchůdků v sousedním Německu. Tamní zákazníci byli ze zboží "s příběhem" nadšeni a Sonnentor začal postupně růst. K značce se začali také přidávat další pěstitelé, jejichž fotografie Gutmann opět tiskl na obaly. Dnes firmě dodává na 150 farmářů.

V roce 1992 potkal podnikatel českého studenta Tomáše Mitáčka a expandoval se značkou Sonnentor do tehdejšího Československa. První obchod otevřeli na kraji Šumperku. "Říkal jsem si, že bude těžké tam uspět. Otevřeli jsme ráno v osm hodin, v poledne byly pulty téměř prázdné. Přišly stovky lidí a stály ve frontě dlouhé desítky metrů. Velmi to na mě zapůsobilo," popisuje Gutmann začátky v Česku.

Příběh kytičky v okénku

Dnes v jihomoravských Čejkovicích zaměstnává 70 lidí a letos tam začal stavět novou výrobní halu a prodejnu za téměř padesát milionů korun. Podnikatel také plánuje nabízet Čechům turistické vyžití a ukázat jim na vlastní oči provozy firmy či pole, na kterých produkty vznikají. Gutmann si přitom zakládá na tom, že odmítá velkokapacitní automatické linky, klade velký důraz na ruční práci.

"Zákazníci musí vědět, že jim jejich čaj zabalily opravdové ruce. Rád vyprávím příběh o starší rakouské ženě, kterou nikdo nechtěl zaměstnat. U nás vkládala ručně do krabičky malou kytičku, která byla vidět skrz průhledné okénko. To zákazníky okouzlilo," říká Gutmann, který zároveň sází na netradiční názvy svých produktů. "Když vyrábíme čaj na spaní, název Spěte dobře je fajn, ale dá se vymyslet něco hlubšího. Třeba Čepice plná spánku," usmívá se muž.


Johannes Gutmann

* než začal podnikat, pracoval jako účetní, asistent v kanceláři či turistický průvodce

* před čtyřiadvaceti lety založil firmu Sonnentor, která dnes vyrábí a prodává více než 700 bio produktů, čajů či koření

* firma zaměstnává 170 lidí v Rakousku a 70 v Česku

* 75 procent své produkce Sonnentor exportuje do více než padesáti zemí

AUTOR: Jan Záluský
AUTOR-WEB: www.ihned.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist