Kampaň za etický módní průmysl cílí i na žáky a studenty
Výročí pádu textilní továrny v Bangladéši, kde před čtyřmi lety zemřely stovky lidí, je každý rok důvodem kampaně za etický módní průmysl. Koná se i v Česku a pořadatelé chtějí upozornit na těžké podmínky pracovníků, kteří šijí oděvy pro západní svět. Kampaň startuje 24. dubna ve výročí pádu továrny. Letos kromě týdenního doprovodného programu odstartují dlouhodobé interaktivní projekty pro žáky všech stupňů škol. ČTK to za organizátory řekla Olga Vrbíková.
Při zřícení textilní továrny u bangladéšské Dháky před čtyřmi lety zemřelo 1138 lidí. Neštěstí ukázalo, v jak otřesných bezpečnostních a pracovních podmínkách v bangladéšských textilkách lidé pracují, a to ještě za mizerné mzdy. Výročí se připomíná kampaní Fashion Revolution, jejímž cílem je transparentní módní průmysl. Podle jejích organizátorů i přes zmíněnou tragédii a další neštěstí, která se kvůli šetření na nákladech na výrobu v některých zemích dějí, lidé na západě dál toto nekvalitní oblečení nakupují a opomíjejí fakt, za jakých podmínek rychlá móda vzniká.
Současná podoba módního průmyslu ale způsobuje i další závažné problémy, jako znečištění pitné vody, odlesňování a produkce skleníkových plynů. Pro spotřebitele jsou ale často příliš vzdálené a nepociťují za ně zodpovědnost. "Rozhodli jsme se proto letos soustředit na problém, který svými nákupy spotřebitel způsobuje bezprostředně a který je mu tak velmi blízký, tedy přeplněný šatník a s ním související problematika textilního odpadu," říká Vrbíková. I tato kampaň může být tématem workshopu ve školách.
V Česku organizátoři připravili letos interaktivní kampaň Skutečná cena levných kalhot. Má seznamovat žáky prostřednictvím životního cyklu jedněch džínů se současným systémem fungování módního průmyslu. Pro studenty odborných středních a vysokých škol je připravena projekce dokumentárního filmu Frontline Fashion a přednáškové cykly na téma rekonstrukce a technik ve tvorbě oděvů, které se soustředí na snižování textilního odpadu.