Pátek, 29. března 2024

Velkým tématem je bezpečnost zaměstnanců

Za nejdůležitější oblasti CSR, na které by se měli významné firmy neboli lídři trhu zaměřovat, považují Češi především pravdivou komunikaci k zákazníkům, ochranu životního prostředí a nově také zajištění bezpečnosti zaměstnanců...

Velkým tématem je bezpečnost zaměstnanců

"Další očekávání jsou zejména ve směru aktivit na poli etiky podnikání a podpory užších skupin obyvatelstva - dětí, seniorů a různých znevýhodněných skupin," uvádí Tomáš Macků, research & communication director společnosti Ipsos, která od roku 2010 zkoumá postoj české populace ke společenské odpovědnosti firem (CSR).

Poslední průzkum za rok 2012 ukázal, že angažovanost české populace v oblasti společenské odpovědnosti - osobní zapojení, zájem o aktivity CSR, zájem o dění - poklesla, jen 54 % populace je možné označit za aktivní či solidární k otázkám CSR, 46 % za pasivní.

O CSR se zajímají hlavně mladí lidé

Jen 9 % lidí patří ale k takzvaným "opinion leaderům". Častěji dobrovolně pracují pro neziskové organizace, aktivně vyhledávají informace o společenské odpovědnosti firem, častěji kupují, doporučují nebo naopak bojkotují produkty a služby v závislosti na odpovědnosti podniků. "Jsou to spíše mladí a vzdělanější lidé, je mezi nimi vyšší procento studentů," vysvětluje Macků.

To souvisí i s tvrzením šéfky platformy Byznys pro společnost Pavlíny Kalousové, která zároveň přednáší na Vysoké škole ekonomické. "Studenti se o CSR aktivně zajímají. I ze zahraničních průzkumů vyplývá, že především mladí lidé volí zaměstnavatele i podle toho, jak se chová v oblasti společenské odpovědnosti," potvrzuje Kalousová.

Průzkum Ipsos podrobně analyzoval jednotlivé oblasti CSR, vnímání CSR aktivit a jejich vliv na reputaci firem.

Proti Evropě je to bída

Výsledky průzkumu společnosti Ipsos potvrzuje i letošní celoevropský průzkum veřejného mínění Eurobarometr. Češi se naprosto vymykají evropskému průměru. Ve všech zemích Evropské unie kromě Česka se o to, co firmy dělají, zajímají alespoň dvě třetiny občanů.

V Česku jen 55 %. Evropanům obecně podle Eurobarometru chybí informace, co konkrétně firmy v rámci CSR dělají. Dostatečně informováno se totiž cítí být jen 36 % Evropanů. Například v USA je to 63 %. V Dánsku vnímá pozitivní vliv firem 85 % občanů, v České republice hodnotí dopad firem pozitivně zatím jen 42 % občanů.

"Je logické, že česká populace k otázkám CSR přistupuje dle svých možností, a to nejen finančních. Většina populace nejen šetří stále více, ale také musí řešit otázky týkající se nejistot v zaměstnání, dopadů současné situace na rodinu apod. Pak už na témata CSR není tolik času ani chuti," soudí Macků.

Více jsou podle průzkumu preferována témata, která se dotýkají lidí osobně - tedy nejen pravdivá komunikace firem ("já kupuji jejich produkt, já využívám jejich služeb"), ale i otázka kvality životy - ochrana životního prostředí ("já tady žiji").

Pravdivá komunikace k zákazníkům je, podobně jako v předchozích letech, nejdůležitější oblastí především v segmentu telekomunikačních společností, bank a FMCG firem (s rychloobrátkovým zbožím). Ve zdravotnictví je také významná podpora vědy, výzkumu a vzdělávání. "V segmentu energetických společností a těžkého průmyslu je důležitá především ochrana životního prostředí a také zajištění bezpečnosti zaměstnanců," upřesňuje Macků.

Firmy potřebují zpětnou vazbu

Do projektu Ipsos CSR Research 2012 se zapojilo 5 společností - Česká spořitelna, New World Resources, Skupina ČEZ, Telefónica Czech Republic a Vodafone. Pro firmy znamenají průzkumy důležitou zpětnou vazbu. Podle letošního průzkumu platformy Business Leaders Forum až tři čtvrtiny podniků, které působí v Česku, v současnosti koncept CSR využívají.

"Výzkum CSR využíváme nejen pro hodnocení dlouhodobých aktivit, ale také pro jejich kvalitní rozvoj. Posun vnímání Skupiny ČEZ u našich klientů jakožto CSR odpovědné společnosti o téměř 10 indexových bodů během let 2010 až 2012 je výsledkem aktivní spolupráce firmy samotné, jejích zaměstnanců i Nadace ČEZ," komentuje průzkum Ipsos Michaela Žemličková, manažerka PR a ředitelka Nadace ČEZ.

Lidé stojí o porovnatelné informace

V rámci neveřejné části průzkumu Ipsos rovněž zkoumal, zda Češi stojí o porovnatelná data. Mnoho společností v Česku totiž vydává své roční zprávy o CSR aktivitách podle vlastního uvážení a je obtížné podle konkrétních dat jejich "míru" společenské odpovědnosti srovnávat. Jen několik málo firem reportuje podle takzvané GRI metodiky - vydává zprávu o udržitelném rozvoji, která je veřejná a objektivně (podle mezinárodní metodiky) popisuje pozitivní a negativní dopady činnosti firmy na své okolí. Do začátku letošního roku takovou zprávu vydaly jen dvě české firmy, obě těžařské společnosti, Czech Coal a NWR.

Z průzkumu Ipsos vyplynulo, že 75 % Čechů by chtělo mít o firmách detailní přehled a soudí, že firmy by měly vydávat roční zprávy o udržitelném rozvoji vypracované na základě mezinárodní metodiky.

AUTOR: Petra Horáková
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů