Středočeský kraj musí znovu projednat zastavení výroby v Azosu
Středočeský kraj musí znovu projednat zastavení výroby v nymburské společnosti Azos CZ. Ministerstvo pro místní rozvoj zrušilo předchozí krajské rozhodnutí o nařízení zastavení výroby a vrátilo ho k novému projednání kraji. Na dotaz ČTK to dnes uvedla mluvčí středočeského hejtmanství Michaela Drobná.
Společnost AZOS CZ je místními obyvateli označována za původce zápachu ve městě. Firma to odmítá s tím, že předpisy splňuje a zápach je podle ní třeba řešit v celé průmyslové zóně a jejím okolí. Podle mluvčího Azosu Karla Samce nebude společnost toto správní řízení až do jeho uzavření komentovat.
Krajský úřad v polovině dubna nařídil zastavit provoz kataforézní a zinkovací linky, firma se proti verdiktu a třistatisícové pokutě odvolala. Podle Drobné ministerstvo ve svém rozhodnutí konstatovalo, že byť ze správního spisu nevyplývá, že by provozem kataforézní a zinkovací linky v hlavní výrobní hale docházelo k překračování emisních limitů znečisťujících a organických látek v přilehlé obytné lokalitě, pachová zátěž z dosud nepovoleného provozu je v daném území stále značná a vliv provozu na zdraví obyvatel nebyl dosud relevantně posuzován.
Krajský úřad také obdržel námitku systémové podjatosti krajského úřadu. "V současné době je tato námitka postupována ministerstvu pro místní rozvoj k rozhodnutí," uvedla mluvčí.
Proti podniku se už v Nymburku konalo několik protestních shromáždění, poslední letos v červnu. Společnost na ně reagovala vyjádřením, že splňuje všechny zákonem stanovené normy a předpisy a v žádném případě je neporušuje. Podle Samce je původní kolaudační rozhodnutí platné i pro současný provoz. Firma jej už poskytla příslušným úřadům.
V dohledné době společnost AZOS CZ podle mluvčího neplánuje žádné další investice do rozšíření či nákupu nových technologií kromě těch, jichž se týká pátá změna integrovaného povolení. Jde o instalaci záložního zařízení pro případ výpadku standardního lakovacího uzlu. "Toto technické řešení je v automobilovém průmyslu běžné - jeho cílem je omezení rizika zastavení dodávek v případě poruchy, nikoli navýšení kapacity výroby," uvedl Samec. Technicky podle něj není možné další zvýšení výroby vzhledem k vazbě na dopravní systém linky.
Sandra Bejšáková