Bakterie ničí nebezpečné dioxiny

07.02.2003  |  127× přečteno      vytisknout článek

Bakterie ničí nebezpečné dioxiny Velmi obávané chemické sloučeniny dioxiny mají svého přirozeného nepřítele - bakterii, která je dokáže proměnit v méně nebezpečné látky. Dioxiny jsou sloučeniny, které unikají například z komínů spaloven odpadů, vznikají při výrobě plastů či při bělení papíru. Usazují se v půdě, dostávají se do potravin a hromadí se i v tukových tkáních lidského těla. Mají rakovinotvorné účinky, poškozují imunitní a nervový systém dětí. A jsou také velmi trvanlivé. Jak nyní informoval vědecký časopis Nature, němečtí vědci z univerzity ve Wittenbergu izolovali bakteriální kmen Dehalococcoides, který pojídá dioxiny a mění je v podstatně méně rizikové látky. Tyto bakterie vědci původně našli v usazeninách silně znečištěných přítoků Labe v severním Německu. Nyní doufají, že se jim podaří využít je při čištění zamořených míst, kde nejsou použitelné obvyklé taktiky ničení dioxinů - spalování při velmi vysokých teplotách či působení ultrafialového záření. ZDROJ: Zdraví Věda a lidé