Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Cisterny pro dopravu kyselin

04.02.2004  |  230× přečteno      vytisknout článek

Časté korozní havárie automobilových cisteren, dopravujících agresivní látky jako kyseliny a žíraviny, přispěly k výrobě první cisterny z vysokolegované oceli s vyšší korozní odolností než běžné nerezavějící oceli.

Cisterna pro recyklační firmu Lobbe Deutschland byla navržena ve spolupráci s ocelárnou ThyssenKrupp VDM.

Dosud byly automobilové cisterny pro přepravu kyselin řešeny převážně z polyesterového laminátu, s pogumováním nebo s úpravou vnitřního povrchu povlakem z korozivzdorného plastu. Pro specializované firmy, zabývající se přepravou a recyklací koncentrovaných kyselin, dosud neexistovaly automobilové cisterny vyrobené z kovových materiálů s dostatečnou korozní odolností.

Nevýhody plastů a laminátů

Při čerpání a pohybu nákladu, obsahujícího často minerální částice, hrozí předčasné porušení ochranné vrstvy, rychlá koroze oceli, proděravění, vytečení a následné ohrožení životního prostředí. Pogumované a laminátové cisterny mají značná omezení, opotřebení u substrátů s podílem abrazivních částic, delaminace povlaků, bobtnání a rozpouštění pryže a plastů v některých organických substrátech.

Železniční cisterna z niklové slitiny již 2 roky

Mezi železničními cisternami Deutsche Bahn je již od roku 2001 v provozu pro hamburskou spediční firmu Hoyer první cisterna s nádobou ze zatím nejvýše korozně odolného materiálu, z nikl-chrom-molybdenové slitiny Nicrofer 5923 hMo - alloy 59 (W.-Nr. 2.4605), dodané firmou ThyssenKrupp VDM. Extrémně vysokou cenu nádoby vyvažuje vysoká bezpečnost dopravovaného nákladu a téměř univerzální použitelnost. Předností cisterny z tohoto materiálu je nejvyšší korozní odolnost v médiích, která vůbec připadají v úvahu pro železniční dopravu, nízké nebezpečí kontaminace nákladu během dopravy, jednodušší a rychlé čištění s možností instalace automatických mycích systémů, vysoká pevnost a houževnatost materiálu za tepla i při velmi nízkých teplotách a nižší riziko vytečení nákladu při kolizích a haváriích.

Nerezová automobilová cisterna pro kyseliny

Na konstrukci nové automobilové sací/tlakové čerpací cisterny pro recyklační firmu Lobbe Deutschland GmbH, určené k dopravě odpadů s obsahem kyseliny sírové a dusičné k likvidaci a recyklaci - na obrázku, použila firma Kutschke Fahrzeugbau GmbH na doporučení ThyssenKrupp VDM její korozivzdornou ocel Nicrofer 3127 hMo - alloy 31 (ocel značky X1NiCrMoCu32-28-7 - W.-Nr. 1.4562 dle normy ISO 10088).

Materiál celonerezové cisterny spolehlivě odolává kyselinám při běžných teplotách a má s dostatečnou pevností a zejména houževnatostí vysokou odolnost vůči proražení i v případě havárií. Nevýhodu vysoké pořizovací ceny nerezové cisterny vyvažuje vysoká spolehlivost, snadné čištění a údržba. Ve srovnání s materiálem Nicrofer 5923 hMo - alloy 59 je však asi o polovinu levnější. Nová cisterna má certifikát TÜV a osvědčení přípustnosti Spolkového ústavu pro zkoušení materiálu (BAM), Berlín.

Ani sebelepší konstrukční materiál cisteren však nezabrání haváriím z titulu koroze a netěsnosti, pokud volba dopravního prostředku pro agresivní média není svěřena osobám certifikovaným z korozní ochrany, nejsou využívány informace o korozních účincích médií na konstrukční materiály, korozní data (např. ze světově uznávané databáze Dechema Corrosion Handbook) a cisterny nejsou pravidelně podrobovány kontrole z hlediska integrity pláště nádoby a jejích spojů, kontrolám těsnosti potrubí, čerpadel, armatur a zvláště těsnění. Ani klasifikace ADR často nepostihuje účinky média u minoritních obsahů např. chloridů nebo iontů trojmocného železa, které působí silnou lokální korozi. Certifikaci osob v oboru koroze z hlediska předpisů platných v EU provádí v ČR několik organizací, např. ATG, s.r.o. v Praze.

AUTOR: Alexandr Abušinov
ZDROJ: LOGISTIKA


Související články


Poslední diskuse k článku - 1 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek
Co mohu v takovéto cisterně
Zajímalo by mne, které že to kyseliny mohu vozit v takové cisterně. Případně i jiné látky například ve smyslu ADR.
vloženo: 12.03.2004 12:11     vložil: Liška Jaroslav Reagovat 
zobrazit všechny příspěvky

EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist