Vědecký příběh roku, o němž zatím nikdo neslyšel

12.11.2007  |  zdroj: HN  |  136× přečteno      vytisknout článek

Překvapilo by vás zjištění, že jedna z nejprestižnějších vědeckých organizací na světě, (Národní akademie věd USA), přinesla zprávu o průlomu srovnatelném s objevem penicilinu, a nikdo si toho nevšiml? Ano, něco takového se opravdu stalo.

Skvělá studie "Testování toxicity ve 21. století" byla publikována v červnu 2007. A doteď o ní prakticky nikdo neví. Přitom žijeme v éře, kdy jsou stovky milionů lidí vystaveny nebezpečným vlivům stále rostoucího množství nejrůznějších průmyslových chemikálií.

Chvála zkumavek

V "testování toxicity" neboli analýze dopadu chemikálií na lidské zdraví dochází k revolučnímu novému vývoji událostí.

Podle studie by "pokroky v nových oborech toxikogenomiky, bioinformatiky a výpočetní toxikologie mohly proměnit testování toxicity ze systému založeného na testování na zvířatech v systém založený převážně na metodách in vitro (ve zkumavce), které hodnotí změny v biologických procesech s využitím buněk".

Některé firmy už dnes kultivují ve zkumavkách části lidské tkáně a podrobují je testům chemické toxicity. Jiné společnosti za tímto účelem využívají důmyslných programů počítačové simulace. Jen v loňském roce utratily firmy za tyto alternativní testovací postupy více než 700 milionů dolarů.

A barbarské časy skončí

Výhody jsou dvojí. Laboratoře jednak mohou začít opouštět pochybné testy na zvířatech a současně vyvíjet mnohem striktnější a přesnější hodnocení hrozeb chemických látek pro lidské zdraví.

V posledních letech začínají vědci stále hlasitěji poukazovat na pochybnou hodnotu injekční aplikace vysokých dávek chemických látek pokusným zvířatům jakožto způsobu stanovení rizik pro lidskou populaci, která je za normálních životních okolností vystavena mnohem nižším koncentracím.

Ještě znepokojivější je podle zprávy Národní akademie věd skutečnost, že "současné testy poskytují také málo informací o způsobech a mechanismech činnosti, které jsou klíčové pro pochopení mezidruhových rozdílů v otázce toxicit". Jinými slovy jsou miliony zvířat rok co rok vystaveny nesmyslnému utrpení navzdory faktu, že testy poskytují jen velmi málo hodnotných informací.

Autoři studie poukazují rovněž na skutečnost, že testy na zvířatech jsou drahé, časově náročné a v důsledku toho je vyhodnocen pouze malý podíl chemických látek. Existuje však jedno velké odvětví, které se v lukrativním byznysu testování na zvířatech angažuje a zdráhá se této praxe vzdát. Jeho nouzová obhajoba se ohání faktem, že vivisekce je tím jediným, co máme, a proto je to lepší než netestovat toxicitu vůbec.

Nová zpráva ukládá tento konvenční argument k ledu. Poslední špičkové technologie totiž nabízejí možnost zajistit si vůbec poprvé přesná data o riziku působení chemických látek i bez potřeby pokračovat v barbarském testování. Hlavní autor zprávy ostatně tvrdí, že "postupem času by se potřeba testování na zvířatech měla značně snížit, a možná dokonce eliminovat". Dobrá zpráva pro živočichy. Vzhledem k tomu, že spotřebitele po celém světě začíná testování na zvířatech stále více znepokojovat, vstupují do oblasti nových supermoderních testovacích metod desítky nově zakládaných společností s názvy jako Affymetrix, Agilent Technologies, Applied Biosystems, Gene Logic nebo CuraGen.

Evropa jako pionýr

Nové metodologie testování toxicity nejen ušetří životy zvířat, ale obsahují také příslib záchrany životů milionů lidí. Rychlejší a levnější testovací postupy a přesnější data urychlí hodnocení rizik různých chemických látek a poskytnou prostředky pro vývoj nových léků. Stručně řečeno na tom vydělají zvířata i lidé.

Zveřejnění této přelomové zprávy navíc přichází v příhodnou dobu vzhledem k letošnímu schválení legislativního balíčku Evropské unie REACH. Ta bude vyžadovat, aby evropské firmy otestovaly více než 30 000 chemických látek již obsažených v životním prostředí na rizika pro lidské zdraví. USA a další státy po celém světě bedlivě sledují průkopnické úsilí EU posunout regulační proces o stupínek výše sledováním a testováním chemikálií.

O to naléhavější je, aby EU zahájila proces testování toxicity tím, že hned na počátku využije nových technologií. Pokud se to nestane, budou podle odhadů téměř čtyři miliony živočichů v rámci programu REACH trpět trýznivou bolestí. Bylo by bezohledné, kdyby se REACH spoléhala na neefektivní a drakonické testy, které podle zprávy Národní akademie věd přinášejí pochybné výsledky, jsou nákladné, neefektivní a pro daný úkol nepostačující.

Otázka života a smrti

Má-li být program REACH modelovým příkladem pro zbytek světa, je třeba do něj agresivně zapracovat nové technologie testů toxicit. Jinak hrozí riziko, že vznikne nákladný a neefektivní regulační program, který bude znamenat jen malý, pokud vůbec nějaký přínos.

A pouze dál zpomalí proces řízení rizik spojených s kontaktem s komerčními chemickými látkami. Je to otázka života a smrti.

Autor je prezidentem washingtonské Nadace pro ekonomické trendy.