Vědci z Brna údajně našli nový způsob likvidace nebezpečných jedů

14.10.2009  |  zdroj: Technik  |  296× přečteno      vytisknout článek

Vědci z Brna údajně našli nový způsob likvidace nebezpečných jedů

Výzkumníci z Masarykovy univerzity v Brně zřejmě vymysleli nový způsob likvidace nebezpečných chemických látek a jedů, jimiž lidstvo zamořilo přírodu, které přetrvávají v půdě i vodě stovky let a mohou způsobovat nemoci či neplodnost. Jak uvedl v deníku Mladá fronta Dnes Jiří Damborský, šéf týmu vědců, v němž jsou kromě Čechů i Němci a Japonci, při likvidaci toxických látek novou metodou hraje klíčovou roli použití geneticky upravených bílkovin. Bílkovinu, kterou vědci k likvidaci jedů používají, "vypěstovali" pomocí běžné půdní bakterie. Může navíc pomoci také při výrobě léků. S izraelskými vědci nyní Brňané bádají nad tím, jak využít bílkovinu k rozkladu biomasy na jednodušší látky, potenciální zdroje energie. />
Výjimečnost objevu spočívá v tom, že "nevyhání čerta ďáblem", jako většina dosud používaných způsobů s pomocí méně škodlivých látek, ale je šetrný k přírodě a nezamoří ji dalšími chemikáliemi.

Vědci už dokážou novým způsobem rozložit toxický trichlorpropan, který je vedlejším produktem chemické výroby. Teď se zaměřují na jedovatý a zatím prakticky neodstranitelný pesticid DDT, kterého zemědělci rozprášili po světě miliony tun. I po zákazu používání v roce 1972 zůstává DDT zdravotním rizikem. "Z informací, které mám k dispozici, soudím, že objev týmu kolegy Damborského může mít při likvidaci toxických látek či v medicíně velký význam," uvedl náměstek ministra životního prostředí Karel Bláha.