V Brně objevili "detektor nemocí"

15.03.2010  |  zdroj: HN  |  99× přečteno      vytisknout článek

V Brně objevili

Nová sloučenina sama zjišťuje nemoci, umí také čistit odpadní vodu. Látku objevili vědci z brněnské Masarykovy univerzity.

Pět let bádali chemici z brněnské Masarykovy univerzity nad sloučeninou, která by se dala "naprogramovat" tak, aby dokázala sama vyhledávat a odstraňovat škodlivé látky - v lidském těle, potravinách nebo pitné vodě.

Nyní se jim to podařilo. Unikátní sloučenina, která se v přírodě nevyskytuje, se jmenuje bambusuril. Její struktura totiž pod mikroskopem připomíná kmen bambusu. O úspěchu českých vědců už referoval prestižní vědecký časopis Angenwandte Chemie.

Masarykova univerzita si sloučeninu patentovala. "Bambusuril má určitě komerční potenciál," říká mluvčí Masarykovy univerzity Tereza Fojtová. Vědci ze zdejší přírodovědecké fakulty se nyní zaměří na další podrobný výzkum, který ukáže, k čemu všemu půjde bambusuril využívat.

Chemici zatím vědí například to, že látka umožňuje snazší a rychlejší čištění odpadních vod. Strukturu bambusurilu totiž tvoří zjednodušeně řečeno jakési "trubičky", které jsou schopny do sebe pohltit některé toxické látky. V praxi to funguje tak, že vědci vezmou desku a tu potřou bambusurilovým roztokem. Desku pak položí na hladinu znečištěné vody a počkají, až unikátní sloučenina toxiny sama "pochytá". Díky bambusurilu vědci přišli i na jednodušší způsob, jak zjistit přítomnost některých látek v lidském těle, které jsou zodpovědné za vznik určitých nemocí - například smrtelné cystické fibrózy (vážné onemocnění plic).

Vědci totiž bambusuril vyrábějí jako bílý prášek, který však lze podle potřeby "naprogramovat" tak, aby měnil barvu podle toho, jakou látku na sebe naváže. V praxi tak pacient přijde k lékaři s podezřením na nějakou nemoc a ten mu odebere moč. Do ní pak kápne trochu bambusurilu a podle výsledné barvy a její intenzity zjistí, čím pacient trpí.

Chemici věří, že bambusuril půjde v budoucnu používat i přímo v léčbě některých chorob - mohl by například zmírňovat nežádoucí účinky léků.

Doktoři by zjednodušeně řečeno vpravili do "trubiček" bambusurilu léčivou látku, která by pak tělem pacienta doputovala přímo tam, kam by bylo potřeba. Omezilo by se tak její negativní působení, třeba v játrech.

Co všechno bambusuril umí, však ukážou až další výzkumy. "Nyní jsme v podstatě na začátku. Další výzkum bude trvat roky," říká Vladimír Šindelář z Ústavu chemie MU, který je jedním z hlavních autorů objevu.

Chemici musí vyřešit například velikost "trubiček", kterými bambusuril disponuje. Ty jsou totiž zatím schopny pojmout jen omezené množství látek, a tak třeba popsané dopravování léčiv lidským tělem na místo určení je zatím spíš otázka budoucnosti.

Výzkum ohledně bambusurilu trval pět let a stál 1,5 milionu korun, které na něj poskytla Grantová agentura ČR.

Masarykova univerzita za posledních dvacet let vytvořila třináct patentů, nejčastěji v oborech chemie, biologie a fyzika.

Kolik stál výzkum?

1,5 milionu korun stál pětiletý výzkum, na jehož konci brněnští chemici představili bambusuril - látku, která může pomoci nemocným lidem, ale umí také čistit vodu.

AUTOR: Jana Machálková