Pátek, 19. dubna 2024

Vozový park Pardubic obsahuje trolejbusy i plynové autobusy

Vozový park Pardubic obsahuje trolejbusy i plynové autobusy

Vozový park

Z běžného života určitě znáte Dopravní podnik města Pardubic především díky autobusům a trolejbusům, jimiž cestujete do práce, za kulturou nebo na návštěvy. Pojďme se nyní s našimi vozidly seznámit podrobněji.
V našem vozovém parku naleznete stále více moderních nízkopodlažních vozidel, která splňují požadavky pro městskou hromadnou dopravu začátku nového století.

Trolejbusy

Škoda 26Tr Solaris

Škoda 26Tr Solaris

V letech 2012-14 bylo dodáno 10 kusů těchto vozidel vyrobených firmou Škoda Electric a.s. z Plzně. Karoserie pochází z Polska od firmy Solaris Bus & Coach a.s.

Škoda 28Tr Solaris

Škoda 28Tr Solaris

V letech 2008-12 bylo dodáno 10 kusů těchto vysokokapacitních vozidel vyrobených firmou Škoda Electric a.s. z Plzně. Karoserie pochází z Polska od firmy Solaris Bus & Coach a.s.

Hlavní technické údaje
Délka / šířka / výška 14 590 / 2 550 / 3 490 mm
Hmotnost 14 000 kg
Nástupní výška 320 / 330 mm
Maximální rychlost 65 km/h
Počet míst k sezení 43
Počet míst k stání 92
Průměr otáčení 25 000 mm
Nájezdový úhel 7° / 7°
Přední náprava ZF AVN 132
Zadní náprava vlečená řiditelná ZF RL 85A/N
Trakční motor Asynchronní 240 kW
Trakční pohon AC pohon s technologií IGBT
Topení Vodní s elektrickým výměníkem

Manuální sběrače proudu, bez pomocného DG Mechanická manuálně ovládaná plošina pro invalidní cestující Karoserie plně nízkopodlažní SOLARIS

Škoda 24Tr

Škoda 24Tr

V letech 2006 - 2007 bylo do Pardubic dodáno šest trolejbusů typu 24Tr vyráběné firmou Škoda Plzeň. Tento nízkopodlažní trolejbus nahradil v nabídce firmy Škoda typ 21Tr po krachu výrobního závodu Škoda Ostrov. Již v roce 2004 byl krátce v provozu zařazen předváděcí prototyp tohoto typu vozidla unifikovaného s autobusem Citybus. Do pravidelného provozu byly dodány vozy s novou karoserií Citelis.

Tato vozidla byla pořízena z prostředků fondů Evropské unie, Statutárního města Pardubice a Dopravního podniku města Pardubic a.s. Cena jednoho vozidla je 9 189 000 Kč. Dopravní podnik nakoupil celkem šest těchto vozidel. Celková cena zakázky tak činila 55 175 000,-Kč bez DPH. Finanční krytí bylo zajištěno z prostředků Evropské unie do výše 75% celkových uznatelných nákladů, které byly čerpány ze Strukturálních fondů (SROP). Dále se na financování podílelo i Statutární město Pardubice, které přispělo částkou dva milióny korun. Zbylou částku hradil DPMP a.s. z vlastních zdrojů.

Hlavní technické údaje
Trvalý výkon motoru 210 kW
Délka/šířka/výška 11 990 / 2 500 / 3 500 mm
Délka se staženými sběrači 12 860 mm
Nástupní výška všech dveří 320 mm
Vnější obrysový průměr zatáčení 22 600 mm
Pohotovostní hmotnost základní 11 500 kg
Maximální nastavená rychlost 65 km/h
Počet míst k sezení 30
Počet míst k stání

Škoda 21Tr

Škoda 21Tr

Trolejbusy Škoda 21Tr dodával do Pardubic podnik Škoda Ostrov nad Ohří v letech 2000 až 2004. Celkem bylo těchto nízkopodlažních vozů dodáno patnáct, všechny jsou stále v provozu.

Hlavní technické údaje
Délka přes nárazníky 11 760 mm
Maximální šířka skříně 2 500 mm
Maximální výška skříně 2 500 mm
Maximální výška trolejbusu 3 365 mm se spuštěnými a zajištěnými sběrači
Rozvor náprav 5 700 mm
Pohotovostní hmotnost 10 950 kg ? 3%
Počet míst k sezení 26
Počet míst k stání 60 (cca 7 osob/m?)
Nejvyšší provozní rychlost 65 km/h

Škoda 14Tr

Škoda 14Tr

Trolejbusy Škoda 14Tr dodával do Pardubic podnik Škoda Ostrov nad Ohří v letech 1983 až 1999. Celkem bylo dodáno 68 nových vozidel a další tři ojeté byly v roce 2001 zakoupeny z Dopravního podniku Hradec Králové. Trolejbusy výrobce průběžně modernizoval. Posledních 20 kusů dodaných v letech 1995-1999 už bylo od výrobce osazeno digitálními orientacemi.

Hlavní technické údaje
Celková délka 11 300 až 11 340 mm
Šířka skříně 2 500 mm
Maximální výška trolejbusu 3 410 mm se spuštěnými sběrači
Výška podlahy nad vozovkou 740 až 750 mm
Rozvor náprav 5 420 mm
Pohotovostní hmotnost 10 400 kg ? 5% (14TrM)
Počet míst k sezení 24 až 29
Počet míst k stání 51 až 56
Nejvyšší provozní rychlost 65 km/h

K 1. 7. 2014 provozoval DPMP a.s. pouze modernizované trolejbusy 14TrM. Z toho osm trolejbusů generálkovaných v DP Plzeň v letech 2005 až 2007. Z vozidel dodaných v modernizované podobě již výrobcem je v provozu už pouze 6 trolejbusů.

Starší typy trolejbusů

V Pardubích jezdily v drtivé většině trolejbusy Škoda. Kromě zde uvedených to byly typy 7, 8 a 9Tr. Jedinou výjimkou byly čtyři ojeté trolejbusy Tatra používané v 50. letech. Podrobnější informace o historických vozidlech MHD najdete v sekci Zajímavosti, v rubrice Historická vozidla. V Pardubicích jsou zachovány dva vozy nejpočetnějšího typu českých trolejbusů - Škoda 9Tr. Další podrobné informace najdete na stránkách www.trolejbus.cz .

Autobusy

Iveco Irisbus Citelis CNG

Iveco Irisbus Citelis

V letech 2009 - 2014 bylo zakoupeno 22 kusů autobusů Citelis s motory poháněnými stlačeným zemním plynem CNG.

Hlavní technické údaje
Délka 11 990 mm
Šířka 2 500 mm
Maximální výška 2 979 mm
Celková max. hmotnost na přední nápravu 6 500 kg
Celková max. hmotnost na zadní nápravu 11 500 kg
Nástupní výška u předních dveří 320 mm
Nástupní výška u středních a zadních dveří 330 mm
Počet míst k sezení 28 až 32
Počet míst k stání 65 (dle výbavy)

Iveco Irisbus Citelis

Iveco Irisbus Citelis

Na podzim roku 2007 byly dodány dva nízkopodlažní autobusy Iveco Irisbus Citelis 12M. Do provozu byly zařazeny po montáži odbavovacího systému na začátku roku 2008. Další dva vozy byly dodány v roce 2008.

Hlavní technické údaje
Délka 11 990 mm
Šířka 2 500 mm
Maximální výška 2 979 mm
Celková max. hmotnost na přední nápravu 6 500 kg
Celková max. hmotnost na zadní nápravu 11 500 kg
Nástupní výška u předních dveří 320 mm
Nástupní výška u středních a zadních dveří 330 mm
Počet míst k sezení 28 až 32
Počet míst k stání 65 (dle výbavy)

Pohonná jednotka

Motor Iveco Cursor 8 (EURO 4)
Maximální výkon 180 kW při 1 850 ot/min
Krouticí moment 1 100 Nm při 1 080 ot/min
Automatická převodovka Voith

Karosa/Renault/Irisbus Citybus

Karosa/Renault/Irisbus Citybus

Prvním a nejrozšířenějším nízkopodlažním typem autobusu používaným v Pardubicích je vozidlo původně vyvinuté firmou Renault pod názvem Agora. Od roku 1998 byl tento autobus dodáván Karosou Vysoké Mýto pod označením Renault Karosa City B.PS09B4, od roku 2003 pak pod značkou Irisbus City B.PS09D1. Postupně jsme do provozu zařadili 36 autobusů, které jsou stále v provozu. Díky tomuto množství jsme mohli zavést garanci nízkopodlažních spojů na autobusových linkách MHD.

Hlavní technické údaje
Délka 11 990 mm
Šířka 2 500 mm
Výška 2 979 mm
Celková max. hmotnost na přední nápravu 6 500 kg
Celková max. hmotnost na zadní nápravu 11 500 kg
Pohotovostní hmotnost 11 200 kg
Nástupní výška u předních a zadních dveří 320 mm
Nástupní výška u zadních dveří 330 mm
Počet míst k sezení 30+1
Počet míst k stání 69

Karosa B930-950

Karosa B930

Autobusů řady B931, což je výrazně modernizovaná původní řada B730, bylo do Pardubic dodáno pouze šest kusů v roce 1997. Od roku 2012 jsou tyto autobusy již mimo provoz. V letech 2006 a 2007 k nim přibylo 10 kusů inovovaných autobusů typu B951.1713. které jsou stále v provozu.

Hlavní technické údaje (B951E)
Délka 11 320 mm
Šířka 2 500 mm
Výška 3 165 mm
Celková hmotnost 17 800 kg
Pohotovostní hmotnost 10 200 kg
Nejmenší světlá výška 200 mm
Počet míst k sezení 31+1
Počet míst k stání 68

Pohonná jednotka

Motor IVECO Cursor 8 (EURO 3)
Maximální výkon 180 kW při 2 050 ot/min
Krouticí moment 1 100 Nm při 1 080 - 1 500 ot/min
Převodovka Voith D 851.3E - třístupňová, plně automatická s vestavěným hydraulickým retardérem

Karosa B730

Karosa B730

První dva autobusy B731 byly do provozu zařazeny už v roce 1982. Shodou okolností je jeden z těchto dvou autobusů dodnes zachován v soukromé sbírce. Další dodávky následovaly až do roku 1996. Karosa Vysoké Mýto autobusy průběžně inovovala, takže celkem bylo dodáno 68 autobusů s automatickou převodovkou Praga, dále 15 autobusů s mechanickou převodovkou Praga a posledních 11 vozů bylo vybaveno již od výrobce digitálními orientacemi a převodovkami Voith. Kromě těchto vozů zakoupil DPMP dva generálkované autobusy řady B730 od firmy Zliner Zlín.

K 1.6.2012 do provozu zasahuje pouze jeden poslední autobus B731, který v minulosti prošel modernizací.

Hlavní technické údaje
Délka 11 055 mm
Šířka 2 500 mm
Výška 3 165 mm
Počet míst k sezení 31+1
Počet míst k stání 59
Pohotovostní hmotnost 9 500 kg
Maximální rychlost 70 km/h
Pneumatiky 11 x 22,5"

Pohonná jednotka

LIAZ ML 635, naftový vodou chlazený 6válec, LIAZ ML 635 Turbo, naftový vodou chlazený 6válec přeplňovaný, LIAZ ML 636 N Euro 0
Objem motoru: 11946 cm3

Starší typy autobusů

V minulosti používal dopravní podnik v MHD především autobusy Škoda, později Karosa. Jednalo se o typy 706 RO, 706 RTO a ŠM 11. Kromě ojedinělých dalších typů (například prototyp kloubového autobusu ŠMK 11) je důležitý provoz kloubových autobusů Ikarus 280. Těch bylo do Pardubic dodáno v letech 1980-1990 celkem 18. Všechny byly vyřazeny v roce 1992 a předány do DP Praha.

Podrobnější informace o historických vozidlech MHD najdete v sekci Zajímavosti. Další podrobné informace najdete na stránkách www.trolejbus.cz .

ZDROJ: dpmp.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů