Vozový park Pardubic obsahuje trolejbusy i plynové autobusy
Vozový park
Z běžného života určitě znáte Dopravní podnik města Pardubic především díky autobusům a trolejbusům, jimiž cestujete do práce, za kulturou nebo na návštěvy. Pojďme se nyní s našimi vozidly seznámit podrobněji.
V našem vozovém parku naleznete stále více moderních nízkopodlažních vozidel, která splňují požadavky pro městskou hromadnou dopravu začátku nového století.
Trolejbusy
Škoda 26Tr Solaris
V letech 2012-14 bylo dodáno 10 kusů těchto vozidel vyrobených firmou Škoda Electric a.s. z Plzně. Karoserie pochází z Polska od firmy Solaris Bus & Coach a.s.
Škoda 28Tr Solaris
V letech 2008-12 bylo dodáno 10 kusů těchto vysokokapacitních vozidel vyrobených firmou Škoda Electric a.s. z Plzně. Karoserie pochází z Polska od firmy Solaris Bus & Coach a.s.
Hlavní technické údaje | |
---|---|
Délka / šířka / výška | 14 590 / 2 550 / 3 490 mm |
Hmotnost | 14 000 kg |
Nástupní výška | 320 / 330 mm |
Maximální rychlost | 65 km/h |
Počet míst k sezení | 43 |
Počet míst k stání | 92 |
Průměr otáčení | 25 000 mm |
Nájezdový úhel | 7° / 7° |
Přední náprava | ZF AVN 132 |
Zadní náprava vlečená řiditelná | ZF RL 85A/N |
Trakční motor | Asynchronní 240 kW |
Trakční pohon | AC pohon s technologií IGBT |
Topení | Vodní s elektrickým výměníkem |
Manuální sběrače proudu, bez pomocného DG Mechanická manuálně ovládaná plošina pro invalidní cestující Karoserie plně nízkopodlažní SOLARIS
Škoda 24Tr
V letech 2006 - 2007 bylo do Pardubic dodáno šest trolejbusů typu 24Tr vyráběné firmou Škoda Plzeň. Tento nízkopodlažní trolejbus nahradil v nabídce firmy Škoda typ 21Tr po krachu výrobního závodu Škoda Ostrov. Již v roce 2004 byl krátce v provozu zařazen předváděcí prototyp tohoto typu vozidla unifikovaného s autobusem Citybus. Do pravidelného provozu byly dodány vozy s novou karoserií Citelis.
Tato vozidla byla pořízena z prostředků fondů Evropské unie, Statutárního města Pardubice a Dopravního podniku města Pardubic a.s. Cena jednoho vozidla je 9 189 000 Kč. Dopravní podnik nakoupil celkem šest těchto vozidel. Celková cena zakázky tak činila 55 175 000,-Kč bez DPH. Finanční krytí bylo zajištěno z prostředků Evropské unie do výše 75% celkových uznatelných nákladů, které byly čerpány ze Strukturálních fondů (SROP). Dále se na financování podílelo i Statutární město Pardubice, které přispělo částkou dva milióny korun. Zbylou částku hradil DPMP a.s. z vlastních zdrojů.
Hlavní technické údaje | |
---|---|
Trvalý výkon motoru | 210 kW |
Délka/šířka/výška | 11 990 / 2 500 / 3 500 mm |
Délka se staženými sběrači | 12 860 mm |
Nástupní výška všech dveří | 320 mm |
Vnější obrysový průměr zatáčení | 22 600 mm |
Pohotovostní hmotnost základní | 11 500 kg |
Maximální nastavená rychlost | 65 km/h |
Počet míst k sezení | 30 |
Počet míst k stání |
Škoda 21Tr
Trolejbusy Škoda 21Tr dodával do Pardubic podnik Škoda Ostrov nad Ohří v letech 2000 až 2004. Celkem bylo těchto nízkopodlažních vozů dodáno patnáct, všechny jsou stále v provozu.
Hlavní technické údaje | |
---|---|
Délka přes nárazníky | 11 760 mm |
Maximální šířka skříně | 2 500 mm |
Maximální výška skříně | 2 500 mm |
Maximální výška trolejbusu | 3 365 mm se spuštěnými a zajištěnými sběrači |
Rozvor náprav | 5 700 mm |
Pohotovostní hmotnost | 10 950 kg ? 3% |
Počet míst k sezení | 26 |
Počet míst k stání | 60 (cca 7 osob/m?) |
Nejvyšší provozní rychlost | 65 km/h |
Škoda 14Tr
Trolejbusy Škoda 14Tr dodával do Pardubic podnik Škoda Ostrov nad Ohří v letech 1983 až 1999. Celkem bylo dodáno 68 nových vozidel a další tři ojeté byly v roce 2001 zakoupeny z Dopravního podniku Hradec Králové. Trolejbusy výrobce průběžně modernizoval. Posledních 20 kusů dodaných v letech 1995-1999 už bylo od výrobce osazeno digitálními orientacemi.
Hlavní technické údaje | |
---|---|
Celková délka | 11 300 až 11 340 mm |
Šířka skříně | 2 500 mm |
Maximální výška trolejbusu | 3 410 mm se spuštěnými sběrači |
Výška podlahy nad vozovkou | 740 až 750 mm |
Rozvor náprav | 5 420 mm |
Pohotovostní hmotnost | 10 400 kg ? 5% (14TrM) |
Počet míst k sezení | 24 až 29 |
Počet míst k stání | 51 až 56 |
Nejvyšší provozní rychlost | 65 km/h |
K 1. 7. 2014 provozoval DPMP a.s. pouze modernizované trolejbusy 14TrM. Z toho osm trolejbusů generálkovaných v DP Plzeň v letech 2005 až 2007. Z vozidel dodaných v modernizované podobě již výrobcem je v provozu už pouze 6 trolejbusů.
Starší typy trolejbusů
V Pardubích jezdily v drtivé většině trolejbusy Škoda. Kromě zde uvedených to byly typy 7, 8 a 9Tr. Jedinou výjimkou byly čtyři ojeté trolejbusy Tatra používané v 50. letech. Podrobnější informace o historických vozidlech MHD najdete v sekci Zajímavosti, v rubrice Historická vozidla. V Pardubicích jsou zachovány dva vozy nejpočetnějšího typu českých trolejbusů - Škoda 9Tr. Další podrobné informace najdete na stránkách www.trolejbus.cz .
Autobusy
Iveco Irisbus Citelis CNG
V letech 2009 - 2014 bylo zakoupeno 22 kusů autobusů Citelis s motory poháněnými stlačeným zemním plynem CNG.
Hlavní technické údaje | |
---|---|
Délka | 11 990 mm |
Šířka | 2 500 mm |
Maximální výška | 2 979 mm |
Celková max. hmotnost na přední nápravu | 6 500 kg |
Celková max. hmotnost na zadní nápravu | 11 500 kg |
Nástupní výška u předních dveří | 320 mm |
Nástupní výška u středních a zadních dveří | 330 mm |
Počet míst k sezení | 28 až 32 |
Počet míst k stání | 65 (dle výbavy) |
Iveco Irisbus Citelis
Na podzim roku 2007 byly dodány dva nízkopodlažní autobusy Iveco Irisbus Citelis 12M. Do provozu byly zařazeny po montáži odbavovacího systému na začátku roku 2008. Další dva vozy byly dodány v roce 2008.
Hlavní technické údaje | |
---|---|
Délka | 11 990 mm |
Šířka | 2 500 mm |
Maximální výška | 2 979 mm |
Celková max. hmotnost na přední nápravu | 6 500 kg |
Celková max. hmotnost na zadní nápravu | 11 500 kg |
Nástupní výška u předních dveří | 320 mm |
Nástupní výška u středních a zadních dveří | 330 mm |
Počet míst k sezení | 28 až 32 |
Počet míst k stání | 65 (dle výbavy) |
Pohonná jednotka
Motor Iveco Cursor 8 (EURO 4)
Maximální výkon 180 kW při 1 850 ot/min
Krouticí moment 1 100 Nm při 1 080 ot/min
Automatická převodovka Voith
Karosa/Renault/Irisbus Citybus
Prvním a nejrozšířenějším nízkopodlažním typem autobusu používaným v Pardubicích je vozidlo původně vyvinuté firmou Renault pod názvem Agora. Od roku 1998 byl tento autobus dodáván Karosou Vysoké Mýto pod označením Renault Karosa City B.PS09B4, od roku 2003 pak pod značkou Irisbus City B.PS09D1. Postupně jsme do provozu zařadili 36 autobusů, které jsou stále v provozu. Díky tomuto množství jsme mohli zavést garanci nízkopodlažních spojů na autobusových linkách MHD.
Hlavní technické údaje | |
---|---|
Délka | 11 990 mm |
Šířka | 2 500 mm |
Výška | 2 979 mm |
Celková max. hmotnost na přední nápravu | 6 500 kg |
Celková max. hmotnost na zadní nápravu | 11 500 kg |
Pohotovostní hmotnost | 11 200 kg |
Nástupní výška u předních a zadních dveří | 320 mm |
Nástupní výška u zadních dveří | 330 mm |
Počet míst k sezení | 30+1 |
Počet míst k stání | 69 |
Karosa B930-950
Autobusů řady B931, což je výrazně modernizovaná původní řada B730, bylo do Pardubic dodáno pouze šest kusů v roce 1997. Od roku 2012 jsou tyto autobusy již mimo provoz. V letech 2006 a 2007 k nim přibylo 10 kusů inovovaných autobusů typu B951.1713. které jsou stále v provozu.
Hlavní technické údaje (B951E) | |
---|---|
Délka | 11 320 mm |
Šířka | 2 500 mm |
Výška | 3 165 mm |
Celková hmotnost | 17 800 kg |
Pohotovostní hmotnost | 10 200 kg |
Nejmenší světlá výška | 200 mm |
Počet míst k sezení | 31+1 |
Počet míst k stání | 68 |
Pohonná jednotka
Motor IVECO Cursor 8 (EURO 3)
Maximální výkon 180 kW při 2 050 ot/min
Krouticí moment 1 100 Nm při 1 080 - 1 500 ot/min
Převodovka Voith D 851.3E - třístupňová, plně automatická s vestavěným hydraulickým retardérem
Karosa B730
První dva autobusy B731 byly do provozu zařazeny už v roce 1982. Shodou okolností je jeden z těchto dvou autobusů dodnes zachován v soukromé sbírce. Další dodávky následovaly až do roku 1996. Karosa Vysoké Mýto autobusy průběžně inovovala, takže celkem bylo dodáno 68 autobusů s automatickou převodovkou Praga, dále 15 autobusů s mechanickou převodovkou Praga a posledních 11 vozů bylo vybaveno již od výrobce digitálními orientacemi a převodovkami Voith. Kromě těchto vozů zakoupil DPMP dva generálkované autobusy řady B730 od firmy Zliner Zlín.
K 1.6.2012 do provozu zasahuje pouze jeden poslední autobus B731, který v minulosti prošel modernizací.
Hlavní technické údaje | |
---|---|
Délka | 11 055 mm |
Šířka | 2 500 mm |
Výška | 3 165 mm |
Počet míst k sezení | 31+1 |
Počet míst k stání | 59 |
Pohotovostní hmotnost | 9 500 kg |
Maximální rychlost | 70 km/h |
Pneumatiky | 11 x 22,5" |
Pohonná jednotka
LIAZ ML 635, naftový vodou chlazený 6válec, LIAZ ML 635 Turbo, naftový vodou chlazený 6válec přeplňovaný, LIAZ ML 636 N Euro 0
Objem motoru: 11946 cm3
Starší typy autobusů
V minulosti používal dopravní podnik v MHD především autobusy Škoda, později Karosa. Jednalo se o typy 706 RO, 706 RTO a ŠM 11. Kromě ojedinělých dalších typů (například prototyp kloubového autobusu ŠMK 11) je důležitý provoz kloubových autobusů Ikarus 280. Těch bylo do Pardubic dodáno v letech 1980-1990 celkem 18. Všechny byly vyřazeny v roce 1992 a předány do DP Praha.
Podrobnější informace o historických vozidlech MHD najdete v sekci Zajímavosti. Další podrobné informace najdete na stránkách www.trolejbus.cz .
ZDROJ: dpmp.cz