Projekt je zaměřen na výzkum a vývoj alternativních, ekologicky a energeticky šetrných CNG motorů s nižšími emisemi a lepším poměrem výkonu a spotřeby.
Čeští inženýři vyvinuli zcela nový motor na stlačený zemní plyn do lokomotiv
Projekt má silnou výzkumnou a vývojovou rovinu, která svedla přirozenou cestou dohromady malou firmu orientovanou na vývoj a stavbu prototypů motorů, strojírenský podnik s potenciálem uplatnit výsledky projektu jako přidanou technologickou hodnotu ke svým výrobkům, a jedno z předních univerzitních pracovišť v oblasti spalovacích motorů.
Vědci z Vysokého učení technického v Brně (VUT) vyvinuli ve spolupráci se společnostmi Marat engineering s.r.o. a Vítkovice mechanika a.s. nový typ motoru na stlačený zemní plyn (CNG). Novinka, která nalezne uplatnění zejména v železniční dopravě, představuje světový unikát, který vyniká zejména sníženou zátěží životního prostředí a nízkými provozními náklady.
Cílem bylo vyvinout zcela novou koncepci jednopalivového CNG motoru, ze které bude možné následně vytvořit i její aplikovanou verzi pro motory Caterpillar. Využití těchto velkoobjemových motorů je hlavně v železniční dopravě u lokomotiv, ale též u stavebních strojů a kogeneračních jednotek. Součástí tohoto projektu je i zavedení navrženého řešení na existující spalovací motor 1.4 tsi pro osobní vozidla koncernu VW. Důležitým výstupem je také funkční vozidlo s tímto prototypem motoru.
,,Jedinečnost našeho řešení spočívá v tom, že jde o motor primárně vyvinutý pro spalování pouze stlačeného zemního plynu a využívá všechny jeho přednosti jako paliva," vysvětlil Marek Bradávka z MARAT engineering. Zejména pro aplikace v železniční dopravě podobný typ motoru uzpůsobený pouze pro spalování CNG podle něj na světovém trhu zatím chybí, o čemž svědčí např. i to, že o toto řešení projevilo okamžitě zájem několik velkých společností jako např. Indické státní dráhy nebo ruský Gazprom. ,,Možnosti využití jsou díky ekologickým aspektům, nízké ceně a bohatým zásobám zemního plynu po celém světě opravdu široké" doplnil Marek Bradávka s tím, že při vývoji samotného konceptu motoru kladli velký důraz právě na jeho komplexnost a univerzálnost tak, aby byl použitelný pro širokou paletu spalovacích motorů a využitelný v různých odvětvích.
Nově navržená koncepce velkoobjemového dvanáctiválcového motoru Caterpillar s vícebodovým vefukováním CNG (a - zásobníky vysokotlakého CNG, b - vysokotlaký rozvod CNG, c - redukční ventil, d - nízkotlaký zásobník CNG, e - palivové lišty, f - vefukovače)
TA02031128 - Výzkum a vývoj pístového spalovacího motoru pro spalování stlačeného zemního plynu (2012-2015, TA0/TA)
Výše podpory ze státního rozpočtu: 17,2 mil. Kč
Příjemce: MARAT engineering, s.r.o.
Další řešitelé:
- VÍTKOVICE MECHANIKA a. s.
- Vysoké učení technické v Brně / Fakulta strojního inženýrství
Zdroj: https://www.tacr.cz
Fotogalerie: