Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

LPG pohon: vyplatí se? - 1. díl

17.12.2007  |  154× přečteno      vytisknout článek

Co dělat, když vám nafta nevoní a nechcete platit horentní sumy za benzin? Řešení může být jednoduché, jedno z nich má název LPG.

Snad každý z nás si při výběru nového vozu klade otázku provozních nákladů, ve kterých hraje nezastupitelnou roli také spotřeba. Při malém ročním nájezdu kilometrů se může jednat o zanedbatelnou položku, avšak pokud je sedadlo řidiče vašim druhým domovem a jste nuceni hradit provoz z vlastních nákladů, hraje volba motoru při koupi vozu důležitou roli.

Na světě ročně vycházejí stovky studií zaměřujících se na zásoby ropy. Jedna říká, že je jí dostatek do roku 2035, jiná odhaduje objem ložisek na dalších 70 let. Ať tak či onak, jedno je jisté. Ropa prostě jednou dojít musí a jakožto neobnovitelný zdroj ji bude třeba nahradit. Naštěstí alternativní pohony jsou dnes v módě, a tak se snad nemusíme obávat absolutní ropné krize, která by způsobila, že v úterý se ještě jezdilo, ale ve čtvrtek už bohužel. Když se řeknou alternativní pohony, mnoho lidem se vybaví hybridní automobily, využívající ke klasickému pohonu ještě elektromotoru, jiní si vybaví například solárně poháněné vozy.

Z vlastní zkušenosti ale vím, že pokud padne zmínka o provozu automobilu na plyn, řada lidí jenom ohrne nos. Proč? Odpověď je vcelku jednoduchá. Právě tito lidé si totiž vybaví starou Škodu 120 se žlutým štítkem na zadním okně a zdířkou pod pravým koncovým světlem. Určitě si také vzpomenou na zápach, který byl vždy cítit jakmile soused projel sídlištěm, a proti kterému se jeví vůně čehokoliv kapalného daleko snesitelnější. Dnešní realita je naštěstí zcela jiná. Pojďme si nyní blíže představit úpravu motoru na pohon LPG, protože to není tak jednoduché, jak se může na první pohled zdát.

1.jpg 2.jpg 3.jpg
Zdroj www.autoplyncentrum.cz

Pár faktů na úvod

LPG je tlakem zkapalněný propan-butan nesoucí jméno Liquified Petroleum Gas. Kapalný propan-butan je možno tankovat na čerpací stanici pomocí přípojky dálkového plnění vysokotlakým potrubím do tlakové nádrže.

Odpůrci zástavby LPG do automobilu rádi zdůrazňují možné nebezpečí, vycházející z tlakové nádrže při autonehodě. Upřímně, tato tvrzení jsou velice zavádějící a pokud to mám brát z čistě bezpečnostního hlediska, pak je tlaková nádrž naplněná kapalným PB daleko lépe zabezpečená než sériová palivová nádrž automobilu.

Popis systémů LPG se liší dle použití pro různé druhy motorů. V závislosti na vývoji motorů bylo nutno také zdokonalovat přestavby pohonů na plyn, protože nedostačující technická úroveň a následná poruchovost, která byla důsledkem použití zastaralé přestavby užité v moderním motoru, byla neakceptovatelná. Na úvod bych tedy rád připomněl alespoň základní popis pohonu LPG a jeho jednotlivých součástí.

Tlakové nádrže a vstřikování plynu

Následující body definují vlastnosti tlakové nádrže na LPG:

Provozní

  • plynový ventil uzavírá nádrž při vypnutém zapalování
  • odebírání pohonné hmoty z nádrže
  • ukazatele stavu paliva v nádrži

Bezpečnostní

  • plynový ventil uzavírá nádrž při vypnutém zapalování
  • plnění nádrže do max. 80% obsahu
  • zastavení toku paliva při úniku nad 6 litrů za minutu (při poruše potrubí)
  • vypuštění plynu při přetlaku nad 27 bar
  • ruční uzavření přívodu plynu do nádrže a k přípojce dálkového plnění
  • tepelná pojistka odpustí v případě požáru plyn z nádrže

Typy tlakových nádrží (dle tvaru)

  • válcové
  • toroidní (místo rezervy)

Typy tlakových nádrží (dle materiálu)

  • kompozitní
  • ocelové

Nádrž, stejně jako víceúčelový ventil disponuje plynotěsnou schránkou a soustavou odvětrávacích hadic, jež případný úniku paliva odvedou bezpečně mimo prostor automobilu. Nehrozí tím tedy zamoření prostoru cestujících plynem.

Palivo je z tlaková nádrže dováděno potrubím do regulátoru tlaku, který je uložen v motorovém prostoru. Tento regulátor tlaku, neboli výparník způsobuje přeměnu kapalného PB na PB plynné vlivem horkovzdušného okruhu automobilu. Poté palivo putuje do směšovače, kde se mísí s nasávaným vzduchem jež je přiveden vzduchovým filtrem. Vzniká nám tedy palivová směs, kterou je nyní nutno přivést do válců. V případě systému vstřikování je PB přiváděn k jednotlivým válcům do blízkosti benzínových vstřikovačů.

Vstřikovače

  • membránové
  • pístové

Směs je regulována následujícími způsoby

  • škrtícím šroubem (automobily s karburátorem) pro správnou funkčnost a plnění emisních limitů je třeba nastavit optimální polohu. Tato poloha je nastavená pro volnoběžné otáčky i pro zátěž motoru a není ji možné během jízdy měnit.
  • servomotorem ovládaným samostatnou řídící jednotkou (vozidla se vstřikováním benzínového paliva). Pro správnou regulaci bohatosti směsi je nutno zajistit správnou funkčnost samostatné řídící jednotky LPG. Ta využívá k vyhodnocování a řízení stávající signály motoru RPM, TPS, MAP senzor, lambda sondu a další.
  • elektrickými vstřikovači ovládanými samostatnou řídící jednotkou (vozidla se vstřikováním benzínového i plynného paliva). V případě paralelních systémů platí totéž jako u vozidel se servomotorem, v případě sériových systémů je třeba zajistit 100% správnou funkčnost benzínové řídící jednotky.

 

Autor: Borcovan Jan

http://www.autorevue.cz/


Související články


Poslední diskuse k článku - 1 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek
Reakce na budocí díl
Ctěl jsem vědět jestli je pravda, že renault aplikuje ve svých autech pouze pohon zemním plynem, ja uvedete v dalších dílech. V kangu mám totiž LPG a zdá se být originální od výrobce.
vloženo: 28.12.2007 21:04     vložil:  lančár Reagovat 
zobrazit všechny příspěvky

EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist