Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Projekty ze soutěže Cesty městy - zaujme některý i vás?

18.08.2009  |  zdroj: Moderní obec  |  124× přečteno      vytisknout článek

Celkem 43 projektů se letos účastní soutěže Cesty městy.

Jejím cílem je propagovat zklidňování dopravy a kvalitní dopravní řešení, která se mohou stát inspirací pro další obce a města. V osmiletém trvání soutěže (dříve známé jako Zklidňování dopravy ve městěch a obcích) jde o rekordní počet přihlášených dopravních řešení, navíc poprvé jsou v ní zastoupeny i všechny kraje.

K slavnostnímu vyhlášení výsledků soutěže dojde už 17. září v Krásné Lípě, která se stala jedním z vítězů loňského ročníku. Proto už v červenci byly všechny soutěžní projekty navštíveny odbornou komisí složenou z dopravních odborníků, zástupců ministerstva dopravy, akademické sféry i neziskového sektoru. Zastavme se u jednoho z jejích výjezdů.

Nové Město na Moravě se o úspěch v soutěži uchází projektem pětiramenné malé okružní křižovatky, která byla na silnici I/19 vybudována místo původní průsečné. Součástí projektu je i rekonstrukce navazující Nečasovy ulice, která získala bezbariérové řešení, nové přechody pro chodce a orientační prvky pro nevidomé a slabozraké. Náklady na projekt, které si vyžádaly bezmála 26,5 mil. Kč, byly pokryty zejména Ředitelstvím silnic a dálnic (23,7 mil. Kč), na úpravy Nečasovy ulice přispěl i Státní fond dopravní infrastruktury (0,8 mil. Kč). Město do projektu vložilo téměř 12 mil. Kč.

Okružní křižovatka je nejen v Novém Městě, ale i v širokém okolí úplnou novinkou, takže podle slov Ing. Andrey Kramárové z radničního odboru regionálního rozvoje, územního plánování a stavebního řádu ně-kteří řidiči zpočátku mívali problémy správně do ní vjet a končili i v protisměru. Nicméně přínos projektu ve zvýšení bezpečnosti chodců, zlepšení podmínek pro nemotorovou dopravu, zlepšení plynulosti dopravy a zkvalitnění veřejných prostor je nesporný.

Pelhřimov do soutěže přihlásil projekt "K Jezu - stezka pro chodce a cyklisty". Ta byla vybudována jako komunikace o jednom pásu se společným obousměrným, neodděleným provozem pro cyklisty a chodce. Zkrátila spojení centra města s lokalitou, kde jako houby po dešti přibývají nové rodinné domy, a umožnila tak nemalému množství chodců i cyklistů vyhnout se hlavní silnici s intenzivním provozem motorových vozidel.

Jihlava zástupcům odborné komise předvedla lávku pro pěší a cyklisty přes řeku, která dala městu jméno. Než byla lávka loni postavena, cyklisté i chodci směřující do obchodně rekreační zóny byli nuceni využívat komunikace s intenzivní automobilovou dopravou. Lávka jim nejen zkrátila dojezdovou vzdálenost do této zóny, ale zvýšila i jejich bezpečnost.

České Budějovice zaujaly další částí trasy E, související s městskou páteřní cyklostezkou A, která vede okolo historického centra. Na tuto páteřní cyklostezku navazují v rámci celoměstské sítě cyklotras a v souladu s městským generelem cyklodopravy další trasy - B, C, D a E. Soutěžní část "éčka" mimo jiné zahrnuje nový společný přechod pro chodce a přejezd pro cyklisty, který je řízen pomocí světelné signalizace. V jihočeské metropoli jde o raritu, neboť dopravní policie tam tomuto řešení není příliš nakloněna. Na vlastní oči jsme se však přesvědčili, že cyklisté na přejezdu respektují jeho světelný režim, a ocenili jsme, že nový úsek trasy E přispívá k vyšší bezpečnosti chodců a cyklistů, především žáků blízké školy.

Říčany v okrese Praha-východ se pustily do v Česku zatím stále ještě revolučního řešení. Jejich soutěžní projekt "Přednost zprava na vybrané síti místních komunikací" z tamních celkem 410 křižovatek ponechal 270 bez úpravy přednosti v jízdě dopravním značením. Příslušné dopravní značky naopak zůstávají na křižovatkách komunikací I., II. a III. třídy a vybraných místních komunikacích, zejména s provozem autobusové dopravy. Místostarosta Ing. Zdeněk Moudrý potvrdil, že lidé si na změnu velmi rychle zvykli a nutnost, aby řidiči snižovali rychlost při průjezdu křižovatek, vnesla do ulic města větší bezpečnost všech účastníků silničního provozu.

AUTOR: IVAN RYŠAVÝ


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist