Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Slamečka chce vyvlastňovat kvůli D3

04.09.2009  |  zdroj: HN  |  130× přečteno      vytisknout článek

Slamečka chce vyvlastňovat kvůli D3

Ministr dopravy tlačí na poslance. Chce stavět dálnici se soukromníky. Když poslanci nekývnou na vyvlastňovací zákon, je ohrožena stavba D3.

Ministr dopravy Gustáv Slamečka dal včera státu podmínku. Pokud poslanci neschválí vyvlastňovací zákon, dává ruce pryč od budování dálnice D3 do jižních Čech.

Definitivně také nastínil, jak chce první zásadní úsek na jihu Čech postavit. Má to být za pomoci soukromého investora, který postaví 27 kilometrů mezi Úsilným a Veselím nad Lužnicí. Nedostane se tedy na obchvat Českých Budějovic. Už před časem ministerstvo ustoupilo z plánu vést dálnici jako jeden úsek z Veselí nad Lužnicí ke státní hranici.

Krize krátí dálnici

Účast soukromníka i zkrácení úseku má jediný důvod: finanční krizi. Podle propočtů ministerstva bude zapojení soukromé firmy do stavby dálnice levnější pro stát o osm procent, dálnice má stát kolem jedenácti miliard korun, počítáno v současné hodnotě české koruny. Stát bude dálnici splácet třicet let. Výběrové řízení, z nějž vzejde firma, která dálnici postaví, plánuje ministr vyhlásit na podzim příštího roku.

Plány na stavbu jihočeské D3 leží na rýsovacích prknech inženýrů už od roku 1939. Dodneška se ale podařilo zprovoznit jen zhruba 15 kilometrů z celkových 172. Navíc není jistá první trasa začátku dálnice v Posázaví.

Daleko ke stavbě je i v jižních Čechách, kde Slamečka úsek plánuje. Stát má vykoupenou přibližně polovinu pozemků na sedmadvacetikilometrovém úseku. Pokud uzavře s investorem smlouvu a nedokáže pozemky získat, hrozilo by státu vysoké penále. "Musíme mít jistotu, že dokážeme dálnici postavit," prohlásil ministr.

Vláda už jednou musela od podobného projektu draze ustoupit, protože za doby vlády Miloše Zemana podepsala s izraelským konsorciem Housing a Construction smlouvu na dálnici D47 do Ostravy, která uvázla na výkupu pozemků.

Právě vyvlastňovací zákon má zaručit, že se podobná situace nebude opakovat. "Pokud by ta novela neprošla, já osobně bych do té stavby nešel," prohlásil včera ministr dopravy Gustáv Slamečka.

Společně za asfalt

Novelu budou poslanci s největší pravděpodobností schvalovat na poslanecké schůzi, která začne příští týden.

Zákon poslanci projednají v posledním čtení a má šanci na úspěch. Pochází z dílny poslanců obou nejsilnějších stran: za ČSSD Miloslav Vlček a Petr Rafaj, za ODS Oldřich Vojíř a František Sivera. "Poslanci ČSSD tento zákon podpoří," prohlásil dopravní expert strany Roman Onderka. Ruku pro něj zvednou i lidé z ODS. "Já ten návrh podpořím. Usiloval jsem o tuto změnu už jako ministr," řekl bývalý ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS). Poslanci obou stran se nicméně definitivně dohodnou až na jednání poslaneckých klubů před zasedáním sněmovny.

Lidovci mají svůj plán. Podle předsedy Cyrila Svobody by měl kvůli dálnici vzniknout zvláštní zákon.

Pokud novela zákona projde, nebude mít podání žaloby proti vyvlastnění odkladný účinek. To by v praxi znamenalo, že se na sporném pozemku může začít stavět.

Nově také bude možné vyvlastnit pronajatý pozemek. A když bude nemovitost vlastnit více lidí současně, nebudou mít spolumajitelé předkupní právo.

Novelu jako přísnou kritizují ekologičtí aktivisté. Podle Ekologického právního servisu bude lidem odepřeno základní právo na spravedlnost právě kvůli absenci odkladného účinku.

Jak na Havránkovou

Poslanci v současném volebním období už o vyvlastnění hlasovali. Loni v březnu schválili novelu zákona o vodách, která umožňuje vyvlastnění pozemku pro stavbu poldrů, kam by se při povodních rozlévala voda. Tehdejší ministr zemědělství Petr Gandalovič (ODS) ale ujišťoval, že jde až o krajní možnost.

O dalším "vyvlastňovacím" návrhu sněmovna nejednala. Sice ho předložila v říjnu 2007 skupina převážně jihočeských poslanců ODS a ČSSD, které spojoval zájem o výstavbu dálnice D3 z Prahy do Českých Budějovic, ale sama jej stáhla.

Poslanci očekávali, že s návrhem přijde sama vláda. I tento návrh počítal s tím, že žaloba nebude mít odkladný účinek.

Ministerstvo dopravy také přichází s plánem, jak se vypořádat s farmářkou Ludmilou Havránkovou, která hospodaří na pozemcích, kudy má vést dálnice do Hradce Králové. Z plánovaných deseti hektarů od ní chce ministerstvo vzít co nejméně, nejraději tři hektary.

Slamečkovi lidé navrhnou v expertní vládní skupině buď nestavět u Havránkové žádný sjezd nebo ho technicky vyřešit tak, aby zabral co nejméně jejích pozemků. Komise zasedá příští týden. První výsledky měla předložit vládě už v červenci, dosud se tak ale nestalo.


Jaká je historie a budoucnost stavby "jihočeské" dálnice D3

První plány
Na jih Čech plánovali postavit dálnici už inženýři v roce 1939. Až v roce 1987 ji opět ministerstvo dopravy zařadilo do páteřní sítě českých dálnic. V roce 1991 vznikl první úsek, obchvat města Tábor.

Krok za krokem
V roce 2004 a 2005 na obchvat navázala část k obci Chotoviny. Na konci roku 2007 začala auta jezdit po téměř sedmikilometrovém úseku do Mezna.

Střední Čechy
Počáteční úsek dálnice D3 ve středních Čechách bude zřejmě postaven až nakonec. Brání v tom nejasnosti kolem vlivu stavby na životní prostředí. Má vést totiž Posázavím. Stavět se začne nejdříve v roce 2015.

Jižní Čechy
Příští rok chce ministerstvo dopravy vyhlásit výběrové řízení, ze kterého vzejde firma, s níž postaví 27 kilometrů dlouhý úsek od Úsilného k Veselí nad Lužnicí. Bude stát více než 11 miliard korun, vláda bude částku splácet 30 let. Stavět se tedy nebude obchvat Českých Budějovic a úsek na hranice. Ministerstvo od stavby zatím odradila finanční krize.

Po dokončení
Dálnice D3 má po dokončení měřit 172 kilometrů, hotova by mohla být před rokem 2020.

AUTOR: Petr Weikert
AUTOR-WEB: www.ihned.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist