Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Dopravní politika EU na rozcestí

02.12.2009  |  zdroj: Logistika  |  164× přečteno      vytisknout článek

Otázky životního prostředí získávají na významu při stanovení směrů dopravní politiky řekl Ruete, když se zabýval revizí směrnice o Eurovignetě.

Noví europoslanci zažívají horký podzim. Evropská komise totiž údajně potřebuje krytí zad silným dopravním výborem v Evropském parlamentu (EP), aby nebývala v dopravních otázkách přehlasována politiky na životní prostředí a na finance. Změněné politické silové vztahy a mnoho nových tváří se však mohou od září po letošních eurovolbách postarat o překvapení.

Matthias Ruete, generální ředitel pro dopravu Evropské komise nalil nedávno novým a starým poslancům dopravního výboru EP čistého vína: "V příštích pěti letech budeme konfrontováni se zcela zásadními otázkami dopravní politiky. Ještě máme možnost volby a jako dopravní specialisté sami určovat jednací pořad." Ještě před letní přestávkou apeloval Ruete v EU na členy druhého nejdůležitějšího výboru vedle výboru pro životní prostředí, aby přes hranice zemí a frakcí našli rychle cestu k věcné spolupráci. "Jinak hrozí, že v dopravních otázkách bude rozhodovat finanční, ekologická a energetická politika."

ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ JE URČUJÍCÍ

Výzev není nedostatek. "Dodnes se nám nepodařilo mít v ruce v dopravě zatížení životního prostředí a klimatu a emise CO2 v dopravním sektoru se zvýšily od roku 1990 o třetinu." Otázky životního prostředí získávají na významu při stanovení směrů dopravní politiky řekl Ruete, když se zabýval revizí směrnice o Eurovignetě. Výbor by měl s Komisí a se zpravodajem EP Saidem El Khadrauouim táhnout za jeden provaz, aby se Rada ministrů dopravy EU zabývala rozdílem v názorech. Právě v této oblasti je nezbytné, aby poslanci EP byli v těsném styku se svými vládami a voliči. "Mnoho odpovědí se dá najít také na místní nebo regionální úrovni," uklidňoval Ruete z eurovoleb posílené euroskeptiky a "Suverenisty", jichž je 7 ve výboru z celkového počtu 44 členů. Komise to bude brát v úvahu při předložení svého akčního plánu k mobilitě ve městech.

Právě v dopravních otázkách je třeba hodně přesvědčovací práce ze strany EP a Evropské komise a zde přišel Ruete se sebekritikou pokud jde o nutnost objasňovat odvážná rozhodnutí jak občanům tak vládám a vyzdvihovat pozitivní aspekty evropské dopravní politiky. "Pozitivní výsledky se žel hodně zřídka vnímají "evropsky"," zalitoval Ruete.

Těžištěm začínajícího legislativního období musí proto také být silnější dohled na aplikaci existujících směrnic a opatření. "Místo abychom dělali nové zákony, musíme více dávat pozor na správné zavádění našich rozhodnutí v členských zemích," řekl Ruete a ukázal na první drážní balíček předpisů, jeho realizace v 23 členských státech se značně vleče.

URČENÍ SMĚRU PRO LÉTA 2010 - 2020

K nejdůležitějším úkolům nových dopravních specialistů v EP by měla být spolupráce na "Bílé knize dopravní politiky EU pro období 2010 až 2020", jejíž zásadní směry uvedl na jaře dopravní komisař Antonio Tajani. Generální ředitel Ruete apeloval na inovativní síly v dopravním výboru: "Demografické změny, soustřeďování obyvatelstva do měst jakož i ztenčování zásob ropy požadují v příštích deseti letech přelom v dopravních systémech."

Současně platí, že je třeba bojovat o financování ambiciózních infrastrukturních programů včetně moderních naváděcích systémů a "zelených koridorů", jež mají posílit páteř společného trhu. Bez silné spolupráce s poslanci by se Komise EU nacházela na ztraceném postu, pokud by měla prostředky dlouhodobě garantovat. Poslanci by proto měli přispět k jasnému nastavení výhybek v politice transevropských sítí (TEN-V) na základě Tajaniho návrhů a přinést důkaz, že budoucí efektivnost dopravních systémů bude nejvyšším požadavkem při jejich rozhodování.

ZDRŽENLIVÁ REAKCE

Nový mluvčí silné frakce EVP (Evropská lidová strana) Belgičan Mathieu Grosch žádal Evropskou komisi, aby usilovněji nacházela řešení hospodářské krize v dopravním sektoru, aby se předešlo nebezpečí nového protekcionizmu. Obdobně další Belgičan D. Sterckx - mluvčí liberální frakce - uvedl: "Po-třebujeme opravdové "evropské" nasazení a otevřený svobodný trh pro všechny dopravní obory, jenž umožní udržitelná dopravní řešení." Pro Saida El Khadraouiho, kandidáta na mluvčího socialistické frakce, vede cesta k udržitelnosti jen přes jasnou a zdůvodněnou cenotvorbu. Zakrátko budou ve výboru otevřeny rozhodující otázky kolem "Eurovignety" (externí náklady). Současně bude muset Komise pokročit v harmonizaci daně z motorové nafty.

Bez ohledu na změnu ve vedení Komise koncem podzimu bude se tato muset více angažovat v jejích vlastních hlavních tématech, aby byla důvěryhodná. Důvěryhodnost při rozdělování finančních prostředků požaduje W. Kuhn z německé CDU, jenž je v EP poprvé: "Nesmíme připustit, aby se rozpočet pro dopravní infrastrukturu stal v době krize zásobárnou konjunkturních programů."

Připomeňme ještě, že za ČR jsou v dopravním výboru EP členy 2 europoslanci. Kupříkladu Německo jich tu má osm, Francie tři a dopravní velmoc Nizozemsko jen jednoho.

ROZDĚLENÍ KŘESEL V DOPRAVNÍM VÝBORU EP

Pro období do roku 2013 jich je rozděleno 44 mezi následující frakce:

EVP - Evropská lidová strana - 16 křesel, S&D - Pokroková aliance socialistů a demokratů - 11 (vč. poslankyně O.Sehnalové, ČSSD), ALDE - Aliance liberálů a demokratů - 5, ECR - Evropští konzervativci a reformisté - 4, Green/FEA - Zelení/Svobodná evropská aliance - 3, EFD - Evropa svobody a demokracie - 2, VEL/NGL - Evropská levice a Severská zelená levice - 2 (vč. poslance J. Kohlíčka, KSČM), NA - mimo frakce: 2

AUTOR: Ing. Jiří Kladiva, CBC

s použitím EP News


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist