Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Historie: Vozy poháněné vzduchem

12.05.2010  |  66× přečteno      vytisknout článek

Historie: Vozy poháněné vzduchem

     Dvoukolové vozy znal Egypt již 1 500 let před naším letopočtem, čtyřkolový vůz vznikl patrně v Řecku nebo Číně. První vozy sloužily pouze k převozu nákladů - v Římě platilo nařízení, že na vozech se smí přepravovat jenom náklad a nikoliv osoby. Výjimka se udělovala jen při náboženských oslavách nebo pro triumfální vozy, kdy vítěz směl sám řídit vůz tažený bílými posvátnými oři, lvy, tygry, jeleny nebo slony, později i poraženými nepřáteli. Teprve vozíkové závody v aréně zpřístupnily jízdu osobám, ovšem ženám to bylo dlouho odpíráno. Většinou se pak k dopravě osob používaly lehké vozíky, v Evropě těžká spřežení. Sám Karel Veliký jezdil na voze taženém čtyřmi voly. Teprve 16. století poznalo uzavřené vozy. Takzvaná ludvíkovská vozidla znamenala určitý příklon k módě - vtiskla vozům pečeť přepychu a umění milovnosti. Bachraté kočáry zdobené nespočetnými okrasami ze zlata a vzácných dřev táhlo několik párů koní. 

     Dřevěná péra nebyla ovšem nijak moc pružná, a proto je doplňovaly hedvábné podušky. Proti novému druhu dopravy se našlo dost zpátečníků, kteří jej odsuzovali. Ještě koncem 16. století některé státy zakazovaly používání vozů pro osobní přepravu a v Itálii se veřejně pranýřovala taková vozidla, ". . . v nichž se odehrávají všeliké věci neslušné, zhýčkávají cestující, ničí cesty, lekají jimi ženy a kalí víno ve sklepích ".

     Ovšem už tehdy se našli lidé, kteří viděli dál a tušili budoucnost vozu bez koní. Ještě je nedovedli postavit, ale své myšlenky alespoň realizovali na neumělých nákresech či starých rytinách. Jeden takový projekt pochází už z roku 1459. Podivný vůz byl určen pro císaře Maxmiliána. Tvoří ho dvojité obří kolo o průměru šesti metrů, na jeho hřídeli jsou zavěšena sedadla pro cestující. Obě kola měla na obvodě podlahu, po níž kráčeli sloužící, a tak kola uváděli v pohyb. Směr jízdy řídila další osoba dlouhou tyčí, připevněnou k vyčnívajícímu hřídeli dvojkola. Některé prameny uvádějí, že autorem tohoto návrhu vozidla bez koní byl sám císař, jiné jej přisuzují Albrechtu Diirerovi (1471-1528).

     Jiným vozidlem z téže doby je luxusně vybavený samohyb neznámého autora, zhotovený ze dřeva. V pohyb jej uváděl člověk jdoucí vedle vozidla a točící ozubeným kolem, z něhož se přenášel pohyb soukolím na přední kola vozu. Za vozem kráčel další muž, obsluhující řízení zadních kol. 

Více na: http://www.eurooldtimers.com/cze/historie-clanek/782-kola-pohanena-vzduchem.html

ZDROJ:http://www.eurooldtimers.com


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist