Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Stát přestane stavět dálnice. Nejsou peníze

01.07.2010  |  zdroj: Podniky a trhy  |  71× přečteno      vytisknout článek

Ministerstva dopravy chce kvůli škrtům zastavit klíčové projekty. O práci přijde 4600 lidí, varuje Sdružení pro výstavbu silnic.

V Česku se přestanou stavět dálnice. Kvůli škrtům, které navrhuje v dopravním fondu udělat ministr financí Eduard Janota, se už na podzim zastaví stavba dálnice D8 v severních Čechách nebo modernizace brněnského železničního uzlu. Stát přestane na silnici i železnici letos platit na čtyřiadvacet staveb.

Aby se v Česku stavěly dálnice a železnice stejným tempem jako doposud, potřeboval by dopravní fond ze státního rozpočtu přes 63 miliard. Kvůli krizi měl původně dostat jen 36 miliard. Nyní ministr financí Janota přichází navíc s návrhem dalšího pětimiliardového snížení.

Podle ministra dopravy Gustava Slamečky je to zásadní problém. "Některé stavby budeme muset zastavit už letos, protože na podzim už se obvykle financuje stavba silnic a železnic z rozpočtu fondu na příští rok," prohlásil Slamečka.

Šetření se podle něj může státu naopak prodražit. Miliardy korun si vyžádá zastavení a konzervace staveb. Další peníze pak mohou požadovat jako kompenzaci firmy, které opustí staveniště. Problémy se dotknou i lidí, kteří budou muset kvůli výlukám na železnici počítat se zdržením.

Ministerstvo financí si přesto trvá na svém. "Situace s veřejnými rozpočty je napjatá a šetřit se musí všude. Ministerstvo dopravy a fond dopravy bude muset prostředky využívat maximálně efektivně a snažit se dostavět co nejvíce staveb podle plánu," uvedl mluvčí ministerstva Ondřej Jakob.

Stopka pro dálnice

Do seznamu staveb, na které už letos nebudou peníze, zařadilo Ministerstvo dopravy i silnice, s jejichž zprovozněním by mělo beztak potíže. Týká se to například severočeské dálnice D8. Chybí jí poslední kus v Českém středohoří. Otevřít se měl sice už letos, Ředitelství silnic ale nemá kvůli ochraně přírody na řadu staveb povolení.

Další problematickou částí dálnice, na niž nebudou peníze, je hradecká D11. I tady by ministerstvo mělo potíže dodržet termíny, protože farmářka Ludmila Havránková dosud nepodepsala smlouvy se státem o směně svých pozemků.

Peníze nebudou ani na opravu stávající staré části pražského okruhu mezi Slivencem a Třebonicemi. Ta se přitom rozběhla už v březnu, hotova má být v srpnu. Na silnici bude přitom nával, až se propojí s nově otevřenou částí okruhu, který povede od Slivence jižní části Prahy až k dálnici D1.

Tři pruhy v nedohlednu

Stát si přidělá i potíže se splácením faktur. V srpnu sice Ředitelství silnic a dálnic zprovozní druhý jízdní pruh ostravské D47, kvůli výpadku příjmů ale nebude mít na splátky. "Mohou nám hrozit sankce," připouští ministr.

Z plánů klíčových staveb do roku 2025, které ministr Slamečka nachystal, se na neurčito odsouvá například obří rekonstrukce a rozšíření dálnice D1 na tři pruhy za celkem 18 miliard korun, stavba dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře, stavba jihočeské D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Hodějovicemi nebo část pražského okruhu přes oblast Suchdola.

Proti osekání rozpočtu na dopravu pro příští roky protestuje kromě ministerstva také Sdružení pro výstavbu silnic.

Podle jeho předsedy Petra Čížka budou muset stavební firmy, které se specializují na dopravní oblast propustit zhruba 4600 lidí. "Dalších zhruba 16 tisíc zaměstnanců bude nadbytečných v oborech, jako jsou doprava, výroba stavebních strojů a podobně," řekl Petr Čížek.

Strany rodící se koalice přitom jasně deklarovaly, že doprava bude jejich prioritou. "Chtěli bychom udržet rozpočet Dopravního fondu na stávající úrovni," řekl dopravní expert ODS a bývalý ministr dopravy Petr Bendl. Ekonomičtí experti stran ale připouštějí, že do oblasti dopravy sáhnou kvůli nutným škrtům raději než třeba na rodičovskou.

AUTOR: Petr Weikert
AUTOR-WEB: www.ihned.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist