Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Rušení úřadů urychlí stavbu dálnic

11.10.2010  |  zdroj: HN  |  53× přečteno      vytisknout článek

Do konce roku má být hotová novela stavebního zákona. Zruší se přes dvě stovky stavebních úřadů v malých obcích.

Ačkoli koaliční vláda snížila o třicet procent rozpočet na stavbu silnic pro rok 2011, nevzdává se plánu na rychlejší budování komunikací. Už kvůli tomu dokonce zřídila speciální komisi, která má do ledna připravit novelu stavebního zákona a také navrhnout, jak co nejefektivněji vyvlastňovat soukromé pozemky.

Pracovní skupinu vede poslankyně Věcí veřejných Kristýna Kočí, dále v ní sedí například náměstek ministra pro místní rozvoj Miroslav Kalous nebo poradce ministra životního prostředí Jiří Mach. Svého zástupce v týmu má i ministerstvo dopravy, počítá se také s pomocí opoziční ČSSD. Tým má několik úkolů: probrat zrušení 231 stavebních úřadů v malých obcích, vymyslet, jak se jejich pravomoci přenesou na úředníky větších měst, omezit blokování rozestavěných silnic nevládními organizacemi a vyřešit dilema, zda i nadále vyvlastňovat až ve chvíli, kdy se stát domluví na ceně s majitelem pozemku.

Lepší úředníci

Klíčové je, shodují se členové týmu, seškrtání více než dvou set stavebních úřadů a převedení jejich pravomocí u takzvaných liniových staveb, tedy například dálnic, na úředníky měst nad 12 tisíc obyvatel. "Dá se to vyřešit čistě technicky. Neznamenalo by to nárůst administrativy," řekl HN ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský. Na radnice by podle plánu jeho podřízených přešly i speciální stavební úřady, tedy vodohospodářský či vojenský.

Malým úřadům by nadále zůstalo jen rozhodování o stavbách rodinných domů či o rekonstrukcích.

Důvodem změny je, že když se dnes mají miniaturní obecní úřady vypořádat se stavbou třeba rychlostní silnice, která půjde přes jejich katastr, obvykle v povolovací dokumentaci, čítající tisíce stran, nadělají kvůli nezkušenosti mnoho chyb. Těch pak u soudů využívají občanská sdružení, která proti stavbě dálnic protestují.

Bič na aktivisty

I "nevládkám" se pravděpodobně do budoucna hodně sníží akční rádius. "Naše představa je, že veřejnost by mohla vstupovat jen do územního řízení, nikoli už do stavebního," naznačila HN Kristýna Kočí. Tedy - námitky a připomínky bude možné vznášet jen ve fázi povolování stavby, ne později.

Dnes mohou aktivisté kvůli procesní chybě silnici zastavit, i když už se kope.

A to není vše, novela stavebního zákona by měla omezit praxi, kdy stavbu silnice zablokují třeba kvůli výskytu chráněných rostlin ekologové, kteří v okolí ani nebydlí, ani dlouhodobě nepůsobí.

"Musíme pořádně definovat, kdo je dotčená veřejnost, která se může k projektům vyjadřovat. Dnes to bývá často zneužíváno, aktivisté pak blokují i to, co místní podporují," říká ministr životního prostředí a místopředseda ODS Pavel Drobil.

Komise proto zvažuje dvě omezení: buď zákon řekne, že stavbu mohou připomínkovat jen lidé či organizace, které v regionu prokazatelně žijí, respektive pracují. Nebo, podobně jako třeba ve Skandinávii, se budou moci zapojit sice i "cizí", ale věrohodné neziskovky, které existují například aspoň tři roky a čítají pár stovek členů. Tedy žádné narychlo spíchnuté spolky bez historie.

Hradecké memento

Samostatnou kapitolou pak je vyvlastňování. Ludmila Havránková, přes jejíž pole má jít na Královéhradecku dálnice D11, se se státem nedohodla osmnáct let na kompenzaci, a tak vozovka stále nevede přímo do Hradce. To by se prý do budoucna nemělo stávat.

Ve hře je proto plán ozkoušený v Německu, o němž se i v Česku hovoří už několik let. Pokud se stát rozhodne vyvlastnit pozemek a nedohodne se na výkupní ceně s jeho majitelem, stavba může začít i bez toho a rozhodnutí o tom, jak vysoká bude finanční kompenzace, je v tu chvíli na soudu.

"Toto je ale v podstatě čistě politické rozhodnutí, nikoli technické. Takže se uvidí, jaký proud převáží. Zda ponechání současného stavu, nebo se to nějak změní," připomněl jeden ze členů komise, který si ale nepřál zveřejnit své jméno.

AUTOR: Luboš Kreč
AUTOR-WEB: www.ihned.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist