Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Projekty, které zvyšují kvalitu veřejné dopravy

19.10.2010  |  zdroj: Moderní obec  |  45× přečteno      vytisknout článek

Přednádražní prostory jsou v cílových stanicích vždy první, s nimiž se seznamují cestující. Proto se zejména větší aglomerace snaží, aby získaný dojem byl co nejlepší.

Ve východočeské oblasti se to zatím nejvíce podařilo Hradci Králové. Nedávno se k němu přidala Česká Třebová, kde 15. září otevřeli nejmodernější dopravní terminál v ČR, vybudovaný za téměř čtvrt miliardy korun. Nemusí jít vždy jen o nezvykle velké investiční akce. Svědčí o tom například pohodlné a přehledné autobusové nádraží, sloužící již více než rok místní a přespolní veřejnosti v Přelouči.

Představitelé rovněž dalších měst se snaží, aby se zlepšila kvalita veřejné dopravy. Právě letos se jim naskytla možnost, jak toho dosáhnout. Stalo se tak díky otevřené výzvě pro předkládání záměrů projektů k udělení grantu z Programu švýcarsko-české spolupráce, kterou vyhlásilo Ministerstvo životního prostředí ve spolupráci s Ministerstvem financí a Státním fondem životního prostředí letos 16. dubna. Přestože příjem záměrů byl podle propozic ukončen již 16. července, byly to třeba i Pardubice, které dokázaly včas zareagovat.

Cílem předloženého projektu je jednak úprava budovy hlavního nádraží a prostoru před ním, jednak řešení navazujícího dopravního spojení. Jde tedy o komplexní řešení, na němž se kromě samotného města podílejí ještě Pardubický kraj a České dráhy. Právě jejich dílčí projekty na zlepšení kultury i komfortu cestování a zkvalitnění navazující infrastruktury byly spojeny v jeden společný projekt. Ten by mohl přinést dotaci až ve výši 100 milionů korun.

V případě jeho uskutečnění by okolí stávajícího vlakového a nedaleko se nacházejícího autobusového nádraží doznalo velkých změn. Výsledkem by mělo být zjednodušení pohybu lidí, kteří do Pardubic přijíždějí ať již vlakem nebo autobusem. Obdobně jako v sousedním Hradci Králové by totiž před železniční budovou stály nejen zastávky městské hromadné dopravy, ale též linkových autobusů. Tím by odpadlo obtížné přecházení pro ty cestující, kteří chtějí pouze přesednout z jednoho dopravního prostředku na druhý.

Nemělo by však jít pouze o zlepšení pohybu cestujících. Stěžejní investiční akcí má být totiž vyřešení automobilové dopravy v dané lokalitě. Předpokládaná komplexní přestavba stávajícího dopravního systému by mohla občanům v jeho okolí přinést zkvalitnění podmínek bydlení a automobilistům zlepšení průjezdnosti. Právě k tomu směřuje dopracovávané architektonické řešení celého přednádražního prostoru.

V Pardubicích jsou si vědomi, že jejich projekt je pouze jedním z těch, které byly v ČR v rámci uvedené výzvy podány. Vynaložené úsilí předkladatelů by však ani v případě nepřijetí nebylo zcela marné. Vedlo k ujasnění si celé problematiky a k vypracování podkladů, které zůstanou i pro další léta východisky k jejímu řešení.

AUTOR: MILOŠ CHARBUSKÝ
AUTOR: JAN STEJSKAL


Související články


Poslední diskuse k článku - 1 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek
Re: Projekty, které zvyšují kvalitu veřejné dopravy
Chválím jak město Pardubice, tak Pardubický kraj, je to příkladný počin. V článku je také uvedeno, že "Představitelé rovněž dalších měst se snaží, aby se zlepšila kvalita veřejné dopravy." Musím poznamenat, že co se týče vlakového a autobusového nádraží v Plzni, se ani magistrát ani kraj moc nesnaží nebo snaží, ale zvláštním způsobem. Pokud vystoupíte z vlaku v Plzni je přednádražní prostor ukázkou nevkusu. Špinavé chodníky od různých tělních výměšků, kuřáci kouřící přímo vchodem do budovy, který je zastřešen (návaznost na zák.379/2005 Sb.), nevzhledné prostranství které nedoznalo snad 40 let změny, značná vzdálenost na nejbližší hromadný dopravní prostředek, nevyhovující bezbarierové upravy podchodu u nádraží, tlupy uživatelů psychotropních látek u tohoto podchodu a autobusové nádraží vzdálené od vlakového skoro 2 km to je vizitka Plzně a výsledek dvacetilété "snahy" o zlepšení veřejné dopravy v Plzni. Když se zbourala část hlavního vlakového nádraží (nákladové nádraží)věřejnost se radovala, že se konečně přesune autobusové nádraží do bezprostřední blízkosti vlakového. Byl to však omyl, po několika letech zde vyrůstá další obchodní hyper centrum, které Plzeň k třem Tescům, dvoum Kauflandům, dvoum hyper-Albertům, dvoum OBI, jednomu Globusu, Intersparu, Baumaxu a nesčetně obchodů v nich a supemarketům již nepotřebuje. Nabízí se otázka komu to z radních prospělo? Zatímco v západní Evropě jdou magistráty cestou město pro bydlení a příjemný život v něm, Plzeň jde opačnou cestou. Celý trend města je zaměřen na betonovou loby a budování infrastruktury tak, že místa, která nebyla hlukem dotčena se stanou hlučnými, protože místo aby se vybíraly trasy a jejich provedení tak, aby o nich obyvatelé nevěděli, staví se a projektují silnice dálničního typu (průtahy, obchvat) bezprostředně v blízkosti bytových domů a s nedostatečnou protihukovou výbavou (podle stylu aby to akorát vyšlo na EIA). Konkrétně můžeme hovořit o západním obchvatu Plzně, kde povede 100 metrů od šestipodlažního domu, který bude chránit 3,5 vysoká prtihluková stěna, ale umístěná ne přímo u silnice, ale až o 30 metrů dál (na mírném kopečku, 80 metrů od domu). Je jasné, že taková protihluková stěšna je k ničemu a nejvyšší patra této budovy si opravdu "život ve městě" a "snahu o zlepšení veřejné dopravy" opravdu hodně užijí. Je také docela možné, že při posuzování podle EIA se jaksi zapomnělo, že dotčené byty v tomto domě mají okna jen k této silnici dálničního typu s bohužel mizernou protihlukovou výbavou. To by pak opět ukazovalo na to, že zájem představitelů Plzně je jiný než prospěch občanů. Na závěr jen uveďme, že tento západní okruh (obchvat Plzně) o délce 6 km vyjde na 3 miliardy Kč. Není to divné, že je tak drahý a přitom se rozhodně šetřilo na protihlukové výbavě? Opět se nabízí otázka, komu prospělo, že se tak dobře ušetřilo ?!
Kdyby ti "komisaři" z EU viděli a cítili vlakové nádraží a podívali se jaké lahůdky v silniční dopravě mající vliv na bydlení chystá magistrát občanům, asi by Plzeň titul Evrospké město kultury nezískalo.
vloženo: 20.10.2010 15:02     vložil: Pavel Sedláček Reagovat 
zobrazit všechny příspěvky

EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist